Johan Gustafsson

Ägare: Johan Gustafsson, Sverige.
Byggd av: Johan Gustafsson med hjälp av Rolf Öhberg.
Byggår: 2006.
Status: Registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret). 

(bild från Johan Gustafsson)
Bakgrund

Johan berättar för mig i ett e-mail att han länge letat efter en Volvo 242 som antingen hade lite rost eller inget alls helst då Johan påpekar att han och Mr. Svets inte är dem bästa av vänner i garaget! Något Johan skriver med en viss komiskt underton…

Efter en tids letande på Blocket.se så hittar Johan bilen som får honom att höja på ögonbrynen, den hade någon gång blivit renoverad av en tidigare ägare och karossen var tipptopp, precis vad Johan länge sökt efter! Motorn i bilen var en standard B21A, som förvisso hade blivit ombyggd med turbo, och som enligt Johan var det milt sagt dåligt gjort, till exempel berättar Johan om en läckande oljeretur (något som sker i 99 av 100 fall) som leder ned i oljetråget och denna var inget undantag. Bilen rök som en gammal ”Merca diesel” så med andra ord hade turbon sett bättre dagar…

Vidare så var det mesta i motorrummet standard med en standars drivlina med krängningshämmare kom från 240 Turbo. Inredningen var rent ut sagt horribel med hemmagjorda dörrpaneler, stolar från en Volvo 440 och en gammal sportratt av okänt fabrikat men eftersom Johan mest eller endast var ute efter en fin kaross så gjorde det detsamma honom, och att priset såklart va rätt! Övrigt, rent utvändigt, så var det mycket delar från 1986 års modell av Volvo 240, bland andra baklucka, insynsskydd och backspeglar annars var huven en den äldre GLT-huven samt JP MK18 fälgar och någon solfilm.

Hur kom det sig då att det blev att Johan byggde en Eggenberger Grupp-A replika av bilen då? Jo svaret är rätt simpelt – Allt handlade om en ungdomsdröm. När Johan var 15 år så letade han och hans pappa efter en bil till Johan, och då fick Johans pappa syn på en ljusblå Volvo 242 och då utbrister han ”att en sån Johan skulle du allt ha senare”! Johans svar blev ett skratt och sedan följt av med ”nej, jag vill ha en 244 Turbo”, men Johans pappa svarade snabbt ”att det finns inget sportigare än en Volvo 242”! Senare i sin ungdom fick Johan se ett filmklipp från Estoril 1985, där såg man Eggenbergers Volvobilar svischa förbi. Där och då blev det Johans dröm, att äga en Volvo 242 Turbo folierad som en av Volvos Eggenbergerbilar! Dock så trodde Johan, att det var allt det skulle förbli, endast en dröm…

Men vi vet bättre idag och att Johan gjorde verklighet av sin dröm som han fått i sin tidiga ungdom, då med hjälp från sin gode vän Rolf Öhberg (notera ägare av Peggen Anderssons gamla bil), och att utan honom så hade nog Johan kanske inte kommit så långt…

Så stort tack till Roffe säger Johan!

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (1981) – Eggenberger Motorsport. (Replika är en kopia av ett föremål som avses efterlikna originalet så långt som möjligt)
Kaross: Eggenberger Motorsport tema (samma som 1985), Kanada-modellens plastlyktor fram, sidepipe, catchtank & batteri i bagageutrymmet, breddade hjulhus bak, aluminium-huv och Grupp-A vinge i kolfiber.
Interiör: Helbur (av Bröderna Båge), dörrpaneler från 242 turbo (silver plysch och svart dörrpaneler) Renskrapad från massa invändigt, två Sparco race-stolar, Willans 6-punkts bälten, Volvo R-sport mocka ratt, växelspak med kortare lägen från Sellholm och egentillverkad panel för mätare.
Hjulupphängning: Justerbara Sellhom Tuning  fjäderben fram med Eggenberger framvagn, Bilstein dämpare fram och bak och ställbara fjädrar bak.
Bromsar: AP bromsar med 305 mm skivor fram & 280 mm skivor bak.
Motor: B21ET (borrad till 92,30), Mahle Grupp-A skelett kolvar, Grupp-A stakar, oljetråg med klaffar, 405-topp med T5-race kam, Grupp-A grenrör, Grupp- A turbo, Grupp-A intercooler, Grupp-A oljekylare, Stora Grupp-A sprutet, Bosch Grupp-A guldspridare, Grupp-A insug och Generation 2 tändning.
Transmission: 5-växlad Volvo M51-Getrag med 228 mm hydraulisk Sachs koppling och Volvo 1031 stålbakaxel med utväxling 3,73:1.
Fälgar: BBS E50 5-bult – 17″x9″ med Avon 235/40-17 däck.
Övrigt: Stort tack till min mentor Roffe Öhberg som hjälpt mig ordna fram alla delar och för alla tips å trix, det inte han vet om Volvo Grupp-A är inte värt att veta. Även tack till Ulf Limell för all svetsning och el! Samt tack till Danne Haglöf och resten av grabbarna på Volvo i Borlänge för trevligt bemötande. Drömmen har sen tidiga tonåren varit att äga en Eggenbergerlackad 242 turbo med lite Grupp-A delar.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

error: Content is protected!!