Johan Gustafsson

Ägare: Johan Gustafsson, Borlänge.
Byggd av: Johan Gustafsson med hjälp av Rolf Öhberg, Borlänge.
Byggår: 2006.
Status: Registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret). 

(bild från Johan Gustafsson)
Bakgrund

Johan berättar för mig i ett mail att han letade efter en Volvo 242 antingen en som hade lite rost eller inget alls helst då Johan påpekar att han och Mr. Svets inte är dem såtaste av vänner i garaget! Något Johan säger men en viss komik i uttrycket…

Efter fortsatt letande på Blocket.se så hittade Johan bilen som fick honom att höja ögonbrynet, den hade blivit renoverad av en tidigare ägare från Västerås och karossen var tipptopp och det Johan sökt länge efter! Motorn i bilen var ju en standard B21A som blivit ombyggd att gå med turbo, enligt Johan var det milt sagt dåligt gjort, till exempel berättar Johan om det läckande oljereturen (något som sker i 99 av 100 fall) som leder ned i oljetråget och denna var inget undantag. Bilen rök även som vad Johan beskriver som en gammal ”Merca diesel”, med andra ord hade turbon sett bättre dagar…

Vidare så var det mesta i motorrummet sett som från en standard turbomotor, sen drivlina och krängningshämmare kom från en skrotad 244 Turbo. Sen var inredningen något helt annat! Den var ett inte så vackert hopplock, eller som Johan beskrev det ett ”hemmafix” som inte var av denna värld… Hemmagjorda dörrsidor, stolar från Volvo 440 och någon gammal sportratt av okänt fabrikat men eftersom Johan mest eller endast var ute efter en fin kaross så gjorde det detsamma honom, och att priset såklart va rätt!

Övrigt rent utvändigt så var det mycket delar från -86 års modell av Volvo 240, bland andra baklucka, insynsskydd och backspeglar annars var huven en standard ”näbbhuv” samt JP MK 18 fälgar och någon rökig solfilm…

Hur kom det sig då att det blev att Johan byggde en Eggenberger Grupp-A replika av bilen då? Jo svaret är rätt simpelt, allt handlade om en ungdomsdröm. När Johan var 15 år så letade han och hans pappa efter en bil till Johan, och då fick Johans pappa syn på en ”kalsongblå” Volvo 242 och då utbrister han att en sån Johan skulle du allt ha senare! Johans svar blev skratt och sedan följt av med ”jag vill ha en 244 Turbo”, men Johans pappa svarade snabbt att det finns inget sportigare än en Volvo 242! Sen fick Johan se ett klipp från Estoril 1985, där han såg Eggenberger Volvoarna svischa förbi och då blev Johans dröm en Volvo 242 Turbo stripad för att se ut som en av Volvos Eggenbergerbilar! Dock så trodde Johan, att det var allt det skulle förbli, endast en dröm… Men vi vet bättre idag, att Johan gjorde verklighet av sin dröm som grabb och han fick hjälp att realisera sin dröm med, då med hjälp från sin gode vän Rolf Öhberg (not. ägare av Peggen Anderssons gamla bil), och att utan honom så hade nog Johan kanske inte kommit så långt… Så stort tack till Roffe!

 

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (1981), Eggenberger Motorsport.
Kaross: Eggenberger Motorsport tema (samma som 1985), Kanada-modellens plastlyktor fram, sidepipe, catchtank & batteri i bagageutrymmet, breddade hjulhus bak, aluminium-huv och Grupp-A vinge i kolfiber.
Interiör: Helbur (av Bröderna Båge), dörrpaneler från 242 turbo (silver plysch och svart dörrpaneler) Renskrapad från massa invändigt, två Sparco race-stolar, Willans 6-punkts bälten, Volvo R-sport mocka ratt, växelspak med kortare lägen från Sellholm och egentillverkad panel för mätare.
Hjulupphängning: Justerbara Sellhom Tuning  fjäderben fram med Eggenberger framvagn, Bilstein dämpare fram och bak och ställbara fjädrar bak.
Bromsar: AP bromsar med 305 mm skivor fram & 280 mm skivor bak.
Motor: B21ET (borrad till 92,30), Mahle Grupp-A skelett kolvar, Grupp-A stakar, oljetråg med klaffar, 405-topp med T5-racekam, Grupp-A grenrör, Grupp- A turbo, Grupp-A intercooler, Grupp-A oljekylare, Stora Grupp-A sprutet, Bosch Grupp-A guldspridare, Grupp-A insug och Generation 2 tändning.
Transmission: 5-växlad Volvo M51 Getrag med 228 mm hydraulisk Sachs koppling och Volvo 1031 stålbakaxel med utv. 3,73:1.
Fälgar: BBS E50 5-bult – 17″x9″ med Avon 235/40-17 däck.
Övrigt: Stort tack till min mentor Roffe Öhberg som hjälpt mig ordna fram alla delar och för alla tips å trix, det inte han vet om Volvo Grupp-a är inte värt att veta. Tack till Ulf ”knullfen” Limell för all svetsning och el! Även tack till Danne Haglöf och resten av grabbarna på Volvo i Borlänge för trevligt bemötande. Drömmen har sen tidiga tonåren varit att äga en Eggenbergerlackad 242 turbo med lite Grupp-A delar.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®