Björn Gustavsson

Ägare: Björn Gustavsson, Borås.
Byggd av: Björn Gustavsson, Borås.
Byggår: 2002.
Status: Är en registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret). 

(bild från okänd)
Bakgrund

Kommer inom kort… 

 

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil (1975).
Kaross: Aluminiumhuv med huvlås, Canada-plastlampor, Grupp-A vinge och borttagna lister.
Interiör: Svarta paneler bak (saknar fram) egentillverkad skruv-båge, Cobra sportstolar, Sellholm tuning spak med kortade lägen, Sportratt ROMA.
Hjulupphängning: Grupp-A fjäderbenstag, ambulans stag, tvärstag för framvagn (allt gulgalvat), boxade länkarmar fram, taxiplattor, Superflexbussningar, justerbara fjäderben med DeCarbon dämpare, distanser mellan fjäderben å länkarm, distanser på styrstagen med uniballs, modifierade topplagringar för mer camber och caster och ändrade spindelleder. Bakaxel framflyttad 15 mm, boxade länkarmar bak, justerbart tvärstag, justerbara övre stag, kapade bakfjädrar, R-sport dämpare & GT krängningshämmare.
Bromsar: Turbo bromsar med stålomspunna slangar och Castrol Response DOT 4 bromsvätska.
Motor: B21ET viktjusterad balanserad bottendel, lättat svänghjul, portad 405 topp (1266949) upptagna Grupp-A kylarkanaler ,k-kam, justerbart kamdrev, MSD spole, Denso iridium stift, Volvo 940 tropik kyl, portat Volvo 940 grenrör & insug, Grupp-A intercooler, Haltech F9, 720cc spridare, T3/T4 turbo med 360 lager & K&N filter.
Transmission: Getrag 265, sprängkåpa av magnesium med hydraulisk koppling, Sachs tryckplatta, 4-puckad sinterlamell, 1030 aluminium bakaxel med differential utv. 3,73:1, bakre kardanaxel kortad 25 mm, aluminium växellådsbalk med förstärkning, 3,5″ down pipe med 3″ Ferritasystem med en ljuddämpare.
Fälgar: BBS E55 centrumbult – 17″x8″ fram och 17″x8,75″ bak med TOYO R888 225/45-17.
Övrigt: Björn hälsar att han är intresserad av att köpa allt med Grupp-A, litet som stort. 


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®