Lasse Johansson

Ägare: Lasse Johansson, Karlshamn.
Byggd av: Lasse Johansson, Karlshamn & Benny Augustsson, Vaggeryd.
Byggår: 2002.
Status: Är en registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret).

(bild från Bilsport)
Bakgrund

Bilen är från sitt ursprung en 242 turbo -83 från USA. Importerades 2012 till Sverige. Bilen blev stående i ett garage i Osby och köptes av Lasse efter en Ikearesa till Älmhult. Bilen kördes hem på släpkärra 2013 och efter mycket krångel med transportstyrelsen så blev bilen tillslut svenskregistrerad! 2014 börjades bilen renoveras med rostlagning och riktning av dörrar osv. Bilen lackades i Tingsryd på Tingsryds billack och dekaler från Seima som sponsrade montering av dekaler.

Bilens tema är en inspiration av Mark Petch’s Volvo som endast gick i detta utseende i de Australiensiska mästerskapen i Grupp-A i Australien 1986.

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil (1983) Mark Petch Motorsport.
Kaross: Vitlackad kaross med rödlackade stötfångare, dekalsats från Seima, huv och bagagelucka i glasfiber med snabblås och Grupp-A vinge.
Interiör: Rubi-bur, Racaingstol, instrumentbräda i glasfiber från ACM med tidstypisk 80-tals ratt, varierande analoga mätare i egen instrumentkonstol.
Hjulupphängning: Coilover dämpare fram och bak och rörlänkarmar fram.
Bromsar:  AP racebromsar. 
Motor: B21ET som ska renoveras. Sidepipe.  (Framtidsplaner är Grupp-A turbo, Grupp-A kam, Grupp-A grenrör och Porsche sprut samt 3 tums från turbo med sidepipe)
Transmission: ZF M3 låda med m46 svep med 6-pucks lamell.
Fälgar: BBS E55 centrumbult –  9″x16″ fram & bak 10″x16″ med Yokohama 225×50-16.
Övrigt: Ett stort tack till Björn Ohlson (240grupp-A.se) för hjälpen med typsnitt till dekaler och alltid en hjälpande hand när frågor och idéer ska redas ut.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®