Benny Augustsson

Ägare: Benny Augustsson, Vaggeryd.
Byggd av:Benny Augustsson, Vaggeryd.
Byggår: 2013.
Status: Är en registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret).

(bild från Bilsport)
Bakgrund

Redan 1986 då Volvo egentligen tävlade som mest så blev Benny inspirerad, han ville ha en egen Volvo 240 Turbo, så han köpte en samma år och for omedelbart till SAM Steffansson, som då låg i Kungälv (Håller idag till i Göteborg), för att köpa en Grupp-A turbo och en Grupp-A kam. Benny sålde dock sin 240 Turbo redan 1 ½ år senare…

Allt eftersom åren gick så gick Benny och saknade och samtidigt ångrade att han sålt sin 240 Turbo (så som det lätt blir ibland med bilar). Under mitten av 90-talet så hade Benny en 245 Turbo men sen så rullade åren på utan att Benny hade någon Volvo turbo alls. Dock under 2011 januarimånad så fick Benny ett väntat återfall till sin saknade 240 Turbo, och han fann en likadan i samma färg dessutom, samma årsmodell fast denna var näst intill fullutrustad jämfört med hans tidigare bil som han ägt på 80-talet.

Benny gjorde affär på bilen och hann köra med den i en månad innan han tog beslutet att renovera bilen, och det blev en helrenovering minst sagt, som Benny beskrev själv ”sen spårade det ur”. Benny went all in som man säger i poker, han kostade på bilen nya lister, en ny grill och massa annat smått och gott och inte nog med det han blästrade både fram och bakvagn och lackade allt i svart precis som original, bilen fick även nya bussningar, stötdämpare och fjädrar.

Sen nu när väl bilen blev färdig så kände Benny att trimdjävulen kom och hälsade på honom, han ville trimma och modifiera motorn… Men han ändå tyckte sen att det vore synd att förstöra bilens nu fina originalskick som han lagt så mycket tid och pengar på!

Och nu kommer vi till Bennys Grupp-A replika bygge, och som alla andra så började Benny att tänka ”om man skulle bygga en Grupp-A replika”? Hans kompis hade ju redan en 242 turbo så Benny började nu också att leta efter ett projekt att ge sig på! Och i december 2011 så finner han det han sökt efter på Blocket.se, ett rullande chassi som redan var reggad med bur, racingstolar, andra fjäderben och huvudbromscylinder och även annan motor. Perfekt tänkte Benny! Den kom till och med i hans färg, den var självfallet vit. Bilen såg lite sunkig ut då den verkade ha stått ett tag, lacken såg inte alls bra ut och Benny tänkte att han måste kosta på en nya lack men han kostade på sig en lackrengörning och det visade sig att lacken var okej sen. Men visst lite svetsjobb var det på bilen men det var inte många timmars jobb innan det vart avklarat och man kunde gå vidare till själva byggandet…

Benny kunde nu börja på byggandet av sin hyllningsbil som skulle gå i samma tema som bilarna på banorna 1986, RAS Sport temat. Han fick byta bagagelucka som var från -86 till rätt stuk från -81 och uppåt till -84, han svetsade igen låshålet och satte dit snabblåspinnar med låssprintar och sedan på med den viktigaste delen nämligen Grupp-A vingen! Fortsättningsvis så modifierade Benny grillen för att öka luftgenomflödet, bygga upp bromssystemet och bränslesystemet, skaffa en nya kabelhärva och rensa den från det som var onödigt på en ”racebil”. Benny köpte även nya rallystolar till bilen.

Under huven sitter en nu nyreonverad B23ET motor med ZF-växellåda, motorn är helt renoverad, det som är gjort är borrning, nya JE-kolvar med H-profil stakar då en av det gamla M-stakarna var krökta så då passade Benny på att inhandla nytt och värre. Fortsättningsvis så sitter det ACL racelaget till den balanserade Bofors vexaxlen, 531-toppen är riktplanad med mirafrästa ventiler och A-kam. Grenröret som är från 940 turbo är matchportat mot turbo och mot topp samt även en lite större turbo och intercooler och från turbon så kommer det ett 3″ sidepipe (rakt rör). Bränslet till motorn levereras av ett Mercedes/Porsche V8 sprut.

Fälgarna på bilen är relativt tidsenliga, Benny tyckte som så att ”inte centrumbult men ändå”, dessa fälgar (9″x16 fram och 10″x16 bak) renoverades fick borras om för att passa Volvos bultmönster. Benny valde sen att köra med en 1030 stålbakaxel med en Danadiff.

Benny fick sen finlira och mäta med ett fint dekalset ifrån Dekaltrim.nu, för att fullborda utseendet som man hade från -86. Han fick även beställa fjäderben med länkarmsdistanser och camberplattor från L-M-R.se och nu stod bilen tillslut klar i maj månad 2013, bilen är besiktigad och med klara papper så den är nu laglig för att köra på gatan med!

 

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil (1975) ”RAS Sport”.
Kaross: Vit kaross med grålackade stötfångare, dekalsats samt övriga dekaler som RAS Sport teamet hade 1986, huvlås och Grupp-A vinge som sig bör och modifierad grill på klassiskt Grupp-A vis, fjäderbensstag och ambulansstag för en styvare kaross och helsvetsad skyddsbur.
Interiör: Rallystolar med 4-punktsbälten, flockad instrumentbräda med diverse mätare monterat i hemmagjord konsol, 80-tals racing ratt och annars spartanskt, allt onödigt är borttaget och helt rensat så som asfaltsmattor och modifierat elsystem. 
Hjulupphängning: Coilover-dämpare från L-M-R med länkarmsdistanser, hårdare fjädrar bak och R-Sport dämpare runtom, Turbo krängningshämmare, Powerflex bussningar bak samt justerbart panhardstag.
Bromsar: Volvo S60 med stålomspunna slangar, bromsvåg och hydraulisk handbroms.
Motor: B23ET med smidda JE kolvar och K1 H-profil stakar. Smidd och balanserad Bofors vevaxel med ACL racelager. 531-topp med mirafrästa säten, A-kam och Grupp-A kylarkanaler är borrat i toppen och blocket. Större intercooler, Bosch K-jetronic V8 bränslesprut med Mercedes bränslehuvud och Porsche luftvåg. 940 grenrör som är matchportat mot topp och turbo, större turbo. Guldspridare, glasblästrad topp, insug och alla alufästen och 3″ avgas ut på sidan.
Transmission: 5-växlad ZF-låda med 1030 bakaxel (Dana diff).
Fälgar: Compomotive 5-bults – 9″x16″ fram och 10″x16″ bak med 225/50 däck fram och 245/45 bak.
Övrigt: Benny tillägger att han haft mycket hjälp av 240grupp-A.se, med alla bilder osv. (Det tackar hemsidan för Benny, och det är därför sidan finns för att hjälpa och kanske tom inspirera folk).


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®