Bromsar

Justerbara hydrauliska bromsar via bromsvåg för fram och bak. Justering skedde inne i kupén via en liten kontrollratt. (bild 3)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 


Bromsok
 
Ventilerade/slitsade bromsskivor med bromsok av fabrikat AP Lockheed. Det fanns de så kallade "kloss oken", just för att det var så fyrkantiga, precis som en klos var. "Kloss oken" kördes med de två första åren i grupp-A (83-84) och senare så bytte man till ett större och kraftigare ok 1985, man fortsatte även 1986 med samma fram ok -85. Även under -86 så testade man med Brembo ok på testbilen #605 samt #604-bilen.

1984-85 AP Lockheed (Bak)

1984-85 AP Lockheed (Fram)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Pelle Nilsson)
 

1985-86 AP Lockheed (Bak)

1985-86 AP Lockheed (Fram)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

1986 Brembo (Bak)

1986 Brembo (Fram)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

1986 Brembo Rallybil (Bak)

1986 Brembo Rallybil  (Fram)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Bromsskiva fram & bak
 
Skivans diameter/tjocklek Fram: 330mm / 28mm. (tidigare bilar skivor med diameter 315mm). (Bild 1-2 AP skiva och bild 3 Brembo skiva)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 
(Foto: Rolf Öhberg)
 
 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  

Skivans diameter/tjocklek Bak: 305mm / 25,4mm. (Bild 1-2 AP skiva och bild 3 Brembo skiva)

(Foto: Rolf Öhberg)  
 
(Foto: Rolf Öhberg)
 
 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Bellhouse
 
Bellhouse i aluminium, som fästes på bromsskivan. Olika färger och varianter. 1986 introducerade man ventilerade Bellhouse fram. (bild 5)

1984-1986  
 
(Foto: Lars Thenander)
 
 
1985-1986  

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

1986  

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


ETC-bromssystemet

ABS-bromsar med givare, det så kallade ETC (Electronic Traction System). Introducerades och användes endast 1986. Detta system finns endast monterat på tre bilar, #605 (bilen på museet i Göteborg), #604 (Peggen Anderssons bil) #607 (Torbjörn Johanssons rallybil).

(Foto: Kari Hakanen)
 
(Foto: Leif Wiik)