Skyddsbur

En tidigare modell av skyddsbur som man använde i Volvobilarna 1983 av märket Matter, som även den är tysktillverkad. Den var mindre och rören var av stål och grövre dimension samt inte lika många stag. (Bilden är en Matter-bur till en BMW 2002, den är dock byggd på samma sätt som en som var till Volvo 240)




Aluminium skyddsbur av tyska RUBI, buren var i 20 delar och vägde endast 29 kg, skruvad i karossen. Skyddsburen gjorde även karossen mer styvare än vanligt med. En skyddsbur för 244 fanns även inklassad.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Förarens säkerhet

Recaro Racing stol i kevlar med 6-punktsbälte (Även ASS Sportsitze mm.), som fästes i öglor som satt monterade i hatthyllan. Olika märken förekom på bältena, tex. Sabelt.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 


Inredning

Varierande mätare, varv-, bränsle-, oljetryck-, olejtemp-, turbotryck-, vatten- och batterimätare som satt monterade på en plåt som satt skruvad i original instrumentbräda.

Här under visar man den stora variationen på hur instrumenteringen kunde se ut i det olika bilarna som man tävlade med. Bilderna visar några av de mer kända bilarna, team och bil står presenterat ovanför bilderna.

Instrumenteringen som visas på bild 3 och bild 4, en utveckling från Volvo Motorsport, som kallades VMS Gen4 instrumentering. Detta var ett avancerat system som tagits fram av Lasse Sandberg och Kent Melin på Volvo Motorsport. Instrumentet bestod av lysdioders, röda och gröna, som varnade vid fel och som kunde nollställas med den röda knappen i mitten. Förövrigt byggdes det inte många av detta instrument, uppskattningsvis 10 exemplar men förmodligen mindre.

Detta system kan endast påträffas på två bilar idag, på bilen #605 som vilar på Volvos museum och på Torbjörn Johanssons grupp-A rallybil. Vad som sedan är känt är att detta system heller aldrig förekommit på någon annan tävlingsbil. Man producerades endast detta instrument under 1986, en instrumentering som man lätt kunde hålla koll på jämfört med att ha ett flertal olika mätare.

TL Racing 1984 (#240A 402)

Eggenberger Motorsport 1985 (#501)

(Foto: Antonio Rodrigues)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

Volvo Motorsport 1986 (#605)

Volvo Motorsport Gen4 konrolltavla

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Instrumentbräda

Original instrumentbräda med knappkonsol, man fick modifiera instrumentbrädan eller lätta den menas men fick till viss del modifiera knappkonsollen, handsfack fick man dock ta bort helt och ersätta med en plan plåt av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt. (bild 4). Värmepaketet var tvunget att finnas i kvar i bilen, man kunde själv välja om man vill behålla det funktionabelt eller att bara behålla "skalet".

Konsol med reglage och knappar för olika funktioner. Startknappen placerades oftast längst upp och längst bort till höger (kan ses på bild 4 där tändningslåset normalt sitter). Många olika varianter på placering av reglage och knappar beroende på team.

Original växelspak med damask och växelknopp monterat på växelväljaren ifrån Getragväxellådan.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: Koen Van Brusselen)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 
   


Ratt

Racingratt med tre till fyra ekrar på specialrattnav. Man körde vanligtvis med R-sport- eller Momoratt i mocka eller läder menas man körde med originalratt i Infra Paint bilen så sent som 1986.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Paneler

Dörrpanel och panel bak skulle bevaras original, dessa fick inte tas bort.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)