Aluminium 3-splittfälgar eller helgjutna i aluminium/magnesium med centrumbults låsning. Som oftast var ett krav i grupp-A.

Dimensioner: Till en början 1983 så körde man med 16", man fortsatte med detta 1984 men prövade 17" vid ett tillfälle. 1985 så fortsatte man köra på 16", men vi några tillfällen så gick man över och provade 17". Man fortsatte dock på 16" även 1986 och i slutet av säsongen hade man en bil som endast gick på 17" fälgar. Man hade klassat in både 16" och 17" då reglementet sa att man fick köra med fälgar 2 tum större än originalfälg och Turbofälgen vad på 15".

Tidigare grupp-A bilar, om än ovanligt, så körde man med en kona som pressades på centrumet på 5-bults fälgar för att kunna köra med centrumbult. (bild 4-5). En att göra detta var Greger Petersson 1983.

BBS, Ronal och Speedline. Ronal var endast ett fälgcentrum som monterades på BBS-fälg, Ronal förekom även som 5-bults fälgar i Grupp-A. Fanns även Compomotive men som dock ovanligt.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Rolf Öhberg)  
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: Peggen Andersson)

 


Centerlåsning fram & bak

Första generationens grupp-A Volvo från 1983 hade endast ett specialnav som man bultade fast på Volvos originalnav. Dessa producerades av TL Racing AB till en början åt de privata stallen. (OBS! Naven på bilderna är endast demonstrativt och ej aktuella Volvo nav). De riktiga naven introducerades först 1984 och byggdes då av Volvo, som sedan i sin väg försåg alla Volvo teamen med dessa Special-Nav.




Specialnav med centrumbultssystem, vänster-högergängat som introducerades 1984 då utan kylflänsar. 1986 introducerades nya nav med kylflänsar, för ökad kylning kring nav och lager. Åtdragningsmomentet på centrummuttern var minst 700 Nm. M72 centrum mutter som drogs åt med M72 specialhylsa som satt på en muttermaskin som drevs med tryckluft. Specialdrivaxel med centrumbultssystem.

Fanns även specialmuttrar som togs fram för montering vid transport av bilarna. Special låsning, en "fjäderlåsning" så att ej centermuttern skulle kunna vibrera och ramla av under körning. (bild 9-10) Man hade också specialsprintar för att försäkra sig om att muttern inte skulle hoppa av centrumbulten så att hjulet kunde ramla av, även om detta hände vid vissa tillfällen! (bild 11-12)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

   

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: Lars Thenander)


BBS

BBS E55 (BBS E50 - 5 Bults) 16" (17" -86), fanns även en kylartallrik med flänsar på insidan som fungerade som kylning till bromsarna åt BBS fälgarna (bild 2, 4, 5 & 6). Team som använde sig av detta var bland annat Luna-Volvon från 1984 samt bilarna som tävlades med i Australien 1986. Detta monterades alltid på framfälgen i grupp-A.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: Johan Gustafsson)


Ronal Racing

Ronal Racing 16" (17" -88) - Två olika varianter förekom hos Ronal, centrumbult och 5-bult. Och bara centrumet kom från Ronal, fälgbanorna kom från BBS.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Tommie Lindström ) (Foto: Torbjörn Johansson)


Speedline

Speedline 17", en fem ekrad fälg i magnesium med ihåliga ekrar. Denna fälg introducerades 1985, Peggen Andersson var den förste att köra med just denna fälg på en Volvo. Förekom även 1986 på #604- och #605-bilarna. Fanns även en tidigare fälg från Speedline som Volvo använde sig av, mest känd att använda dessa var Per Stureson på sin bil från 1985, men man använde även fälgar på Volvos testbilar under 1983-84.

(Gällande de 5-ekrade 17" Speedline så finns det enligt min vetskap endast 11 kvarvarande (för mig kända) uppsättningar inkl. de två bilarna på Volvos museum)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  

 
Compomotive

Compomotive Turbo 16" (även 5-bult med kona och centrummutter - bild 2) var den fälg alla team använde sig av det första året i grupp-A 1983, några team använda fälgen 1984 med.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)