Styrning

Special kuggstångsstyrning. 3,5 varvs alt. 2,6 servostyrning från sida till sida. Just denna modell på bilderna nedan är tillverkad av ZF. Styrstången (bild 5) nedan är en standard styrstång, inte Volvo 240 utan Grupp-A original. Senare 1986 bytte man till styrstång (bild 3-4) i aluminium som var ihåliga och som gjorde det möjligt att spara vikt. Styrstången i aluminium kom från Volvo 740, som man sedan förlängde ca 5 cm, för att den skulle passa i 240 Turbon. Det fanns även en rörvariant i stål.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 


Dämpning

Standard framvagnsbalk i pressad plåt (bild 1-2). Senare 1986 så tog Volvo fram en så kallad tunnplåtsbalk, den var i pressad streamlineplåt som var ett lättare material. Dessa hade dock en tendens att spricka och man blev tvungen att svetsa på en förstärkningsplåt vid infästningarna för konsolerna för motorfästena. Men dessa slutade snart att produceras just av den anledningen, att den sprack så lätt (bild 3-4 är tunnplåtsbalken), dessa motorbalkar fanns aldrig i kommersiell handel utan var en del framtagen endast för motorsport.
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Topplagring

Justerbara och var ofta blåanodiserade, men färgerna har varierat.
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Fjädersäte


Fanns både aluminium samt stål.
 

(Foto: Thor Rustad)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 


Fjädrar

Fjädrar - 2-versioner av soft, 3-versioner av medium (blå) och 2-versioner av hard (röd). (ex. soft 5,2 kp/mm.) Fjädrarna levererades från Volvo Motorsport (VMS), Magum Racing och Eggenberger Motorsport. Alla team hade tillgång till dessa fjädrar.

Alla fjädrar markerades alltid med en viss färg, vit-soft, blå-medium och röd-hard. Exemplet på de "blå" fjädrarna är från #605 Volvon som står på museet på Hisingen i Göteborg. Olika varianter fanns!
 
Fjäderhårdhet (i kp/mm) Typ Markering Artikelnr.
5.3 (53 N/mm) Mjuk 1 vit linje 6807714
7.7 (70 N/mm) -"- 2 vita linjer 6807715
       
9.5 (95 N/mm)   1 blå linje 6807716
12.6 (126 N/mm) Medium 2 blå linjer 6807717
15.0 (150 N/mm)   3 blå linjer (bild 2) 6807718
       
17.5 (175 N/mm) Hård 1 röd linje 6807719
20.0 (200 N/mm) -"- 2 röda linjer 6807720
       

(Foto: Thor Rustad)
 

 

 

(Foto: Thor Rustad)

 


Fjäderben

Bilstein fjäderben med Volvo spindelled med förstärkningsplåt (bild 3) samt gänga i botten av fjäderben för stötdämpare (bild 4)  (VMS part no. Vänster: 6807905 / Höger: 6807713). Tidigare bilar hade McPherson fjäderben. Det fanns två olika fjäderben, ett som hade kulleds fäste för krängningshämmar arm (bild 6) och ett utan detta fäste.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Torbjörn Johansson)

(Foto: Thor Rustad)


Fjäderlåsning

Fjäderlåsringar som skruvades under fjäder på fjäderbenet, var oftast blåanodiserade.
 

(Foto: Thor Rustad)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Stötdämpare


Bilstein gasdämpare - Nästan alla team använde sig av dämpare från Bilstein, dock så förekom dämpare av andra märken så som Sachs (Sachs kördes bara med i DTM av Volvo). Magnum Racing testade stötdämpare från Svenska Öhlins, Öhlins var justerbara (bild 7-8). 
 
Modell Stötdämpare Artikelnr.
Bilstein  - 400/200 6807635
Bilstein  - 500/100 6807906
Bilstein  - 400/100 6807970
Bilstein  - 350/150 6807908
   

 

 


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 

 


Original länkarmar

De första Grupp-A bilarna från åren 1983-1984 använde sig av Volvos standard länkarm med hårdare bussningar fram (ibland förstärkta med, vilket mest förekom inom rally).
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Justerbara länkarmar - Modell Eggenberger


2-delad och justerbara rörlänkarmar med uniball (monterad mot fjäderben). Denna rörlänkarm togs fram och tillverkades av Eggenberger Motorsport 1985, övriga Volvoteam köpte dessa bärarmar från de (Priset var ca 6.000kr för ett komplett par). Fanns olika fästanordningar för just dessa länkarmar, som oftast sammankopplades med krängningshämmarstaget (fäste monterat syns på bild 2-3).

Dessa länkarma gjorde det möjligt för att justera camber samt caster vinklar, vilket kunde innebära att man kunde köra med mer extrema hjulvinklar. Man körde som mest med 3-5 grader negativ camber (bild 4-5).
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 
(Foto Gavin Hatfield)
 
 
(Illustration: Björn Ohlson)  


Justerbar länkarm - Modell Volvo Motorsport


Ganodiserade aluminium länkarmar med kulled, tillverkade av Volvo Motorsport (VMS) Sverige, Volvos egna design. Samma gäller här - Fullt möjlighet för att justera camber samt caster vinklar, vilket kunde  innebära att man kunde köra med mer extrema hjulvinklar. Dessa länkarmar kom först 1986.

Det finns bara fyra bilar, som dokumenterat har använts sig av dessa bärarmar: #603 (Bil #42 från Australien), #604 (Bil #2 av RAS teamet) och #605 (Testbilen som står på Volvos museum).
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

(Foto: Rolf Öhberg)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Kräningshämmare & fästen


Fästarmar för krängningshämmare med uniball/ledlager. Olika varianter beroende på fjäderben. Krängningshämmare - justerbar i längd, central metallinfattning, fanns många olika diameter och hårdheter. Specialfästen monterades mot kaross som fick sin smörjförsörjning via en smörjnippel, gjordes manuellt med fettspruta.

Rörhämmarna kom först 1985, dock är det inte känt att dessa användes i någon större utsträckning.
 
Ø (Solid, bild 2-4) Artikelnr. Ø (Rör, bild 5-6) Artikelnr.
Ø 17mm 6807700 Ø 32mm 6807738
Ø 19mm 6807704 Ø 33,5mm 6807739
Ø 21mm 6807707 Ø 35mm 6807740
Ø 23mm 6807731 Ø 36,5mm 6807741
       

(Foto: Thor Rustad)
 

(Foto: Johan Gustafsson)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 (Foto: Kari Hakanen)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Casterstags fäste


Casterstagsfäste ("potta") med ledlager. Olika modeller på fästen.
 

(Foto: Rolf Öhberg)     
 

 (Foto: Thor Rustad)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Spindelleds försänkning


Fästen och distanser för fjäderben och styrning. Volvo special.


(Foto: Thor Rustad)



Speciallåsmutter för centrumhubb

Speciallåsning för centrumbultsnavet på spindelledsaxeln, monterades på plats med ett specialverktyg och låstes sedan med en skruv. Volvo special.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven) (Foto: 240grupp-A.se Arkiven)