Motortyp

B21ETAL, fyra cylindrar i rad, 2.141cc. (2.127cc)

(Foto: Rolf Öhberg)  
 

(Foto: Rolf Öhberg)  

(Foto: Rolf Öhberg)  
 

(Foto: Rolf Öhberg)  

 

(Foto: Rolf Öhberg) 

 


Cylindertoppblock 

Volvo Motorsport racepreparerade 405- eller 531-toppblock från Volvo (VMS part no. 6808265 / 1266949-5 - Beteckning #1000405, #1000531). Insugsport
Ø44 mm och avgasport Ø35 mm.

De senare Volvo Motorsport bilarna (1987 och uppåt) hade preparerade 531-toppblock (#1000531),
Porsche och Bosch var med och utvecklade dessa toppar åt Volvo.

Alla dessa toppar modifierades med nya kylarkanaler de så kallade "grupp-A kanalerna", hålen på långsidan är 4mm och hålen på kortsidan är 6mm. Grottis Headservice förberedde toppar åt både Volvo och de privata teamen, då 405-toppblock
. (Kolla röda pilar)

Det är även en markant skillnad på en standard 405-topp och en dito grupp-A, då grupp-A 405-toppen hade en gjutform än standard.

Man körde sedan till en början med B23E-toppblockspackning (VMS part no. 6808288 / 8360411-6) men man gick senare över till en Victor Royal, som var en så kallad "skärringspackning" då B23E-toppblockspackningen inte höll måttet. Dessa Victor Royal skärringspackningar användes oftast bara en gång och vid nedmontering av toppblock så byttes packningen ut.

405-grupp-A toppblock.

531-grupp-A toppblock.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven) (Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

405-original obehandlat toppblock.

 

405-grupp-A behandlat toppblock (Grottis Headservice)

531-grupp-A behandlat toppblock.


(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Lars Thenander)

(Foto: Lars Thenander)


Kolvar

Mahle-skelett kolvar.

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Gen4 kolv offset grop kompression. Höjd 46,5mm för 531 topp med uppsvetsade förbränningrums typ Porsche kompression. förhållande 8,2:1.

 


Gen2 kolv plan kompression. Höjd 44mm för 405 topp med förstorat standard förbränningsrum, kompression förhållande 7,2:1.


Vevstakar

Polerade Volvo standard M-stakar (VMS part no. 6808267).

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Motorblock

Standard Volvo motorblock B21ET
(VMS part no. 6808263).

 
   


Modifierade standarddelar

Avgasgrenrör
(VMS part no. 6808226), luftinsug (VMS part no. 6808298 / 8360405-8), vevaxel och avgaspipa (VMS part no. 6808136) från turbo.

(Notis om luftinsuget är att det är skillnad på ett grupp-A och ett vanligt standard insug, då grupp-A insuget har både fler uttagna hål samt att man slipat bort onödig vikt, även kallat "gjutskägg" som pilen markerar i bild - Dessa ingsug skall alltså ej förväxlas med de som kommer standard till Volvo 740 samt 940).

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Jussi Kortesmaki)

(Foto: Pelle Nilsson)



Värmesköld för grenrör

Detta hade man för att leda bort värme och för att skydda från värme.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)



Avgassystem

3 tums Avgassystem utan ljuddämpare som gick ut under höger tröskel oftast. (Vissa bilar hade komplett system och detta förekom i DTM seriens Volvo bilar på grund av buller regleringen).

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Vattenpump

Special vattenpump, standard vattenkanal pluggades och man borrades andra hål för att öka kylningen i motorblocket, special rör monterades från pump.

(Foto: Rolf Öhberg) 
 

 (Foto: Rolf Öhberg)
 

 

(Foto: Torbjörn Johansson)   

 


Oljetråg

Special oljetråg
(VMS part no. 1383239) för ökad oljenivå, modifierat original oljetråg, grupp-A, modifierad oljepump special grupp-A. Våtsumpssystem med eget kylningssystem (kylare och pump). Alla system var sammankopplade med stålomspunna slangar.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Rolf Öhberg)   
 

(Foto: Rolf Öhberg)
 

(Foto: Rolf Öhberg)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Motorbussningar

Special motorbussningar (kuddar), var tunnare än standard men mycket hårdare, grupp-A. Fanns tre olika hårdheter, blå, orange och röd, där självklart röd var hårdast.

(Foto: Rolf Öhberg)  

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Kamaxel
  
En överliggande kamaxel (VMS part no. 6808267 / 8360220-1), 2 ventiler per cylinder. T5-kam, grupp-A, fanns många olika varianter. Ventilkåpa med vevhusventilationshus-uttag med slang kopplat till en plastbehållare.

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Bränsletillförsel

Bosch K-Jetronic CIS insprutning. (Porsche) Kontinuerlig insprutning, mekanisk. 8 kammars aluminiumbränslehuvud, 4 st. kammare var pluggade då motorn bara har 4 cylindrar. (Specialbeställdes utav Volvo från Bosch). De första bilarna använde bränslehuvud från Mercedes V8 och våg från Porsche 928.

Detta system var inte helt olikt det insprutningssystem som satt på Volvo 240 Turbo original, men var ändå ett helt annat system. Och som fick Volvo motorn att prestera max!

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

 


Luftboxar för bränsleinsprutning

Special byggda glasfiber/epoxi kåpor som ingick i insprutningssystemet. Som monterades på original luftburk. Designat och byggt av Leif Frykås på Volvo Motorsport.

(Foto: Peter Kroeber)
 

(Foto: Peter Kroeber)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Nu säljer man nytillverkade luftboxar, som är perfekt handbyggda av 
samma man  från 80-talet, som då handbyggde dessa. Han ligger även bakom designen - Leif Frykås.

Pris: 1200 Euro/set om 4 st luftboxar.

Kontakta mig för mer information! bjorn.ohlson (snabel A) 240grupp-A.se

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)
 

(Foto: Kjell Frykås)
 

 

(Foto: Kjell Frykås)

 


Turboaggregat & Intercooler

Garrett Airresearch TB03 grupp-A hybrid
(VMS part no. 6808102 / 8360404-1), oljekyld via stålomspunnen slang mellan motor och turbo. 
Grenrörsport in - 57,2 mm bred x 44,7 mm hög.
Avgasport ut - Ø50.
Insugsport från bränsleinsprutningen - Ø63,5 mm
Insugsport till intercooler - Ø44,7  

(Foto: Pelle Nilsson)    
 

(Foto: Kari Hakanen) 
 

 

(Foto: Rolf Öhberg) 

 

                                                                      
Intercooler

Tysk designad Längerer & Reich Intecooler (Volvo part no. 1352717). Ingång på högersida kom från Turbon, och ingång på vänster sida kom från Insuget. (Modell Längerer & Reich, de designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar på 1980-talet) Det fanns en tidigare version av intercoolern som man byggde själva på Volvo Motorsport för hand, denna användes dock aldrig. (bild 5-6)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Rolf Öhberg) (Foto: Rolf Öhberg)

Klicka på länken (bilden) för att komma vidare till företaget do88 som nu säljer nytillverkade intecoolers som är en perfekt replika av grupp-A intecoolerna från
Längerer & Reich från 80-talet!


(Foto: do88.se)


Vatteninsprutning (WTT - Water Turbo Traction)

Volvos egenpatenterade system, 10% som sprutades in vid ca 0.8- 1.0 bar och ökade därmed effekten med 20-25hk på motorn. Vatteninsprutningstankens volym var 30 liter. Man hade även en annan och större vattentank i aluminium då den i plast inte rymde tillräckligt, denna var placerad under bilen vid bakaxeln och rymde totalt 32 liter. Detta system togs fram på idé från Björn Scheuer på Volvo Motorsport, Björn byggde systemet och mjukvara till systemet tog Lasse Sandberg och Kent Melin på Volvo Motorsport fram.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven) (Foto: Bosch)


Tänd- & Elsystem

E
lektroniska tändsystem (E-ZK tändning) Framtaget och tillverkat av NIRA i samarbete Volvo. Dator från Epson (Som Björn Scheuer, Volvo Motorsport ordnade fram) var kopplad till systemet för justering och inställningar. Olika varianter och placeringar av säkringar mm. Batteriet placerade man alltid i bagageutrymmet för viktfördelningens skull. Batteri av märket Yuasa/NP 38-12 (VMS part no. 6808301).
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: Peggen Andersson)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Tändkablar

Silikonbelagda kablar (Volvo part no. 1352766) med Volvo original tändhattar, tändspole och tändfördelare. Champions tändstift N543V (VMS part no. 6808302) och N539V (VMS part no. 6808303) som var ett kallare stift. Det förkom också NGK och Bosch tändstift.
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Generator

Volvo original generator. Ibland använde man större generator för mer effekt.





Startmotor

Volvo startmotor, original i lättviktsmetall
(Volvo part no. 1357199).





ETC-Systemet (Electronic-Traction-Control-System)

S
om presterade 530ml/min på cylindrar 1, 2, 4 och 580 ml/min på cylinder 3. Magnetiska ventiler i cylinder för spridare 2 och 3 för att tjäna som antispinnsystem och stryper av bränslet vid däckspinn. (Dessa spridare specialbeställdes enbart till Volvo för tävlingsbruk). Bränslet gick via stålomspunna slangar. Och antispinnsystemet byggdes av NIRA menas mjukvara till systemet tog Lasse Sandberg och Kent Melin på Volvo Motorsport fram.
 
Detta system fanns bara på tre bilar, experiment bilen (#605) som kördes på Estoril 1986 samt rallybilen som kom från VMS 1986 och som var en experimentbil även kallad "elektronik-bilen", och RAS bil #2 (#604)
 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 
(Foto: Joao Abreu) (Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Vätskekapacitet och kylning

Special bränsletank: 120 liter med yttermonterad skyddslåda i aluminium, samt special catchtank (VMS part no. 6808124) som rymmer 10 liter med armatur i bagageutrymmet. Special bränslepumpar (VMS part no. 6808284) med Volvofilter. Snabbtanknings system med två anslutningar. Tidiga team använde sig av en modifierad tank, som var en kopia av originaltanken fast den rymde mindre bensin, totalt 30 liter (bild 3).
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 
(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)  


Vattenkyl

Vattenkyl (VMS part no. 6808116), vattnet fylls på i ett expansionskärl som placerades bakom kylaren i en täckplåt - 10 liter i systemet. Fläkt för kylning.
 

(Foto: Thor Rustad)
 

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)
 

 

(Foto: Rolf Öhberg)

 


Oljekyl

Oljekylare för motor, 6 liter i systemet med kylare.
 

(Foto: Rolf Öhberg)

(Foto: 240grupp-A.se Arkiven)


Övriga motorfakta
 

Likvärdig kapacitet 
 
(x 1,4 med turboladdning): 2.998cc.
 

Borrning x Slag 
 
92,3 mm x 80 mm.
 

Diameter på Ventiler - Insug och Avgas
 
Insug Ø44 mm.

Avgas Ø35 mm.
 

Turboladdning
 
1,20-1,45 bar och 17-21psi, började ladda vid 3.000 varv/minut med maxladdning vid ca 6.600 varv/minut och slog av vid 7.000 varv/minut. (Detta kontrollerades elektronisk mellan 1,2 till 1,5bar beroende på temperatur i motor).
 

Maximal Motorkraft 1984-1988 (hk - hästkrafter, alla tal skrivna kan justeras)

-250 hk @ 6.000rpm (186 kW) > 1983.
-295 hk @ 6.000rpm (220 kW) > 1984.
-320 hk @ 6.600rpm (250 kW) > 1985.
-340 hk @ 6.600rpm (250 kW) > 1986.
-340 hk @ 6.600rpm (250 kW) > 1987.
-360 hk @ 6.600rpm (270 kW) > 1988.
 

Maximalt Motorstyrka i Nm (Newtonmeter) & Rpm (Varv/Minut). 

400Nm 4.000-6.000 varv/minut (420Nm 4.000-5.5000 varv/minut - 1986), maxeffekt nåddes vid 6.600 varv/minut. (Notera att 1984 så var det lägre värden för att spara bränsle bland annat.)