Var det något som en Volvo 240T grupp-A lämnade så var det bra prestanda (även en original Volvo Turbo)! Här lägger jag fram uppgifter om diverse prestanda.

Här är en jämförelsetabell mellan Volvo 240 Turbo Original, Volvo 240 Turbo Cup och Volvo 240 Turbo grupp-A. Jämförelsen är från 1984, men detta är mest för att ge er läsare ett ungefärligt hum om vad skillnaderna var mellan de tre olika bilarna, vilket säkert många av er redan vet. Så detta är för er som inte vet.

Bilderna jämförs med som var en original bil - Volvo 240 Turbo, Mats Edefell's Turbo Cup bil och Peggen Anderssons grupp-A bil 1984


Volvo B21ET Original, 155 hk.
 


Volvo B21A Turbo Cup, 200 hk.

 


Volvo B21ETAL grupp-A, 300 hk.
 

 BIL

Volvo 240 Turbo

Volvo 240 Turbo Cup

Volvo 240 Turbo grupp-A

 Motor/Effekt:

B21ET / 155 hk.

B21A / 200 hk (250hk -85).

B21ET / 300 hk (360 hk EM-bil).

 Turbo laddtryck:

0,7 kilo.

0,8 kilo.

1,5 kilo med laddluftkylare.

 Kompression:

7,5:1.

6,5:1.

6,5:1 (7,2:1 med vatteninsprutning)

 Kolvar:

Gjutna.

Från B21ET.

Smidda.

 Kamaxel:

A.

A.

A

 Vevstakar:

Volvo Original.

Volvo Original.

Volvo Original.

 Motorblock:

B21ET.

B21A.

B21ET.

 Toppblock:

B21E.

B21A.

B23E.

 Växellåda

4-växladmed overdrive.

4-växlad.

5-växlad Getrag.

 Koppling:

Volvo Original.

R-Sport tävlingskoppling.

Sachs Sintrad.

 Bakaxel utväxling:

3.73:1.

4,10:1.

3,73:1 alt. 3,15:1

 Bränslesystem:

Bosch insprutning.

En Stromberg förgasare.

Bosh insprutning (Porsche + Mercedes).

 Oljekylning:

Ej tillgängligt.

En 19-raders Setrab.

Två 19-raders Setrab.

 Hjulupphängning:


 

Standard.
 

Turbo kränghäm, rallyfjädrar, och rallystötdämpare.


 
Alla gummibussningar borta, ersatta med uniballs. Stenhårda framfjädrar, 245:ans bak. Racingdämpare, 25 mm krängningshämmare fram och 16,19,21 och 23mm krängningshämmare bak.

 Bromsar:
 

Standard.

Standard med taxibelägg, alt. std.

Standard med racingbelägg. Har fungerat fint!

 Fälgar:

6 tum x 15 tum.

6 tum x 15 tum.

8,5 tum x 16 tum.

 Däck:

Pirelli 195/60/15.

Pirelli 205/50/15.

Pirelli 245/45/16.

 Vikt:

1410 kilo.

1090 kilo.

1050 kilo (i Tyska Mästerskapen nedtyngd till 1160 kilo).

 Toppfart:

ca 195 km/h.

210 km/h.

260 km/h (med 3,15:1 utväxling).

 Toppfart, på 
 Falkenberg:

165 km/h.

190 km/h.

215 km/h.

 Varvtid:

55 sekunder
 

49 sekunder.

45 sekunder.



Att tillägga är följande

1:
Till 1985 fick Turbo Cup bilarna laddluftkylare (intercooler) och en effekt på kring 250 hk. De fick också de
    nuvarande grupp-A fälgarna och däck, plus vingen på bagageluckan.

2: Många av de delar som är originalmonterade på en Volvo 240, eller så kan de köpas direkt över disk. Hela Turbo Cup
   turbosatsen finns att köpa (förvisso dyrt men ändå), och ett par kraftigare krängningshämmare gör underverk på en
   Volvo 240. Väghållning är kul oavsett om man har 250 hk under huven eller inte! 


Toppfart på grupp-A bilen


0-200 km/h på ca 20 sekunder. Maxhastigheten var över 300 km/h, men kunde variera beroende på utväxling på bakaxel.


Utväxlingar bakaxel på grupp-A bilen

> 1:4,56. > 1:3,91. > 1:3,73. > 1:3,54. > 1:3,31.
> 1:3,15.
 
> 1:2,86.
(Förklaring: I tex. utväxlingen 1:4,56 menas det att när hjulet snurrat 1 varv varav slutväxeln då har snurrat totalt 4,56 varv.)


Växelbyten och Toppfart prestanda på grupp-A bilen 

Växelbyte vid 7000 rpm, då med 3,73:1 bakaxelutväxling.


-
Växel 1 - 95km/h.

-
Växel 2 - 32km/h.

-
Växel 3 - 165km/h.

-
Växel 4 - 197km/h.

-
Växel 5 - 223km/h.

(1:a växel låg nedåt)

 

-0-60km/h - 3,4 sek.

-0-80km/h - 4,3 sek.

-0-100km/h - 6,0 sek.

-0-120km/h - 7,7 sek.

-0-140km/h - 9,8 sek.

-0-160km/h - 12,5 sek.

-0-180km/h - 16,4 sek.

-0-200km/h - 23,5 sek.

(Snabbaste rapporterade hastighet har varit strax 290-300 km/h)

Homologerings regler och fakta på grupp-A bilen

Grupp-A modifieringar var tillåtna.

Under FISA Grupp-A homologerings regler ex. 1985 FIA regel 177 och 178: Ansöka om ändringar måste företaget som tillverkat bilen göra, det vill säga Volvo. FISA 240 Turbo homologerad No. A-5020 giltigt f.r.o.m  1982.03.01 Grupp-A. (En homologering varar i 5 år).

Homologering kan snabbt förklaras med att en bil som genomgått det inte får ändras utan tillstånd från FISA och att en sådan bil inte får användas annat än på bana i tävlingssyfte på tävlingsbana och ej på allmänväg, om inte annat anges.

> Dämpnings geometri och layout. (Originalinfästningar måste bevaras).

> interna motordelar så som kamaxel, vevaxel och ventiler. Andra motor komponenter kan modifieras. Motorblocket måste dock bevaras original.

> Motorkylning (Kylare- vatten-, olja och turbokylning-intercooler).

> Motorförhållanden.

> Bromssystem - Bromsok, belägg och bromsskivor kan bytas ut helt.

> Växellåda - växelförhållanden, antal växlar och växelval.

> Differential - tillåten.

> Elektronisk utrustning.

> Skyddsbur.

> Frontlyktor (Original lykthylsor måste bevaras).


- Klicka på länken så kommer ni till en sida som man kan ladda ner Volvo 240 Turbo Homologerings dokumentering.