Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (Peter Malm)

Nuvarande ägare: Råbin Sandqvist.
Byggare: Mats Olsson och Peter Malm.
Byggår: 1995.
Chassi no#: -
Bilens status: Skal återställas.

Byggaren till denna bil är en riktig Göteborgare, Peter Malm. Peter byggde bilen runt 1993-94, då på en smälld 242 som plockades ned till tom kaross, karossen lagades upp, blästrades, gjordes om med singeltorkare innan bilen fick sig en fin blank svart lack. Peter som ville ha en "rejsigare" stil på bilen beslutade att han ville ha samma look som sin favoritbil, som han sett så mycket av på 80-talet, nämligen Volvo 240 turbo Grupp-A. Han kontaktade sin vän för att få råd och tips om hur han skulle bygga och för att få tag på de rätta delarna, nämligen Matti Hakkala, Hakkala som var bekant med dessa bilar väl.

Matti tipsade Peter att kontakta Leif Wiik i Finland, Leif var nämligen personen som köpt det som funnits kvar 1987 av Volvo Motorsport, i bland detta en bil mm. Peter reste upp till Finland och träffade Leif, det blev affär och Peter fick köpt bland annat Speedline fälgarna, delar till motor och för chassi, och bland de delarna var en riktig VMS-bakaxel.

Vidare i byggandet av Peters Grupp-A replika så blev han tvungen att flytta fram bakaxeln 1,5 cm och för att slippa bredda hjulhuset så att Speedline-fälgarna skulle få plats direkt. Detta var ett tips som kommit från vännen Mats Olsson som då jobbade på Momek, ett annat tips med var att använda sig av strålkastarglas av plast från exportmodellerna till Kanada, de så kallade Kanada-lyktglasen som många använder sig av idag!

Peter besökte även Leif Wiik senare igen, då för att få köpa en Eggenberger Framvagn som är i aluminium, även luftdomkrafter har bilen blivit utrustad med. Peter hade nu lyckats att så gott som att förverkliga sin dröm om att äga en bil som precis som en äkta Grupp-A Volvo!

Senare, dock osäker på hur mycket senare så säljer Peter Malm bilen till en kille med namnet Peter Ribberström. Bilen såldes då som rullande chassi, Malm hade sålt motor med växellåda och bakaxel separat innan Ribberström köpte bilen. Men Speedline fälgarna med centrumbultar hade följt med bilen. Den nya ägaren Peter monterade V8 i bilen, den reggades även som V8.

2000 så sätter Peter ut bilen till salu i Bilsport Börsen för 65.000.-, då som rullande chassi, men allt annat följde med bilen. Nappade gjorde Råbin Sandqvist.

Bilen har dessvärre blivit stående i många många år på grund av bristande intresse och ekonomi. Men det finns planer, när det finns tid, på att montera en B23FT med M90 växellåda, Grupp-A intercooler och eftermarknads sprut, då förmodligen ett från Mira.

Övrigt: Denna bil finns med att läsa om i Bilsport 1995 nr 23.