Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (Esko Salonen)

Nuvarande ägare: Peter Pettersson.
Byggare: Esko Salonen,
Byggår: 1995.
Chassi no#: -
Bilens status: Skall byggas till Grupp-A.

Med delar från en Grupp-A Volvo som var byggd åt en Volvo chef, kunde Esko Salonen bygga sin egen Grupp-A kopia, något som tog Esko över två år att färdigställa. Men om man tar allt från början, som sagt en bil byggdes åt en Volvo chef (okänt vem?), sedan köptes bilen av en Finnländare i befintligt skick, han körde inte nämnvärt med bilen. Senare bytte bilen ägare ett antal gånger innan den tillslut blev ombyggd till till Rallycross och alla Grupp-A delarna såldes då, detta skulle varit runt 1994-95.

Esko Salonen fick då köpt en del av dessa delar från denna okända
Grupp-A Volvo, byggd åt en Volvo chef, 1992. Han köpte då 1031 VMS-bakaxel, BBS-fälgar, krängningshämmare, dämpning och lite andra smådelar. Och som tidigare nämnt så byggde Esko sin bil på lite över två år, då använde han sig av en kaross från en gatubil och satte sedan i en trimmad sugmotor.

Esko sålde sedan bilen till en Trond Valstad i Norge runt 2007-08, Trond tog av 1031 VMS bakaxeln och sålde senare bilen vidare till Thor Rustad 2009, fortfarande i Norge. Runt 2010 så säljer Thor bilen till Peter Pettersson i Sverige, där befinner sig bilen än idag och väntar på att bli fullt utrustad till
Grupp-A!

Avslutningsvis så sa Esko att originalbilen som delarna kommer i från skall än idag finnas kvar och fortfarande vara i Rallycross utförande.


Teknisk Specifikation

Bil: Volvo 240 Grupp-A replika.
Kaross: Standard utan reservhjulsbaljor och med
Grupp-A vinge. Skyddsbur i stål.
Hjulupphängning: Bilstein dämpare fram/bak, ställbara fjäderben,
Grupp-A krängare fram och bak och wattlänk.
Bromsar: AP ok samt AP skivor runt om,
Grupp-A.
Motor: Just nu finns det ingen motor monterad i bilen...
Transmission: 1030 aluminium bakaxel wattlänk med R-Sport diff 3,91 utväxling.
Fälgar: 16" BBS centrumbult.