Volvo 240 Turbo Grupp-A /InfraPaint.
Nuvarande ägare: Tommy Andersson.
Byggare: Volvos Service Avdelning, Göteborg (med Robert L. Kvist, Göran Sällström, Börje Thor, Kent Olofsson och Gunnar Dandenell).
Ombyggnation 1985: Volvo Motorsport, med ETC-Systemet ("Electronic-Traction-Control-System").
Byggår: 1982.
Chassi no#:  240A (1984-85) / 606 (1986-idag).
Bilens status: Står tävlingsklar som rallybil (Planer på att ordningsställas till 1983-års utseende).
Tekniska bilder 1983-1984:

(bilder från 240grupp-A.se arkiven samt Robert L. Kvist)


Tekniska bilder nutid:


(bilder från 240grupp-A.se arkiven)
 
1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Nuvarande utseende.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)


Bakgrund

För många år sedan så förde jag en korspondens med en, vad jag förstod det som, en yngre person, precis som mig själv, via e-mail, denna person vars jag glömt namnet på tyvärr. Detta sträcker sig nästan så långt tillbaka sedan innan hemsidans uppkomst runt 2000-02, och jag var inte så noga med att spara allt då! Tyvärr...

I alla fall, via kontakten med denne yngre kille så framkom det att hans far, som då skall ha jobbat på Volvo, skulle ha fått köpa en bil av Volvo, en 240T grupp-A bil närmare bestämt, Volvo hade skrotat sina två ordinarie fabriksbilar från 1986, men ändå behållit tre stycken bilar. Den ena, är en bil som idag är ett muséeföremål på Volvos motormuseum i Göteborg, Hisingen, den andra var en bil som såldes till Leif Wiik i Finland, och har förblivit där tills denna dag och fungerar även den som ett muséeföremål på ett motormuseum, och sedan slutligen, EN PR-bil som Volvo ordnat med 1986.

Som texten här under sedan berättar så användes bilen till testförare för motorporttidningar och annan typ av PR-folk. Men vart kom denna bil ifrån då, hade man bara slängt ihop en bil i all hast här? Och för ett enda syfte? Att fungera som PR-bil?

Nej det hade man inte, så här ligger det till, 1982 under kvällarna så startade Robert Kvist och några andra gubbar ett litet eget projekt. Man började bygga en Volvo 240T grupp-A, mest för skojs skull då, vilket sedan i sin väg inte gillades av en högre chef, då detta gjordes vid sidan av tävlingsavdelningen. Men sagt och gjort man byggde bilen, och 1983 kom bilen faktiskt bra till användning! För 1983 var startåret då Volvo gav sig in i grupp-A serien av. Var detta något som bara skett av en ren slump? Nej inte riktigt.

Volvon som fick namnet "Infra Paint-Volvon" fick fungera som en testbil när man testade nya delar som skulle klassas in. Sedan namnet Infra Paint kommer från ett företag som låg i staden Vänersborg, detta företag hade nämligen kommit på idén att torka nylackerade bilar snabbare, med just Infraröd Värme, därav namnet Infra Paint. IP-bilen brukades under 1983-84 av Volvo på banan.

Man testade även ut Volvos nya ETC-system (Electronic Traction Control-system) på IP-bilen 1985, detta kom sedan att prövas i tävlingssammanhang i slutet av 1986 på en annan tävlingsbil. Men IP-bilen var ingen tävlingsbil mer, snarare en testbil för nya tekniker och lösningar mm. Senare under 1986 då hade bilen fått en ny uppgift, att fungera som en PR-bil/Testbil. Bland annat så var det detta denna bil Johnny Cecotto körde för att introducera sig och bekanta sig med Volvo 240 Turbo. Bilen hade då fått 1986 års färgtema, vit med Nordicaränder, precis som fabriksbilarna fast med Speedline 17" fälgar istället för de klassiska BBS 16" fälgarna. Under 1986 så hade man gett bilen ett nytt chassinummer (tidigare var det #240A 401), och i följd så blev bilen nr 6 och blev alltså #606 bilens nya chassinummer.

Tillbaka till nutiden, den dåvarande nutiden och samtalet med den yngre mannen jag pratat om. Hans far hade fått köpa bilen från Volvo, då den inte fyllde någon funktion längre, platsen på Volvos motormuseum var ju redan tagen. Och fadern kunde inte låta bilen stå och glömmas bort bara så han köpte då bilen för en vad man sa var en "symbolisk" summa, jag inte vet hur mycket den summan var, och man tog hem bilen och ställde den i garaget. Bilen började att rivas ned i delar, för att på så sätt renovera bilen och även för att man hade tänkt ställa den på gatan som personbil, fast i Volvons racingutseende då!

Väldigt ballt just för tiden då, nu ska vi tänka oss att vi är i slutet/början 80-90-talet, och då var sånt väldigt inne, racingstuket alltså. Hur renoveringen gick eller inte vet jag inte då kontakten tappades bort... Men bilen kom ut på gatan tillslut, en kille, som då var i sina sena tonår, och vid namn Kjell Fredlund, registrerade och fick bilen godkänd för gatan. Kjell ägde bilen väldigt kort, och hade vi köp av bilen fått med en uppsjö av delar! Så bil och delar bytte ägare runt 1990, Lennart Andersson köper då bilen, syftet med köpet är okänt. Men förmodligen tävlan. Bilen blir ståendes sedan i många år, av vad jag förstått, orörd.

Tiden flyter på och 6 år senare, 1996, så köper Tony Mårtensson bilen, den förblir hos Tony i tre år. Värmlänningen och rallyässet Kim Sevius köper bilen 1999, en före detta racingbil i väldigt dålig skick... Dock med alla viktiga delar kvar på bilen!

Bilen skall vid detta tillfälle varit vit och röd, beskrevs lite som en Eggenberger Volvo (Volvos fabriksbilar från 1985). Kim fick byta ut det mesta i plåtväg på bilen då den var tämligen misskött! Bland annat större delen av golvet fick bytas, inte pga. rost utan dess dåliga skick. Men det var inga problem för en herren som jobbar som plåtslagare på en Volvofirma. Kim äger och tävlar friskt med bilen på Europas asfaltsrallyn, bilen blev kallas en "kitcar killer", under nästan 10 år. Bilen vilar idag hos sin nya ägare som är en bilsamlare, Tommy Andersson. Bilen ska tydligen hyras ut till åkare då och då.

Detta är förövrigt den äldsta utav alla fullblods grupp-A bilar som än idag existerar! Tack vare Kim Sevius.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
83? ,
Börje Thor
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
83? ,
Börje Thor
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
83? Falkenberg,

 

Börje Thor
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
83? Knutstorp,

 

Robert L. Kvist
Kvällsposten Race
830909 Silverstone,

 

Robert L. Kvist (i bild)
Börje Thor
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925 Zolder,
Robert L. Kvist
Börje Thor
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno,

 

Ulf Granberg
Eje Elgh (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617* Zeltweg,

 

Ulf Granberg
Robert L. Kvist
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg,

 

Börje Thor
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870718 Kemora,

 

Matti Alamäki
Timo Tuumi
Kemora 500
870822 Jyllandring,

 

Per-Gunnar Andersson
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot,
Onni Kreivi
 
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race,
Onni Kreivi
 
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot,

 

Onni Kreivi
 
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät,

 

Onni Kreivi
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp,
Onni Kreivi
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora,
Onni Kreivi
 
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg,

 

Onni Kreivi
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup,
Onni Kreivi
 
Sturup Raceway Race
880910/11 Kemora,
Onni Kreivi
 
Finska  Mästerskapen i Grupp-A
? ?
Kim Sevius
?