Volvo 240 Turbo Grupp-A /IPS Motorsport.
Nuvarande ägare: Okänt.
Byggare: IPS Motorsport (Per Stureson och Ingmar Persson).
Byggår: 1983.
Chassi no#:  IPS 183.
Bilens status: Okänt (tips om bilens lokalisering välkomnas).
Tekniska bilder 1984:

(bild från Per Stureson)

1983-första utseendet.


(bild från Per Stureson)
 
Sista kända utseende.  

(bild från Jouni Laakso)


Bakgrund

Denna bil är från början byggd av Per Stureson och Ingmar Persson, IPS Motorsport. Bilen byggdes inför säsongen 1983 i Europamästerskapen.

IPS Motorsport formades först runt 1982, just vid denna tid så tävlade Ingmar Persson och Per Stureson mot varandra i Super Saloon serien. Och under denna tid blev Persson och Stureson även goda vänner, trots en krasch som uppstått mellan de båda i Supersaloon serien, vems fel det var det vet ingen.
 
Ingmar Persson brukade i vart fall besöka motormässan som sker varje år i Essen, Tyskland, denna gång var Per Stureson med Ingmar till Essen mässan. Intressant skulle det bli med! Bland annat så visade företaget Bertone upp intressanta, men mest futuristiska, modeller från Citroën. Där stötte de, Ingmar och Per, på Norrköpingsbon Thomas Lindström (som redan då var i full fart med att bygga sin Volvo 240 grupp-A bil), man började prata om ämnet, Volvo 240 turbo som tävlingsbil i grupp-A och om det skulle funka internationellt. Då och där lyckades Thomas övertala både Ingmar och Per att själva börja tävla och köra Volvo 242 Turbo. Killarna formade då IPS Motorsport.

Killarna for hem till Sverige, man lyckades att få loss en 242 råkaross från Volvo, och sedan blev det en resa till skroten för att hämta en krockad Volvo 244 Turbo (Volvo 242 Turbo fanns aldrig i Sverige). Man använde och tog reservdelar från bilen man hämtat från skroten och satte ihop sin egen tävlingsklar bil. Eftersom tiden var såpass ung än för Volvo grupp-A hade inga inklassningar gjorts ännu, så Thomas Lindström tillverkade centrumbults adaptrar till Ingmar och Per, Thomas hade ju samma uppsättning på sin egen bil då. Man hade även en annan bur i bilen, av märket Guss, som man modifierade själv lite efter tycke. Man hade heller ingen vinge!

Färgtemat på bilen då? Jo den idén fick man från Audis tävlingsbilar från samma tid. Man kopierade temat fast skillnaden var att man gjorde det i Sveriges färger istället. Det visste ni inte va!?

Så här hade nu teamet IPS Motorsport då formats som tidigare påtalat. Bilen färdigställdes på ca 4 månader, man började i Juletid och var lagom klara till Marsmånad. Vid detta lag var Ingmar och Per rätt slut i kropp och själ. Och inte nog med det så skulle man nu iväg och tävla på Monza! Snacka om pers!

IPS Motorsport körde bilen med godtagbara framgångar i Europaserien under 1983. Ofta så for man tillsammans med Thomas Lindströms ekipage till tävlingarna, även om Lindström själv körde fler tävlingar än IPS teamet själva då. Under 1983, när Ingmar själv inte körde så hyrde även andra förare in sig så som Rune Tobiasson och Kurt Simonsen. IPS körde med bilen säsongerna 1983-84 i Europaserien.

1985 hände annat och då ändrade sig planerna för IPS teamet, Volvo Tyskland hade fått upp ögonen för teamet. Volvo Tyskland erbjöd full sponsring, då var tanken att man skulle tävla i de Tyska Mästerskapen (DTM), även Castrol Tyskland erbjöd sponsring, därav temat bilen fick. Då byggde man en helt ny bil till 1985, med allt det senaste från Volvo Motorsport. Komplett med Castrol sponsring. Sensationellt så vann Per Stureson sin första tävling i DTM 1985.

Vad hände då med IPS teamets första bil? Jo den tidigare Formelföraren och Tysken Peter Kroeber på ISA-Racing (som även senare blev en god vän till Per), hyrde bilen av IPS, bilen lackades om i samma färger som IPS nya bil med Castroltemat. Man körde som i team på två bilar. Det fanns egentligen bara några få detaljer som skiljde bilarna åt så som fälgar, backspeglar och även att Kroebers bil inte hade vatteninsprutning vilket IPS bilen hade. Dock en detalj som bilarna fortfarande delade var de två aluminiumklips man skruvat i underkant och överkant av bak- och framruta, detta sågs som en säkerhets återgärd i DTM serien. Detaljer som gjorde det lätt att känna igen bilarna.

1986 så köpte Peter Kroeber bilen av IPS teamet. Och gjorde om temat på bilen till det så kallade "Nigrin" temat. Som bästa placering under 1986 så placerade sig Kroeber på 10:e placering och slutade på 20:e plats totalt i serien. Per Stureson placerade sig på 4:e plats samma år.

Bilen såldes sen efter säsongen -86 till Heikki Salmenautio i Finland. Bilen fick då i stort sett igen samma utseende som Kroeber haft, skillnaden var att det som vart rött tidigare blev nu blått. Ingmar Persson lät bygga om motorn åt Heikki vintern -86/-87, och man prövade även nya däck så det tog lite tid innan man fick ordning på bilen. Heikki körde bilen i de Finska Mästerskapen -87 och kom då trea. Heikki tävlade då mot Leif Wiik i de Finska Mästerskapen, även om han samtidigt som Leif Wiik och Juhani Koskinen som alla ingick i Volvo Finland. Heikki kom på fjärde plats i Mästerskapen 1988 och sålde sedan bilen efter detta för att sedan köpa och köra en BMW M3 och vann då Mästerskapen i Finland både -89 och -90 i den bilen.
 
1988 såldes bilen till Ilkka Rantanen som skulle köra med bilen i rally. Efter detta vet man inte vart bilen tagit vägen, ens om bilen existerar än idag.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
83? Knutstorp,

 

Ingmar Persson
Kvällsposten Race
83? Falkenberg,

 

Ingmar Persson
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
       
830320 Monza,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501 Donington,

 

Ingmar Persson
Per Stureson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830515 Enng-Pergusa,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Brno,

 

Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830626 Zeltweg,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830707 Nürburgring,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830923 Silverstone,

 

Ingmar Persson
Per Stureson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925* Zolder,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington,

 
Ingmar Persson
Per Stureson
Rune Tobiassson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840527 Mainz-Finthen, Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840610 Brno,

 

Ingmar Persson (i bild)
Per Stureson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Norisring,

 

Per Stureson
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840708 Nürburgring,

 

Ingmar Persson
Per Stureson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840804 Hockenheim,
Ingmar Persson
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840909 Silverstone,

 

Ingmar Persson
Per Stureson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Nürburgring,

 

Per Stureson
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
841021* Mugello,
Per Stureson
Kurt Simonsen
Giorgio Cipolli
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Wunstorf,

 

Peter Kroeber
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850602 Mainz-Finthen,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850721 Diepholz,
Holger Bohne
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850908 Siegerlandring,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring,

 

Peter Kroeber
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860330 Zolder,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860601 Mainz-Finthen,

 

Peter Kroeber
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860713 Nürburgring,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860818 Zolder,

 

Peter Kroeber
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860921* Nürburgring,
Peter Kroeber
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870425/26 Sadan Auton Ajot,

 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03

Hämeelinna Race,
 


Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870516/17 Kemora,
Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07

Ahveniston Vauhuipäivät,
 


Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot,
 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailu,  
 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870812/13 Kemora,
Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot,
 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race,
Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot,

 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhuipäivät,

 

Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora,
Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880821 Kemora,

Heikki Salmenautio
Lauri Törhönen
Olli Kemppainen
 
Kemora 500
880910/11 Kemora,
Heikki Salmenautio
 
Finska Mästerskapen
890115  Lapuan  Jäärta - Kauhajärvella,

 

Anssi Rantanen
 
Finska Mästerskapen i Rally
890226 Kiuruveden SM-Jäärata - Kiurujärvella,

 

Anssi Rantanen
 
Finska Mästerskapen i Rally
890318 Ämmänsaaren SM-Jäärata (Suomossalmi),

 

Anssi Rantanen
 
Finska Mästerskapen i Rally
890319 Kuhmon Jäärata,
 

Anssi Rantanen
 
Finska Mästerskapen i Rally
891008 Härmän Rallisprint (Alahärmän Voltti),

 

Anssi Rantanen
 
Finska Mästerskapen i Rally