Volvo 240 Turbo Grupp-A /TL Racing AB.
Nuvarande ägare: Mark Petch,
Byggare: TL Racing AB, Norrköping (Thomas & Tage Lindström).
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport, till högerstyrd. (ombyggd till vänsterstyrd igen av Söderqvist Racing Sport 1988)
Byggår: 1984.
Chassi no#:  240A 401 (1984-85) / 603 (1986-idag).
Bilens status: Undergår renovering.

1984-första utseendet.


(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Nuvarande utseende.  

(bild från Pelle Nilsson)
 

Bakgrund i kronologisk tidslinje:

1984
Inför ETC säsongen 1984 hade Thomas Lindström byggt två nya identiska grupp-A bilar hemma i Norrköping, en ordinarie bil och en reservbil. Reservbilen med chassinummer #240A 403 såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn
António Rodrigues och #401 såldes till Volvo Motorsport.

1984-1985
Thomas bil följde med honom till Volvos nya fabriksstall Eggenberger Motorsport, fastän bilen då ägdes av Volvo själva nu. Bilen med chassinummer #401 blev nu en bil för Team Eggenberger att ha som referens-, test- och reservbil, man lackade om bilen i Eggenberger färger som var vit/röd. Bilen hade dock en annorlunda /vit/röd lack innan man definitivt hade bestämt det exakta temat som teamet skulle ha. Bilen hade 1984 specifikation under tiden i Eggenberger.

1985-1986
När Volvo valt ett nytt företag som skulle styra det nya fabriksstallet vintern 1985, så blev det RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien, då följde bilen med chassinummer #240A 401 med på köpet. Man plockade ned, uppdaterade och byggde om bilen till högerstyrd, lackade om den och gav den samma tema som övriga RAS-bilar fått. Man gav även bilen ett nytt chassinummer, #603. Man utförde tester men den nu högerstyrda bilen och kom på att bilen gick bättre i högerkurvorna, anledningen till dessa tester är att allt om ofta så är alla banor högerböjs orienterade. Men man fortsatte att köra de vänsterstyrda bilarna man hade (två stycken), anledningen var att det blev alldeles för kort tid för förarna att bli vana vid att köra högerstyrt och säsongsstarten var precis runt hörnet.

1986
Bilen nu hade fyllt sitt syfte och man gjorde valet att sälja bilen, man valde att sälja bilen till Volvo Australiens nystartade fabriksstall, Australian Volvo Dealer Team (AVDT). I Australien tävlade man i de Australienska Mästerskapen i grupp-A (ATCC - Australia Touring Car Championship), de hade redan en vänsterstyrd bil till sitt förfogande och fick nu ett välkommet tillskott i form av 603-bilen som hade senaste spec. från 1986. Föraren Robbie Francevic som var ordinarie förare i AVDT-stallet körde den vänsterstyrda bilen, nya stallkamraten John Bowe fick ansvaret att köra 603-bilen, senare in på säsongen så byter de båda förarna plats med varandra och Robbie får köra 603-bilen istället. Man stöter tidigt på stora problem med den nya bilen, pga. det Australienska bränslet börjar motorn att gå dåligt, problemet löses med att man skickar ned Björn Scheuer och Frank Millqvist, som tillbringar dryga månaden med att ställa om bränslesystemet till det nya bränslet.

Senare vinner man de Australiensiska Mästerskapen i grupp-A 1986. Senare 1986 så meddelar Volvo att de kommer att dra sig ur grupp-A och racing världen över som fabriksstall, Volvo återkallar 603-bilen tillsammans med två bilar till från Australien hem till Sverige i Novembermånad, samtidigt lämnar Christer Simonsen från Göteborg en intresseanmälan på 603-bilen, han köper bilen sen senare.

1987
Den forna Australien bilen var tänkt för att köra ETC med. Teamet CMS deltog i vissa tävlingar under 1987 och klarade sig till en tredje plats i klassen över 2500cc detta år. Christer Simonsen blev inbjuden att tävla på Macau November -87, och närvarade gjorde även Hans-Åke Söderqvist (SRS) som var där med två av sina egna bilar för att tävla. Dock råkade Hans-Åke ut för tråkigheter med en av sina bilar så Christer fick frågan om han kunde tänka sig att hyra ut sin bil till Hans-Åke, Christer som själv ville köra tog sig en rejäl funderare och bestämde sig att hyra ut bilen till Hans-Åke. Hans-Åke hade lejt den tidigare Eggenberger föraren Gianfranco Brancatelli som skulle köras Christers bil på Macau då hans andra bil inte kunde köras. Brancatelli körde bilen men tvingades att bryta med även denna bilen pga. trasig differential.

1988
Hans-Åke Söderqvist hade kvar CMS-bilen än så länge, och då passar man på att bygga om bilen från högerstyrt till vänsterstyrt (som det egentligen ska vara), då man ska köra bilen i Italien på Magione banan, då med den italienske föraren
Giorgio Chipelli. Man kör enbart ett race, detta då Söderqvist ville sälja in italienarna på Volvo 240 turbon. Efter detta så fraktas bilen tillbaka till CMS-teamet, som lejt Ulf Granberg att köra deras bil i SM -88, som sen tidigare var känd med Volvo 240T sedan han innan varit förare i Volvos fabriksstall under 1984 till -86, Ulf blev tvåa med bilen. Notera att här att bilen silver lackades om i silver efter det att Söderqvist återlämnat bilen i April.

1989-1990
Bilen var nu uthyrd i Finland, till
Robert Koistinen säsongen 1989 i de finska mästerskapen, han körde även en deltävling i Nordiska Mästerkapen på Anderstorp 1989. Efter en olycka på Kemora i Finland där en bromsskiva exploderat och förstört en framskärm så lackades bilen om gul i Finland.

1990-1999
Bilen kom sedan tillbaka till Christer Simonsen (CMS) igen 1990 och såldes snart till Stefan Larsson (SL Turbo). Han provkörde bilen, då på Karlskoga samma år vilket resulterade i topppackningshaveri. Vid något tillfälle senare skall några mekaniker kört bilen på lek och kört av och rullat den på taket och sedan dess blev bilen ståendes i ca 9 år.

1999-idag
1999 köper Pelle Nilsson bilen i dess befintliga skick. Planen är att bilen skall återställas i samma originalskick som den en gång varit i. Bilen är idag vit igen.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza,

 
Thomas Lindström
Valentin Simons (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

 
840408 Vallelunga, Thomas Lindström
Valentin Simons
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington,

 
Thomas Lindström
Anders Olofsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

 
840513 Enna-Pergusa, Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno,

 
Thomas Lindström
Anders Olofsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg,

 
Thomas Lindström (i bild)
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

 
840701 Salzburgring, Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring, Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone,

 
Thomas Lindström
Anders Olofsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

 
840923 Zolder,

 
Thomas Lindström
Anders Olofsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
841021* Mugello, Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860427 Adeladie, Robbie Francevic Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860501 Wanneroo,  John Bowe Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Surfers Paradise, Robbie Francevic Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860601 Calder, Robbie Francevic Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Lakeside, Robbie Francevic Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860629 Winton,

 
 John Bowe Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860714* Oran Park, Robbie Francevic Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860814 Sandow,
Graham McRae (i bild)
Neville Chrichton
(Robbie Francevic )
Sandow Castrol 500
860905* Bathurst,
Graham McRae (i bild)
Neville Chrichton
(Robbie Francevic )
James Hardie Bathurst 1000
 
870405 Donington,

 
Christer Simonsen (i bild)
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870419 Jarama, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870426 Estoril, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870525 Anderstorp, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870607 Zolder,

 
Christer Simonsen
Kurt Simonsen (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870614 Zeltweg, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870628 Imola, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870801 Spa, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870906* Silverstone,

 
Christer Simonsen (i bild)
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A

 
870913* Nogaro, Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
871129 Macau,

 
Gianfranco Brancatelli Macau Guia Race

 
880403 Magione,

 
Giorgio Chipelli Italienska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp,

 
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp, Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp,

 
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg,

 
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp,

 
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle,

 
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890513/14 Hämmelina Race, Robert Koistinen Finska Mästerskapen i grupp-A
890603/04 Ahvenistion VM-Vauhtipäivät, Robert Koistinen Finska Mästerskapen i grupp-A
890610 Anderstorp,

 
Robert Koistinen Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora, Robert Koistinen Finska Mästerskapen i grupp-A
890715/16 Kemora 500,

 
Robert Koistinen
Lasse Lethinen
Janina Österholm
Nordiska "Mästarmötet" i Grupp-A
890805/06 Ahvenistion Syyskilpailu, Robert Koistinen Finska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup, Robert Koistinen Sturup Raceway
890909/10 Kemora, Robert Koistinen Finska Mästerskapen i Grupp-A