Volvo 240 Turbo Grupp-A /Eggenberger Motorsport 1985 /RAS Sport 1986.
Nuvarande ägare: -
Byggare: Eggenberger Motorsport,
Ombyggnation 1986: RAS Sport,
Byggår: 1985.
Chassi no#:  502 (1985) 602 (1986).
Bilens status: Skrotad av Volvo 1986.
Tekniska bilder från 1986:


(bilder från 240grupp-A.se arkiven)
 
1985-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
1986-sista utseende. 

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 

Bakgrund

I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger på Eggenberger Motorsport från Schweiz skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.

Bland annat detta:

- Att förbereda två helt nybyggda och tävlings preparerade Volvo 240 tävlingsbilar.

- Ordna tester och testkörningar mm.

I vart fall så tog Eggenberger Motorsport emot två råkarosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle han bygga de två bilar han skulle handha under ETC 1985.

Denna bil fick chassinummer #501, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i produktion. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers mekaniker med inflytande från Thomas och Tage Lindström.

De förare som skulle köra bilen var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli från Italien, bilen hade nästan uteslutande Nr.2 på dörrarna säsongen ut. Man tävlade även framgångsrikt utanför Europa, I Japan och i Macau beläget i Kina. Men i Macau så körde Gianfranco Brancetelli bilen själv och Thomas Lindström fick köra i #502-bilen stället.

Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Bilarna kom tillbaka till Sverige och skeppades sedan till Belgien och till RAS Sports verkstadslokaler för demontering. Man gick grundligt igenom karosserna för att undvika att stöta på att den var sned under ihop-monteringen. Man uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986, man uppgraderade även bilens chassinummer, som nu blev #601. Sedan for man på tester för att kolla av bilarna gent emot förarna.

Man hade valt Thomas Lindström och Johnny Cecotto från Venezuela att köra bilen. Och Ulf Granberg och Anders Olofsson till att köra andra bilen.Under säsongens gång så bytte Johnny Cecotto och Ulf Granberg plats med varandra. Då man fann att Thomas och Ulfs körstil passade bättre och att Johnny och Anders bättre matchade varandra. Senare även så körde man igen i Japan på Fuji Speedway, vidare i Asien på Macau så kör Johnny Cecotto #602-bilen själv och Thomas Lindström kör #601-bilen själv.

Sedan som så många redan vet är att Volvo tackade för sig och drog sig ur grupp-A helt. Så man tog hem #601-bilen till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten.

Ryktena har och skall ha florerat att dessa bilar inte skall ha blivit skrotade utan fortfarande är på vift. Fakta talar för annat, varken #601- eller #602-bilen finns kvar idag...



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza,

 

Pierre Dieudonné (i bild)
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga,

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild)
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington,
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp,

 

Pierre Dieudonné (i bild)
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno,

 

Pierre Dieudonné (i bild)
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg,
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring,

 

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring,

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild)
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa,

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
  Carlo Rossi (i bild) 
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Silverstone,

 

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild) 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro,
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850929 Zolder,
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril,
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama,

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild) 
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851110 Fuji Speedway,

 

Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr. (i bild) 
Fuji Inter-Tec Race
851124 Macau,

 

Thomas Lindström
 
Macau Guia Race
860504 Misano,
Ulf Granberg
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Anderstorp,

Ulf Granberg (i bild) 
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860608 Brno,

Ulf Granberg (i bild) 
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Zeltweg,
Ulf Granberg
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring,
Ulf Granberg
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860728 Spa,

Ulf Granberg
Thomas Lindström (i bild) 
Didier They
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860907 Silverstone,

 

Ulf Granberg
Thomas Lindström (i bild) 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860914 Nogaro,
Ulf Granberg
Thomas Lindström
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder,

Ulf Granberg (i bild) 
Anders Olofsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama,
Ulf Granberg
Anders Olofsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril,

 

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851109 Fuji Speedway,

 

Ulf Granberg
Thomas Lindström
 
Fuji Inter-Tec Race
851123 Macau,

Johnny Cecotto
Macau Guia Race