Volvo 240 Turbo Grupp-A /IPS Motorsport.
Nuvarande ägare: Pelle Nilsson.
Byggare: IPS Motorsport (Per Stureson och Ingmar Persson).
Byggår: 1985.
Chassi no#:  IPS 185.
Bilens status: Undergår renovering.

1985-första utseendet.


(bild från Per Stureson)
 
Nuvarande utseende.  

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 

Bakgrund

Detta är bilen som man gjorde sensationen med, diagonalt med de Europeiska Eggenberger teamet, att vinna sin serie. Teamet IPS Motorsport med föraren Per Stureson tog hem guld medaljen i DTM serien 1985. Man hade vunnit med hela 17,5 poäng över efterkommande motståndare. Som sagt, en sensation!

Vad man vill tro var att sent 1984 så fick man en ny råkaross från Volvo utan problem. Och med sponsring från Volvo Tyskland samt Castrol Tyskland så fick man alla de rätta delar man behövde, då från VMS avdelningen på Volvo. Grabbarna Ingmar och Per färdigställde bilen och den stod tävlingsklar redan efter 5 månader. Även vid detta tillfälle var man god vän med Tysken Peter Kroeber som ägde företaget ISA-Racing och fick på så sätt förmånliga priser till delar man behövde. Resultatet var och blev en vinnarbil!

Under 1985 hade Ingmar Persson lagt hjälmen på hyllan och agerade nu som stallchef istället, Per fortsatte dock bakom ratten i Volvon. Man hade en ny bil som skulle möta banan, man skulle möta tufft motstånd från BMW och Rover nu som klättrat rejält i utvecklingen, men Volvo hade inte heller stått stilla. Man hade samma delar som Eggenberger hade 1985. Per placerade sig alltid i topp 10 i alla tävlingar. Vann gjorde man på Wunstorf, placerade sig som andra bil gjorde man på Mainz-Finthen och Erding. Sedan fick man en del sämre placeringar men resultatet var ändå att man vann serien 1985 och detta tack vare att man ej bröt ett enda lopp under säsongen. Allt tack vare Volvos vinnardelar! Plus att man valt rätt gummi till fälgarna, 1985 så körde man med Pirelli som var en stor del till den stora framgången att man vann serien!

Säsongen 1986 var en bra säsong för Per med, i första tävlingen på  Zolder så placerade sig Per på 3:e plats efter landsmannen Peggen Andersson, och på Hockeheim så placerade sig Per sig på 2:a plats, även här efter Peggen! Efter detta så blev placeringarna lägre för Pers del, men Per placerade sig som 2:a man på prispallen igen på Zolder. Annars så placerade sig Per alltid bland topp 10 i resterande tävlingar. Och åter igen denna säsong, så bröt inte Per en enda tävling! IPS teamets Volvo var faktiskt den enda av Volvo bilarna som aldrig brutit ett race mellan åren 1985-86. I år hade man bytt gummi till fälgarna, man körde nu på Goodyear, och Per mena på att detta kostade vinster under 1986. Trots sämre placeringar under 1986 lyckades faktiskt Per att köra sig till en 4:e placering i DTM serien.

IPS teamet fortsatte att tävla i Volvo 240 även 1987, men nu hade man fått ett nytt tillskott i teamet, Anders Lindberg med bil. Anders bil var helt nybyggd då. Dessvärre så var inte denna säsong likande lovande som föregående (1985-86) hade varit. Som bäst placerade sig Per 3:a på Norisring och Anders 4:a på Nürburgring. Per menade mycket på att det gick sämre på grund av att Volvons utveckling stått stilla sedan 1986, och övriga bilar/team hade fortsatt att utvecklats. Och så hade ju DTM berikats av BMW M3 och Ford Sierra Cosworth och där pratar vi motstånd på hög nivå! Men trots en tuff säsong så borde man kanske förväntat sig en lägre placering men Per klarade sig som 7:a totalt menas Anders Lindberg fick nöja sig med en 11:e placering.

Efter 1987 så gav Ingmar Persson och Per Stureson (IPS Motorsport), upp att fortsätta tävla med Volvo 240. Man fortsatte med Mercedes 190E 2.3-16 istället. Så nåväl DTM säsongen 1987 var över och man återvände hem till Sverige sålde man bilen på momangen. Hösten 1987 så köper Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport-SRS) tillsammans med Greger Petersson bilen av Per Stureson. Vid samma tillfälle hade Per fått samma förfrågan om att sälja bilen Thomas Stammler (han som köpte Sune Ohlssons bil), men då var det försent som sagt, bilen var såld.

Ett samarbete mellan Tom Walkinshaw (TWR), Volvos tidigare nemesis på banorna, och Hans-Åke Söderqvist hade inletts, så Stureson levererade bilen till England där TWR höll till. Man modifierade om bilen en aning, man ändrade vinklarna för länkarmarna fram, detta genom att ändra infästningarna i framvagnsbalken,
karossen delades utmed tröskeln på båda sidor från torpedvägg till baklamporna. Därefter drog bakskärmarna ut till samma mått som framskärmarna. Det hela avslutades med att mellanrummet som nu uppstått lades igen med plåt. Skarvarna slipades ned så att det inte går att se vad som är gjort. Dock kan man känna skarven om man sticker in fingret under dubbelplåten som man monterar stolarna på. Ulf Granberg tillsammans med Win Percy testkörde bilen på Donington, man testkörde även på Nogaro i Frankrike, då körde Ulf och Tom Walkinshaw tillsammans. Tanken och idén här var att man 1987 skulle tävla med denna bil och en bil till på Wellington. Allt detta förberedes av Söderqvist. Ryktet gick att Volvo landat ett stort kontrakt med TWR om att tävla 1987. Ulf Granberg och Tom Walkingshaw skulle då köra i par i Per Sturesons gamla bil var det tänkt.

Men här händer något man skulle tävla på Monza, Walkingshaw drar sig ur affären tvärt! Här stod nu Söderqvist utan sponsor... Andra tävlingar var även planerade i  Nya Zeeland och i Asien. Man löste problemet genom att hyra ut bilen plus att tävla på egen hand i Europa för att på så sätt finansiera kalaset. Ena bilen hyrdes ut till ett Italienskt par, det gick inte så bra för dem men pengarna kom in. Man tävlade med Peggen Andersson och Ulf Granberg i EM även för att få det att gå ihop.

Allt löser sig och man åker och kör på Wellington 1987 med två bilar, sedan TWR dragit sig ur affären hade Ulf Granberg fått en ny polare att köra med, legenden (och Söderqvist vän) Stig Blomqivst, och i den andra bilen var det Peggen Andersson och Ian Tulloch som skulle köra. Som bäst slutade Granberg/Blomqvist på 13:e placering menas Andersson/Tulloch tvingats bryta. Nästa tävling bar av till Japan, Fuji Speedway, här körde Ulf Granberg i Par med Ian Tulloch, man avslutade på 11:e placering här. Man for kort därpå även till Macau, då med förarna Ulf Granberg och Gianfranco Brancatelli (som kört för Volvo 1985) i en Kamachi sponsrad Volvo, här bröt man tävlingen pga. havererad differential.

Per Sturesons gamla DTM bil säljer Söderqvist till Volvo Thailand i slutet av 1987, bilen ska där fortsätta som fabriksbil. Sturesons gamla bil fortsatte att leva vidare i Thailand under teamet ZepSpeed med föraren och Thailändaren Kriangkrai  Limnuntarak., teamet som även Peggen Andersson körde under med egen bil. Man fortsätter med bilen under -89 i Thailand dock med en annan förare, Ao Chi Hong från Kina och som även hade rötter i Malaysia.

Bilen förblir i Thailand under åren 1988-89 och under 1990 så tar Hans-Åke Söderqvist hem bilen åt en Stefan Pettersson, som då hade för avsikt att köra med bilen i de Svenska Mästerskapen. Stefan som då inte var en förmögen förare gjorde inte så bra ifrån sig under åren 1991-92 i SM. Stefan valde att sälja bilen, annons sattes ut 1992, "Volvo 240 GRPA Turbo. Absolut värsta sort. Säljes hel, som rolling chassi eller i delar". Bilen såldes av i delar. Motor såldes till ett Danskt SSC team, som körde Ford Capri, växellåda köpte Lennart Köhler (Köhler Racing).

Det som nu var kvar av bilen var ett rullande chassi komplett med bur. Bilen såldes till Brage Rönnqvist i slutet av 1992.

Så efter en del forskande så fick jag tag på denne Brage Rönnqvist. Jag tog kontakt med honom, och fick veta att han provkört bilen på allmän väg, då var det med en Volvo B20 motor(!). Brage hade sen senare planer på att montera ner en Volvo 16V-turbo motor. Men detta skedde dock aldrig utan kaross och motor blev istället ståendes för att falla i glömska. 

Så nu hade bilen stått i ca 13 år, med ett en hel del arbete kvar att göra innan bilen kunde bli startklar berättar Brage för mig, han fortsätter och lägger till att han monterat dit ett Volvo 242 GT-instrument och detta var för att göra bilen lite mer gatanpassad. Sedan blev även fjädrarna utbytta då de betydligt hårdare Grupp-A fjädrarna som satt på bilen inte alls var gjorda för gatbruk. "Blev för studsigt helt enkelt".

Bilens skick i dagsläget är väl tyvärr inget nyskick men kaross och övrigt på bilen har dock klarat sig bra genom åren lyckligtvis. Men sen skulle ju bilen med de kvarvarande Grupp-A delar värderas till en ganska stor summa trots dagsskicket. Men om bilen varit komplett och i gott skick och sen med tanke på dess historia hade bilen kunnat blivit värderad upp till nästan en halv miljon kronor utan problem.

Sedan är denna bilen den enda Volvo som vunnit DTM! Detta skedde som nämnt med dåvarande ägaren, Per Stureson bakom ratten...

Brage var hur som helst inte så noga med förvaringen av bilen. Bilens förvaring under de senaste åren har dessvärre varit i ett icke vindtätt garage. Tråkigt nog så insåg inte Brage vilken skatt han satt på. Lyckligtvis så förstod Pelle Nilsson den nuvarande ägaren av bilen. Så idag hos Pelle står bilen välbevarad, för att inte tala om vindtätt och varmt! En liten rolig detalj att nämna om denna bil är att det sitter aluminiumhuv samt dörrar och framskärmar i tunnare plåt än standard. Detta är dock eftermonterat sedan efter IPS tiden. De gamla backspeglarna och de skruvade fönsterklipps i aluminium sitter kvar sedan bilen byggdes. Unikt! Bilen är idag utrustad med 16" BBS 3-splitfälgar.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
850324 Zolder,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850512 Avus-Rennen,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850602 Mainz-Finthen,

 

Per Stureson
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850609 Erding,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850721 Diepholz,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850818 Zolder,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850908 Siegerlandring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring,

 

Per Stureson
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860511 Avus-Rennen,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860518 Anderstorp,

Per Stureson
Kurt Simonsen
Anders Berggren
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A 
860601 Mainz-Finthen,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860713 Nürburgring,
Per Stureson
Anders Lindberg
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860818 Zolder,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860821* Nürburgring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860928* Zolder,
Per Stureson
Anders Lindberg
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870329 Hockenheim,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870412 Zolder,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870426 Nürburgring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870510 Avus-Rennen,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870525 Anderstorp,

Per Stureson
Anders Lindberg
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870531 Mainz-Finthen,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870628 Norisring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870711 Nürburgring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870712 Nürburgring,
Per Stureson
Leif Lindström
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870802 Wunstorf,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870809 Diepholz,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870823* Salzburgring,
Per Stureson
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
871026 Wellington,

Ulf Granberg
Stig Blomqvist
 
Nissan Mobil 500
871115 Fuji Speedway,

 

Ulf Granberg
Ian Tulloch
 
Fuji Inter-Tec Race
871129 Macau,

 

Ulf Granberg
 
Macau Guia Race
88? ?

 

Kriangkrai Limnuntarak
 
Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
89? ?

 

Ao Chi Hong /

 
Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
900513 Mantorp,
Stefan Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900527 Knutstorp,

Stefan Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900729 Kinnekulle,
Stefan Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900805* Knutstorp,
Stefan Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
91? ?
Stefan Pettersson
Svenska Mästerskapen i Grupp-A