Volvo 240 Turbo Grupp-A /Steffansson Motorsport.
Nuvarande ägare: Torbjörn Johansson.
Byggare: Steffansson Motorsport.
Ombyggare 1986: Volvo Motorsport med ETC-systemet.
Byggår: 1985.
Chassi no#:  607.
Bilens status: Skall undergå renovering.
Tekniska bilder 1987:


(bilder från 240grupp-A.se arkiven)

Tekniska bilder nutid:

(bilder från 240grupp-A.se arkiven)
 
1985-första utseendet.

(bild från Olavi Hakala)
 
Nuvarande utseende.

(bild från Olavi Hakala)


Bakgrund

Under 1985 så byggde och hade Bernt-Inge Steffansson denna bilen, tillsammans med kartläsaren Matti Hakala. Bilen tävlades med i Belgiska Mästerskapen 1985 av paret och där blev man totalt tvåa.

Senare 1986 gick bilen till Volvo Motorsport för ombyggnation. Bilen plockades ned och man tog bort allt det gamla och ersatte med nya fina delar, överblivna delar som fanns tillgängliga på Volvo Motorsportavdelningen. Bilen fick samma färger som fabriksbilarna 1986 hade, all utrustning och delar är på pricken identiskt om man bortser från vissa detaljer så som inredning, stötdämpare och bromsar. Så sett till det så hade bilen samma fina delar som #605-bilen (den samma som står på Volvos museum idag).

Efter detta så visar man upp bilen vid ett tillfälle på Jylland Ring i Danmark -86 i ett PR syfte, då tillsammans med Volvos stjärnförare Thomas Lindström.

Och sedan dess Volvo Motorsport tillkännagav att dem skulle dra sig ur racing världen över som fabriksstall så kallade man tillbaka alla bilar som fanns, och vissa av dem såldes under 1987 till diverse privatsatsande stall inom racing. Men denna bilen gick till Volvo Finland, där tog Leif Wiik hand om bilen. Och där användes den för det den var byggd för, att gå i rally som sagt, och en känd profil som körde bilen som föråkare då var Finlands självaste Timo Mäkinen (det finns filmmaterial tillgängligt för detta), och detta var i Finska Rallyt 1987. Bilen fatta eld i samband med det Finska Rallyt -87, bilen klarade sig dock bra och är återställd sedan dess.

Rent historik mässigt så har jag dålig koll dessvärre vad bilen blev av efter detta. Men hoppas vi 10 år, alltså från 1987 till 1997 (dessa 10 år finns det ingen fakta om), då en Kjell Tuvesson äger bilen fram till -97, det sägs att han köpt bilen från Finland i mitten av 90-talet men det finns inga bekräftade datum för detta. För att komma vidare med bilens historia så byter den ägare 1998, då köper Torbjörn Johansson bilen, ja och där har bilen förblivit, i Torbjörns ägo sedan dess.

Bilen är som sagt en fullpreppad Grupp-A bil rätt igenom, med aluminium bakaxel och aluminium länkarmar bak, Brembo bromsar fram och bak och utrustad med ETC-systemet (som bara två andra bilar också har - Electronic Traction Controlsystem).



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
86 ? ,

Bernt-Inge Steffansson
Matti Hakala (Co. driver)
 
Svenska Rallyt
87 ?,

Timo Mäkinen
Leif Wiik (Co. driver)
 
1000 Lakes Rally, Finland