Volvo 240 Turbo Grupp-A /Magnum Racing.
Nuvarande ägare: Peggen Andersson.
Byggare: Magnum Racing, Stockholm.
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport 1986.
Byggår: 1985.
Chassi no#:  504 (1985) / 604 (1986).
Bilens status: Skall restaureras.
Tekniska bilder 1986:


(bilder från 240grupp-A.se arkiven)

Tekniska bilder nutid:

    
(bilder från 240grupp-A.se arkiven samt Kari Hakanen)
 
1986-första utseendet. (Egentligen togs bilen i bruk redan 1985 men finns ej bilder tillgängliga)

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Nuvarande utseende. 

(bild från Peggen Andersson)
 

Bakgrund

Under 1985 så hade Magnum Racing stallet, lett av Mats "lillen" Magnusson, byggt en bil för att tävla för Volvos räkning, bilen jag skriver om nu är den bilen ovan denna. I slutet av säsongen -85 så krockade Ulf Granberg med just den bilen och konsekvensen av den krocken blev att man för tillfället stod utan bil, bilen behövde fraktas tillbaka till Stockholm för att lagas upp.

Vad som nu stod på tapeten var att två Tyskar skulle hyra just denna bilen för att tävla i sista tävlingen på Jarama, så ett problem uppstod nu. Man byggde snabbt upp en helt ny bil, en helvit, som Ulf körde på Estoril, men det dröjde inte länge förens olyckan var framme, Granberg krockade med en långsammare bil och tvingades avbryta tävlingen.

Till den sista tävlingen på Jarama hade man hunnit att laga upp den ordinarie bilen och Tyskarna Prins Leopold von Bayern och Christian Danner kunde till slut köra och placerade sig som sexa i den sista deltävlingen.

Hur som den nybyggda bilen Ulf krockat med ordnades upp och blev tävlingsfärdig igen till 1986, då blev den nämligen en reserv/testbil åt Volvos nya fabriksstall RAS Sport, bilen fick namnet 604. Bilen fick samma utseende och kom snabbare till användning än man förutsett, i tester på Monza -86 så fattade 602-bilen eld med Johnny Cecotto bakom ratten, så man behövde en ersättningsbil fort och det blev 604-bilen. Man körde bilen på Monza och på Donington  då av Ulf Granberg och Anders Olofsson (där placerade man sig som bäst med 604-bilen på en tredje plats), tills dess hade man fått ordning på 602-bilen som brunnit under testerna på Monza. Bilen användes inte igen för ens i slutet av säsongen igen då Volvo och RAS-stallet gjorde valet att sätta in en tredje bil för att öka på sina vinstchanser, med #26 på dörren och sen satte man in Peggen Andersson (som tidigare tävlat flitigt med en egen 240 turbo i tyska DTM i sitt eget team) och Mauro Baldi från Italien (som tidigare kört för Volvo på Spa 24-timmars). Paret körde de tre sista deltävlingarna av säsongen 1986 (Zolder, Jarama och Estoril), där bästa placeringen blev en femte plats i finalen på Estoril i Portugal.

604-bilen som från början var byggd av Magnum Racing -85 som reservbil, hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, brandsläckare och strömbrytaren. Denna bilen hade även ett extra centrerat torkararms hål. Åter igen så använde man bromsar från Brembo istället för AP som de ordinarie bilarna använde sig av (601-602).

Historia är historia och den är som så att när Volvo förmedlat till världen att man 1986 drog sig ur grupp-A racingen som fabriksstall blev det bilar över hos Volvo Motorsport, man valde att skrota ned 601- och 602-bilarna som var de ordinarie fabriksbilarna, så 604-, -605 och 606-bilarna var de som blev över. De tre syskonbilarna splittrades snart upp, 605-bilen blev ett föremål för Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg, 606-bilen såldes till en Volvoanställd.

604-bilens öde var och blev något större, bilen såldes tillsammans med fabriksstallets semi-trailer (F10-lastbil med släp) och resterande av Volvo Motorsports reservdelslager såldes till Leif Wiik i Finland, (samma Leif som köpt TL001, Thomas Lindströms första Volvo 1984) Leif skulle nu tävla i de Finska Mästerskapen (FTCC) 1987.

Man startade upp Volvo Team Finland, i detta stall ingick tre bilar: Leif Wiik (i 604-bilen),
Heikki Salmenautio (i en fd. DTM Volvo från ISA-Racing) och Juhani Koskinen (i Leifs TL001 bil). Leifs och Juhanis bilar var vita med Nordica ränderna menas Heikki körde i sina egna färger detta på grund av olika sponsorer. 

Vid ett tillfälle så krockade man med 604-bilen såpass illa att man blev tvungen att byta ut hela bakdelen på bilen, vid renoveringen så plockades hela bilen ned och man var så seriös att när man satte ihop bilen igen att den blev i utskällningsskick. Man ställde av bilen i ett motormuseum i Tampere, Finland.

Sedan så sker det som inte får ske, efter en tidssjukdom gick Leif Wiik bort 2002. Leifs familj i samarbete med Matti Hakkala placerade då ut en annons i bland annat Bilsport samma år, för 50.000 Euro (då ca 630.000 i SEK) kunde bilen bli din. Men bilen blev aldrig såld då och förblev stående på museet där den stått i många år innan. Bilen har ej varit tävlad sedan renoveringen, bara startad.

Bilen har nu återvänt till Svensk mark efter nästan 30 år och vilar nu säkert hos Peggen Andersson som körde bilen under tre tävlingar 1986.



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
851013 Estoril,
Ulf Granberg
Ingvar Karlsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860323 Monza,

 

Ulf Granberg (i bild)
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington,

 

Ulf Granberg (i bild)
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim,

 

Ulf Granberg
Anders Olofsson (i bild)
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder,

 

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
(Anders Olofsson) (i bild)
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama,
Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril,

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
 870425/26 Sadan Auton Ajot,

 

Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
870502/03 Hämeelinna Race,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
 870516/17 Kemora,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
870613 Anderstorp,
Leif Wiik
 
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
870808 Ahvenisto,
Leif Wiik
 
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
870822 Jyllandring,

 

Leif Wiik
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13 * Kemora,  
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A 
 880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 880702/03 Kemora,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 880820/12* Kemora,  

 

Leif Wiik
Harri Toivonen
Kemora 500
 890513/14 Hämeelinna Race,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 890603/04 Ahveniston VM-Vauhtipäivät,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 890617/18 Kemora,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 890715/16 Kemora,

 

Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 890805/06 Ahveniston Syyskilpailut,
Leif Wiik
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
 890909/10* Kemora,
Leif Wiik
Finska Mästerskapen i Grupp-A