Volvo 240 Turbo Grupp-A /Magnum Racing.
Nuvarande ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg.
Byggare: Magnum Racing, Stockholm.
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport 1986.
Byggår: 1985.
Chassi no#:  503 (1985) / 605 (1986).
Bilens status: Objekt på Volvo museum i Arendal i Göteborg.
Tekniska bilder 1985:

(bilder från 240grupp-A.se arkiven)

Tekniska bilder nutid:


(bilder från 240grupp-A.se arkiven samt okända entusiaster)
 
1985-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Nuvarande utseende. 

(bild från 240grupp-A.se arkiven)



Bakgrund

I mitten av 1980-talet, närmare bestämt 1985, så fick Magnum Racing åter igen i uppdrag av Volvo att bygga en bil. Skillnaden nu var att Magnum Racing själva skulle styra och sköta denna Volvo i grupp-A (ETC), så Mats "lillen" Magnusson tog nu rollen som stallchef och som tekniker. Som förare tog man Ulf Granberg och Anders Olofsson som sina första val, även Eje Elgh och Ingvar Carlsson kom senare in som förare med vid enskilda tillfällen.

Man skulle fungera som ett teststall som skulle testa in alla nya delar som kom till Volvo Turbobilarna, bla. provade man att köra med Öhlinsstötdämpare och Brembo-bromsar, menas det ordinarie fabriksstallet (Eggenberger) körde med Bilsteinsstötdämpare och AP-bromsar. Bästa resultat under säsongen 1985 i grupp-A blev en första placering och en andra placering. En annan klassisk detalj på just en bil som är byggd av Magnum Racing är att de alltid hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, brandsläckare och tändningen.

Efter säsongen -85 så ställdes bilen undan en kort tid. 1986 så hade Volvo ett nytt företag under kontrakt att styra Volvos fabriksstall i grupp-A, Ring Auto Sport, mer känt som RAS Sport, från Belgien. Man återbyggde de två bilarna från 1985 och tävlade med dem i ETC.

I slutet av 1986 hade man förberett ytterligare en bil, men som skulle gå under Volvo Motorsports regi (VMS), fast i RAS Sports färger och stall, detta var bilen från 1985, den hade nu fått chassinummer 605. Förare blev Peggen Andersson och Mauro Baldi från Italien, de blev att de körde de tre sista deltävlingarna i ETC -86. Man skulle testa ut ett nytt system som man länge testat bakom Volvo Motorsports väggar, det nya ETC-systemet som stod för Electronic Traction Control-system. Ett system som fungerade som ett ABS-system och bromsade upp bilen om man kom för snabbt in i kurvan och förhindrade hjulspinn på bakhjulen och framhjulen.

Detta var ett väldigt avancerat system för att vara på en tävlingsbil, men mycket utav de system och delar man har på en tävlingsbil fungerade som test för de bilar Volvo tillverkade och som sedan skulle säljas till allmänheten via Volvos återförsäljare världen runt.

Efter det att man avslutat säsongen -86 så tillkännagav Volvo att man skulle dra sig ur racing och grupp-A som fabriksstall. Så bil 605 beslutadeVolvo Motorsport att man skulle ställa av på Volvo Motormuseum på Hisingen i Göteborg, där har bilen vilat sedan dess och finns där än idag för allmänheten att beskåda. 

Vid speciella tillfällen så som vid PR events har man tagit ut bilen på rundturer på olika banor med pressen, och man har även ställt ut bilen vid ett antal tillfällen med.



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza,

Ulf Granberg  (i bild)
Anders Olofsson
Ingvar Karlsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga,

Ulf Granberg  (i bild)
Anders Olofsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington,

 

Ulf Granberg
Ingvar Karlsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp,

Ulf Granberg
Anders Olofsson (i bild)
Ingvar Karlsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno,

 

Ulf Granberg
Anders Olofsson (i bild)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg,
Ulf Granberg
Anders Olofsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring,

 

Ulf Granberg (i bild)
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring,

 

Ulf Granberg (i bild)
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa,

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Ingvar Karlsson
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro,
Ulf Granberg
Jean-Pierre Malcher
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama,

 

Christian Danner
Leopold von Bayern
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019 Estoril,

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A