Volvo 240 Turbo Grupp-A /Australian Volvo Dealer Team.
Nuvarande ägare: Mark Petch,
Byggare: Geoff Grech - Volvo Dealer Team Australia,
Byggår: 1986.
Chassi no#:  2428A1168048.
Bilens status: Tävlas med i historisk racing.
Tekniska bilder :

 
1986-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Nuvarande utseende.

(bild från Koen Von Brusselen)


Bakgrund

Bilen är en av de högerstyrda bilarna från Australien, denna bilen nybyggde man på 6 veckor i Australien 1986, bilen är baserad på en 242GT kaross. Detta är också den enda Grupp-A bil som byggts i Australien med delar från Volvo Motorsport i Sverige. Efter det att Volvo drog sig ur Grupp-A -86, så hamnade bilen i Japan -87, Robert L. Kvist och Anders Olofsson bilen i de Japanska Mästerskapen senare körde Robert Kvist och Peggen Andersson körde bilen på Fuji Speedway, teamet var uppbackat av Volvo Japan under säsongen, men teamet gick under namnet Team Lemans.

Senare 1987 kom bilen till Sverige för att gå under Hans-Åke Söderkvist på Söderqvist Racing Sport (SRS). Man satte Peggen Andersson bakom ratten i bilen och bestämde sig för att ta sig ann bilarna i Svenska Mästerskapen -87, Peggen sopade mattan med motståndet och kunde därför stå över sista tävlingen.

SRS hyrde ut bilen till Seppo Palmroth i Finland sommaren 1988, förmodligen så körde bilen endast en tävling av Seppo. Senare så återvände bilen till Sverige och Hans-Åke Söderqvist fortsatte att driva den högerstyrda Volvon i de Svenska Mästerskapen, mannen som körde bilen då är okänt för tillfället. Hans-Åke lät hyra ut bilen senare till två Belgare som körde med bilen i  ETC serien -88 med.

Peter Pettersson köper bilen 1989 för att tävla med i de Svenska Mästerskapen. Sent 1989 sålde Peter bilen till en person i Danmark vars namn för mig är okänt. Peter bekräftar även att han såg bilen igen runt 1990-92. Senare gick ryktet att bilen blivit ombyggd till Special Saloon och skall ha tävlat sista gången runt -95, då utav Dansken Knud E. Sørensen, tyvärr visade sig ryktena sanna.

2009 så dök bilen upp i en annons på Mobile.de, bilen befann sig nu i Spanien, och var till salu. Det var en spanjor vars driver ett företag som renoverar gamla tävlingsbilar, han skulle sälja bilen från ett dödsbo. Tyvärr så fanns det inte så mycket information att gå på då bilens historia hade försvunnit i samband med att ägaren gått bort. Hur som helst en norrman vid namn Thor Rustad är modig och köper bilen endast sedd via bilderna från annonsen som fanns på Mobile.de (!). Så i slutet av januari 2009 fick Thor hem bilen till Norge. Thor håller nu på att renovera upp bilen till originalskick. Det roliga för Thor var nu att bortsett från karossens ombyggnad och den utbytta skyddsburen hade han köpt en i stort sett komplett Grupp-A Volvo!

Eftersom jag själv och Thor var lite osäkra... så visade det sig att bilen hade sitt chassinummer kvar. Thor gav det till mig, och jag i min väg kontaktade genast Peter Pettersson, då jag hade ett minne om en gammal vagns bok som Peter nämnt att han hade kvar från sin bil efter många av våra samtal. Det skulle snart avslöja sig att det chassinummer som Thor gav mig stämde helt överens med det Peter hade i sin gamla vagns bok! Så om all historia och fakta är korrekt är detta den nybyggda högerstyrda bilen från Australien.


Kronologisk tidslinje

1986
En ny högerstyrd bil byggs i Australien 1986 på endast 6 veckor för att tävlas med i Endurancetävlingarna James Hardie 1000 (Bathurst) samt Castrol 500 (Sandow). Bilen byggs då på ett begagnad Volvo 242GT chassi och med de senaste delarna fraktade från Volvo Motorsport (VMS) i Sverige. Alla 242GT i Australien är försedda med en unik identifikations metallplatta i motorrummet, den var alltid monterad på fjäderbenstornet.

1987
Bilen fraktas från Australien till Sverige och skeppades sedan till Japan. Svenskarna Robert L. Kvist, Anders Olofsson och Peggen Andersson tävlar med bilen under Japanska Teamet LeMans.

1988
Man fraktar bilen tillbaka till Sverige där den senare går i de Svenska Mästerskapen med Söderqvist Racing Sport (SRS) och den okände föraren. De belgiska förarna
Alain Plasch och Pascal Tillekaerts hyr bilen under Söderqvist (SRS) för att tävla i ETC samma år.

1989-1990
Örebroaren Peter Pettersson köper bilen av Söderqvist för att tävla med i Svenska Mästerskapen.
Bilen blir ombyggd till vänsterstyrt efter en krasch i Norrköping GP samma år, förövrigt var det sista året man tävlade i Norrköping GP. Peter Säljer bilen året därpå.

1990-2009
Bilen befinner sig nu i Danmark och blir någon gång under årens lopp ombyggd till Special Saloon och körs av föraren Knud E. Sørensen. Vad som händer efter 1995, som enligt dekaler på bilen var sista gången den tävlades, vet man inte.

2009-idag
Bilen dyker upp, ombyggd, på tyska online annonsforumet Mobile.de för bilar. Norrmannen Thor Rustad får nys om bilen, det får andra med. Andra spekulanter vill se bilen med egna ögon och avvaktar då bilen befinner sig i Spanien nu. Men Thor är iskall, precis som klimatet i sitt land, och köper bilen endast sedd via bilder. Han gör ett fynd och köper den forna Australien bilen, utan att veta det! Thor håller nu idag på att renoverar bilen till originalskick, och bilen skall åter igen bli högerstyrd.



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
860914 Sandow,

John Bowe (i bild)
Alfredo Costanzo
 
Sandow Castrol 500
861005 Bahurst,

John Bowe
Alfredo Costanzo
 
James Hardie Bathurst 1000
870530 Tsukuba

Robert L. Kvist
Anders Olofsson (i bild)
 
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp,

 

Ulf Granberg
Per-Gunnar Andersson (i bild)
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870705 Falkenberg,
Per-Gunnar Andersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870718 Kemora,

Ulf Granberg
Leif Wiik (i bild)
 
Kemora 500
870726 Kinnekulle,

 

Per-Gunnar Andersson
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870802 Knutstorp,
Per-Gunnar Andersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870820 Sportsland Sugo

Robert L. Kvist
Anders Olofsson (i bild)
 
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
871115 Fuji Speedway

Robert L. Kvist
Per-Gunnar Andersson
 
Fuji Inter-Tec
871205 Suzuka
Robert L. Kvist
Mauricio Sandro Sala
 
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot,
Seppo Palmroth
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp,
Seppo Palmroth
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Hämeelinna Race,
Seppo Palmroth
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät,

 

Seppo Palmroth
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp,

 
Seppo Palmroth Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora,
Seppo Palmroth
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
880731 Spa,

 

Alain Plasch
Pascal Tillekaerts
 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
880820/21 Kemora,

 

Seppo Palmroth
Hans Berglund
George Bakajev

 
Kemora 500
880910/11 Kemora,
Seppo Palmroth
 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
890507 Mantorp,

 

Peter Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890709 Falkenberg,
Peter Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890730 Kinnekulle,

 

Peter Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890910 Knutstorp,
Peter Pettersson
 
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
90? ?,

 

Knud E. Sørensen
Special Saloon
160205-07 Rupuna,

 
Mark Petch Skope Classic
161028-30 Sydney Motorsport Park,

 
John Bowe  
170203-05 Rupuna,

 
Ulf Granberg Skope Classic
170217-19 Teretonga,
Ulf Granberg Evolution Motorsport Classic Speedfest