Volvo 240 Turbo Grupp-A /Derichs Rennwagen.
Nuvarande ägare: Trond Valstad,
Byggare: Derichs Rennwagen,
Byggår: 1986.
Chassi no#:  A/13488/86.
Bilens status: Inte känt för tillfället.
Tekniska bilder 2000:



(bilder från Ferdinand Metz)
 
1986-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se arkiven)
 
Sist kända utseende.

(bild från Trond Valstad)


Bakgrund

Bilen är från 1984 och byggdes av tyska företaget Derichs Rennwagen 1986, för att tävlas med i DTM 1987. Företaget köpte bilen av en Amerikan som jobbade i Tyskland för det Amerikanska flygvapnet vid tillfället. Så detta är alltså den enda grupp-A Volvo någonsin som varit baserad på en Amerikansk kaross, det innebär alltså en annan front i form av huv och lyktor. Förare som kört och ägt bilen då var tyskarna Gerhard Müller och Pit  Bilger. Med få lyckade försök och en krånglande bil så kom man inte så långt som man tänkt och önskat.

Bilen har inte tävlats med sedan 1987 enligt uppgifter.

Bilen importerades senare av en Amerikan till USA, Florida närmare bestämt, och väl framme på fastlandet igen så bytte snart bilen ägare igen. En vän till en Bill Malek, som då bodde i Los Angeles, var en kille som körde Volvo rally och även ägde en Volvo verkstad. Okunnig och rent av ovetande så förvarade vännen till denne Bill grupp-A bilen bakom hans Volvo verkstad i en längre tid, och bilen stod där i ur och skur och för att inte tala om solen som är ett konstant vädertecken i just L.A. Bilen lämnades för att falla in i glömskan otroligt nog i flera års tid, ett årtionde närmare tror jag enligt de uppgifter jag fått presenterade för mig.

En bit in på 2000-talet, så fick Ferdinand Metz nys om bilen, han hade skymtat bilen där länge och visste lite om Volvo eftersom han själv tävlat med en Volvo Amazon (122 kallades den mest i USA), och kände sig tvungen att köpa bilen så att den inte skulle förgås helt och bara "ruttna" bort som Ferdinand själv uttryckte det.

Samtidigt var Amerikanarna lite förvirrade om en sak, att varför är det Amerika-front på bilen för? Man visste att bilen kom från Tyskland men drog slutsatsen om att det blivit renoverad sedan den satt fot på Amerikansk mark. Men historien säger annat som tidigare nämnt och utstakat. Bilen var byggd på ett Amerikanskt ämne från första början. Hur som helst Ferdinand köpte och bättrade på karossen en del och tog så småningom ut bilen igen på utställningar mm. Ferdinand tvingades sen sälja bilen efter att ha haft den i 4 år då han skulle lämna USA och kunde inte ta bilen med sig, hur mycket han än ville.

Så bilen gick ut på annons, priset är okänt för mig men köparen är det inte, köparen kom från Norge och köpte bilen, fick den hemfraktad i en container till Norge, den nye ägaren Trond Valstad började sedan sin egna renovering av bilen. Bilen är helt nylackad vit undertill och på kaross igen.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap
860427 Nürbergring,
Pit Bilger
 
?
870625 Norisring,
Gerhard Müller
 
?
870823 Salzburgring,
Gerhard Müller
 
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)