Volvo 240 Turbo Grupp-A /Ulf Hertzman.
Nuvarande ägare: Thom De Jong,
Byggare: Ulf Hertzberg.
Byggår: 1987.
Chassi no#:  -
Bilens status: Tävlas med i rally.
 
Första utseendet.

(bild från Thom de Jong)
 
Nuvarande utseende.

(bild från André Klingemann)


Bakgrund

Runt 1986 så var Ulf sugen på att börja byta upp sig i bil, han hade sedan tidigare tävlat i rallyskogarna med en Volvo 140 med en B20-sugmotor i på ca 150hk. Men Ulf ville ha mer effekt nu, så 140:in såldes och Ulf for till bilskroten och hittade en Volvo 242 av 1976-årsmodell som ej blivit "skrotad" än, papper och plåtar fanns kvar så Ulf slog till och köpte ett så gott som ett tomt chassi. Hemma i garaget drog Ulf igång ett stort projekt, han byggde om hela bilen!  Som Ulf beskrev det med ett litet lätt skratt "- Det var bara tak och bottenplatta kvar i stort sett!"

Ulf byggde om till den nya fronten från 1980, och bak bytte han bakskärmar och hjulhus så att bilen fick utseendet från 1983 med de stora baklyktorna. Allt arbete utförde han själv med original plåtdelar från Volvo. Inga konstigheter tyckte Ulf själv när jag påpekade vilket fint jobb han gjort. Ulf är en ödmjuk herre med båda fötterna på jorden. Byggtiden var ungefär ett år beskrev han. Man lät bygga en turbomotor, med original intercooler och den lilla turbon samt en lätt masserad originaltopp med D-kam, alltså ingen 405- eller 531-topp samt original insprutning i form av Volvos K-Jettronic. Då lämnade inte motorn någon större effekt tyckte Ulf. Det satt R-Sport dämpare runt om på bilen. 

Ulf körde sin första rallytävling 1987. Under åren så bytte Ulf till Sellholm fjäderben fram och andra bättre dämpare runt om, bilen hade fått sig lite tuning från Lejtorp Racing och blev nu helt okörbar med nuvarande prylar. Det ändrade sig lite i karaktären på bilen efter delarna från Sellholm. Ulf hade monterat ett "gnistrat" K-Jettronicsprut, en Grupp-A turbo från Bernt-Inge Steffansson och plana kolvar bla. Bilen bromsades till ca 250-270 hk.

Ulf fortsatte att tävla ända fram tills 1992, och hade tyvärr inte placerat sig tillräckligt bra i någon tävling så att det blivit någon buckla på hyllan. Men han hade i vart fall haft väldigt roligt under tiden! Men Ulf hade inte längre tid med bilen, så bilen parkerades i garaget och stod där i ca 10-12 år. Och i början av 2000-talet, runt -02 så kom en herre från Sala vid namn Bertil Frisk och köpte bilen av Ulf. Bertil fick aldrig någon riktig fason på bilen och sålde snart bilen, här klev nuvarande ägaren in och köpte bilen, Volvo handlaren från Holland Thom de Jong.

Att tillägga är att man tidigare trott att detta har varit en Volvo Turbo Cup bil stämde alltså inte, detta är en fint garagebyggd bil ala Ulf Hertzberg!   

Under 2011 så fick bilen sig en ny lack. Åter vit igen fast med en touch av Susanne Kottulinskys gamla färger! Enda skillnaden är att hennes bil var i silver och inte vit som Thoms bil. En bil som Thom förövrigt ägt med.

Thom tävlar fortsättningsvis med bilen.


Tekniska Fakta

Bil: Volvo 240 turbo grupp-A Rally i toppskick.
Kaross: Standard med aluhuv och grupp-A vinge, Canda-front lyktor, skyddsbur i stål, sidepipe och totalvikt på 1200kg.
Hjulupphängning: Grupp-A fjäderben fram med Sellholm uniballs, byggt med hjälp av Roger Wennerstrand och Kim Sevuis. Den korta Grupp
-A styrningen.
Bromsar: S-60R bromsar fram och bak.
Motor: B21ET med Grupp
-A turbo, alu intercooler, T5 kam, 405 topp. DTA insprutning med en effekt på 320hk med 1,3 laddtryck.
Transmission: 5-växlad Grupp-A växellåda, 1031 bakaxel med slipdiff från Sellholm.
Fälgar: 8"x17" Pegasus.



Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® 

Racing Kalender

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.
 
Datum Bana Förare Mästerskap