BRÄNSLETILLFÖRSEL

Bränsletillförsel


Bosch K-Jetronic CIS insprutning (specialbeställdes utav Volvo från Bosch) – Kontinuerligt mekanisk insprutning (7,6 bars tryck vid 6000 Rpm) med 8-portar aluminiumbränslehuvud varav fyra portar var pluggade (stängda). Utbytbar kona i luftmassemätaren (i bild 5-6).

De första bilarna (1983) använde sig av ett modifierat Volvo original insprutningssystem med fyra portar. Under 1984 så använde man även bränslehuvud från Mercedes V8 (bild 11) och luftmassemätare från Porsche 928 (bild 11) eller alternativt ett 6-kanals bränslehuvud tillsammans med Volvos egna luftbox i gummi (bild 12-14).

Under 1985 så testade man diagonalt ut mekanisk kontra elektroniskt insprutning på Grålle, som då var Volvos prototyp baserat på en 760 Turbo (bild 17-18).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från okänd)

(bild från okänd)

(bild från okänd)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Luftstyrning för bränsleinsprutning


Handgjorda konsoler av glasfiber och epoxi, som ingick i insprutningssystemet och som bland annat monterades på original luftburk (bild 3-4&7-8). Designat och byggt av Leif Frykås på Volvo Motorsport. Man tog in extraluft från en av konsolerna via grillen som visas på bild 16-17.

På bild 12 och så är den övre luftbox slät till ytan, dessa var en eftermarknadsprodukt från Steffansson Automotive, dessa var lättare då det var gjorda i lättare material.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
 
(bild från Anders Lindberg)
 
(bild från Pelle Nilsson)

(bild från Pelle Nilsson)

(bild från Peter Kroeber)

(bild från Peter Kroeber)

(bild från Garaget.org)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A Volvo? Passa då på för nu säljer hemsidan nytillverkade luftboxar som är lika perfekta och handgjorda precis som på 80-talet.

Pris: 1200€/set om 4 stycken luftboxar.

Kontakta mig för mer information! 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Bränsletank


Måttbeställd bränslecell (från till exempel Marston) på 120 liter (bild 3) med yttermonterad skyddslåda i aluminium (bild 4). Catchtank på cirka 4-5 liter (1986 fanns en som rymde hela 10 liter bild 1&6 byggd av Magnum Racing) i bagageutrymmet med högmatande bränslepumpar via Volvofilter. Snabbsystem för tankning med två anslutningar. Till en början var skyddslådan endast en box som sedan utvecklades med en extra plåt i en skarpare vinkel för att leda bort oönskat luftflöde som kom under bilen (bild 9-10).

För rally fanns en mindre version av den tanken som kom standard med Volvo 240, och som rymde totalt 30 liter (bild 7-8).

I bild 9 så ser man distanser mellan bränsletank och kaross, detta var för att sänka viktpunkten av bränsletanken och på så sätt skapa en positiv viktfördelning. Detta gjorde dock endast (så vitt jag vet) på 405-bilen som tävlade i Svenska Grupp-A 1989 och aldrig internationellt. Detta var en modifiering som låg i en gråzon vad gällande reglementet.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Peter Kroeber)
error: Content is protected!!