BROMSAR

Bromsar


Hydrauliska och justerbara bromsar med bromsvåg – Fram och bak (bromsservo borttagen). Justering via ratt i kupé (olika placeringar av ratt). Påfyllnings av bromsvätska via behållare (i metall eller i plast) i motorrum på vänsterstyrda bilar menas högerstyrda bilar hade påfyllningen (samt bromscylindrarna som syns i bild 11) inne i kupén innanför instrumentbräda som bild 9-10 visar, detta berodde naturligtvis på att man kunde inte ha behållarna i motorrummet pga. värmen från grenrör och turbo. 


(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari hakanen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Tony Mårtensson)

(bild från Tony Mårtensson)


Bromsok


Fabrikat AP Lockheed eller Brembo. Man körde först med en mindre typ av bromsok både fram och bak 1984 som ofta refereras till som ”klossok” (Close Back). Man gick sedan över till ett större ok fram 1985. Dock under de första åren (1983-84), för de team som inte hade så stor budget, så körde dessa team med Volvos standard ok vilket fungerade alldeles utmärkt då man hade förhållandevis rätt låg effekt i bilarna under de åren.

Under 1985 så testade Magnum Racing med bromsar i från Brembo på bil 605 samt 604, något Volvo Motorsport fortsatt med 1986 på både 605 och 604 men även också på LPO340 där 605 och LPO340 hade en annan modell av Brembo (bild 11-12). Brembo vägde ca 10 kilo mindre än AP. Två olika varianter av ok fanns gällande hur man monterade dem, som antingen var sidomonterade (AP) eller bakmonterade (Brembo, som syns väl på bild 11-12).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Bromsskiva Fram – Bak


Ventilerade och antingen enbart slitsade eller hålborrade både och bak. Fanns från både AP (1984-86) och Brembo (1985-86).

Fram: Ø330 mm x 28 mm – Bak: Ø305 mm x 25,4 mm.


(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Bellhouse för Bromsskiva


I aluminium skruvad på bromsskiva. Olika ytbehandlingar (läs färg) och varianter. 1986 introducerades ventilerade Bellhouse fram för att leda bort värme från framhjulslagret (bild 5).


(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Kylning för bromsar


Luftrör som satt monterade mellan bromsar och frontläpp under frontspoilern för maximalt luftintag. Fanns endast frambromsar. Kylarkåpa för framfälg med flänsar på insidan som skulle leda bort värme bort värme och då samtidigt kyla bromsarna (bild 3-5).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


ETC-Systemet


ABS-bromsar (Electric-Traction-Control) med givare för frambromsar och som först introducerades och endast användes 1986. Detta system fanns bara monterat på tre bilar – 605, 604 och LPO340.


(bild från Kari Hakanen)

(bild från Leif Wiik)

(bild från Peggen Andersson)