BROMSAR

Bromsar


Hydrauliska och justerbara bromsar med bromsvåg – Fram och bak (bromsservo borttagen). Justering via ratt i kupé (olika placeringar av justeringsratt). Påfyllnings av bromsvätska (exempel AP 550 Racing) via behållare (i metall eller i plast) i motorrum på vänsterstyrda bilar menas på högerstyrda bilar fanns påfyllningen (samt bromscylindrarna som syns i bild 11) inne i kupén innanför instrumentbräda som bild 9-10 visar. Detta berodde naturligtvis på att man kunde inte ha behållarna i motorrummet på grund av värmen från grenrör och turbo. 


(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari hakanen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Tony Mårtensson)

(bild från Tony Mårtensson)


Bromsok


Fabrikat AP Lockheed 4-kolvs bromsok (introducerades 1983) eller Brembo 4-kolvs bromsok(introducerades 1985). Man körde först med de mindre typ av bromsok både fram och bak 1984 som ofta refereras till som ”Klossok” eller ”Close Back”. Man gick sedan över till ett större bromsok fram 1985, detta för ökad bromskraft fram.

Under 1983-84, för de team som inte hade så stor budget, så körde man med Volvos 240 turbo standard-bromsok (Girling, bild 1-2) med hårdare bromsklossar, vilket fungerade alldeles utmärkt då man hade förhållandevis låg effekt (250-295hk) i bilarna under de åren.

Under 1985 så testade och tävlade Magnum Racing med bromsar i från Brembo på bil 605 samt 604, något Volvo Motorsport fortsatte med 1986 på både 605 och 604 men även också på LPO340, där 605 och LPO340 hade en annan modell av Brembo (bild 11-12). Trots att Brembos bromsar vägde hela 10 kilo mindre än APs bromsar så fortsatte APs bromsar att förbli Volvos standardbromsar för tävling åren 1985-86, och detta tros ha varit en ekonomisk orsak då Brembos bromsar hade en betydligt större prislapp än APs bromsar.

Det fanns sedan två olika varianter av bromsok gällande hur man monterade dem, 1. AP som var sidomonterade eller 2. Brembo som var bakmonterade (Brembo, som syns väl på bild 11-12).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Bromsbelägg (bromsklossar)


Olika fabrikat – Pagid, Ferodo eller Raybestos.

Exempel på fabrikat 1986 –
Pagid: RS4 20 mm eller RS9 25 mm.
Ferodo: ID346 20 mm eller DS11 20 mm.
Raybestos: 3024 25 mm.

Vid tester med 604 på Nogaro i Frankrike med föraren Peggen Andersson så beskrev han (efter 375 varv!) de olika egenskaper bromok kontra bromsbelägg: ”Vid test av två olika typer av bromsbelägg, Pagid och Ferodo DS11, så mattades bromsarna och behövde högt tryck med bromsbelägg från Pagid menas Ferodo DS11 fungerade bra med både AP och Brembo”.

 


Bromsskiva Fram – Bak


Ventilerade och enbart slitsade eller borrad både och bak. Fanns från både AP (1984-86) och Brembo (1985-86).

Fram: Ø330 mm x 28 mm – Bak: Ø305 mm x 25,4 mm.


(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Bellhouse för Bromsskiva


I aluminium, skruvad på bromsskiva. Olika ytbehandlingar (läs färg) och varianter. 1986 introducerades ventilerad Bellhouse (samt ventilerad centrumbults nav) fram för att leda bort värme från framhjulslagret (bild 5).


(bild från Koen Van Brusselen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Kylning för bromsar


Luftkanaler monterade mellan bromsar och frontspoiler för maximal kylning (fanns endast för frambromsar). Kylarkåpa för framfälg med flänsar på insidan som skulle leda bort värme bort värme och då därmed underlätta kylning av bromsarna (bild 3-5). Detta användes oftast i sammanhang när man körde på banor i varma länder där värmen blir ett problem, så som i till exempel Australien eller i Spanien.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

 

error: Content is protected!!