DÄCK

Volvos fabriksstall hade alltid Pirelli (vanligtvis D3) då Volvo hade Pirelli som kontrakterad däckleverantör för sina serieproducerade bilar från fabrik (att PG Gyllenhammar satt med i Pirellis styrelse hade nog sin orsak till att Volvo fick bra pris på däck!).

Även Michelin, Goodyear, Dunlop och Bridgestone förekom men detta var för de privata teamen mer även om det förekom att de även också körde på Pirelli, men för de privata teamen så var det oftast en prisfråga. Volvo startade dock ett begynnande samarbete med Michelin, och utförde många tester under slutet av säsongen 1986, men eftersom Volvo drog sig ur Grupp-A efter säsongen -86 så gled detta samarbete Michelin ur händerna på sätt och vis, men Volvo hade fortfarande ett gediget inköpt lager med däck från Michelin, något som följde med när Volvo sålde bil 604 till Leif Wiik i Finland 1987.

Till exempel så föredrog Per Stureson Pirelli däck (som körde i DTM) på sin bil menas Thomas Lindström (som körde i ETCC) föredrog Dunlop (och som även var Europeisk återförsäljare för Dunlop åren efter karriärens slut).

Dimensionerna varierade från 245-265/600-650 på däcken för er som undrar, till exempel bil 605 som står på Volvos museum har Pirelli D3 245/640 (med Speedline 17″x9″)


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Teambild.se)

(bild från Speedhunters – Arslan Golic)
error: Content is protected!!