Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

DÄCK

Volvos fabriksstall hade alltid Pirelli (vanligtvis D3) då Volvo hade Pirelli som däckleverantör för sina serieproducerade bilar från fabrik. Men även Michelin, Goodyear, Dunlop och Bridgestone förekom men detta var för de privata teamen mer även om det förekom att de även också körde på Pirelli, för dem var det ofta en prisfråga. Volvo hade dock ett begynnande samarbete med Michelin, och utförde många tester under slutet av säsongen 1986, men eftersom Volvo drog sig ur Grupp-A efter säsongen -86 så gled detta samarbete Michelin ur händerna på sätt och vis, men Volvo hade fortfarande ett stort lager med däck från Michelin, något som följde med när Volvo sålde bil 604 till Leif Wiik i Finland 1987.

Till exempel så föredrog Per Stureson Pirelli däck (som körde i DTM) på sin bil menas Thomas Lindström (som körde i ETCC) föredrog Dunlop.

Måtten varierade från 245-265/600-650 på däcken för er som undrar, till exempel bil 605 som står på Volvos museum har Pirelli D3 245/640 (med Speedline 17″x9″)


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Teambild.se)

(bild från Peggen Andersson)