FRAMVAGN

Styrning


Kuggstångsstyrning (högerstyrning bild 8) med 3,5 alt. 2,6 varvs servostyrning från sida till sida från ZF. (bild 8). Styrstången varierade från solida till rör av olika material (bild 3, 6&7) där styrstången i bild 7 är ett förlängt dito från Volvo 740 (aluminium).

Med eller utan servopump (med påfyllningsbehållare). 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Pelle Nilsson)

(bild från Anders Lindberg)

(bild från Thor Rustad)

(bild från Anders Lindberg)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Rolf Öhberg)


Dämpning



Topplagring


I aluminium med ledlager med låsring. Justerbart för ökad hjulvinkel (oftast med blå-anodiserad yta).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thomas Smith)

(bild från Koen Van Brusselen)
 


Fjädersäte


I aluminium eller i stål och med eller utan obehandlad yta (oftast med blå-anodiserad yta).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Koen Van Brusselen)


Fjädrar


2 versioner av soft, 3 versioner av medium och 2 versioner av hard, ex. soft 5,2 kp/mm. Fjädrarna levererades från Volvo Motorsport (VMS), Magum Racing och Eggenberger Motorsport. Alla team hade tillgång till dessa fjädrar.

Fjädrar hade olika färger så som röda, svarta, blå eller gula och markerades med en viss färg (oftast om inte annat för att lättare särskilja).

Exemplet på den gula fjädern med tre blå linjer är från 605 Volvon som står på museet på i Göteborg. Olika varianter fanns!


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Tommy Brink)

(bild från Thor Rustad)

(bild från Thor Rustad)
Fjäderhårdhet (i kp/mm & N/mm)


Markering (Typ – Soft, Medium & Hard)


5.3 (53 N/mm) 1 vit linje (Soft)
7.7 (70 N/mm) 2 vita linjer (Soft)
9.5 (95 N/mm) 1 blå linje  (Medium)
12.6 (126 N/mm) 2 blå linjer (Medium)
15.0 (150 N/mm) 3 blå linjer (Medium) (bild 2)
17.5 (175 N/mm) 1 röd linje (Hard)
20.0 (200 N/mm) 2 röda linjer (Hard)


Fjäderben


Specialbyggda av Bilstein på Volvo spindelled med förstärkningsplåt (bild 4) samt gänga i botten för att skruva stötdämpare i (bild 3). Det fanns två olika fjäderben, ett som hade kulledsfäste för krängningshämmare-arm (bild 8) och ett utan detta fäste (bild 7).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Torbjörn Johansson)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Eckart Stuhlmann)

(bild från Koen Van Brusselen)


Låsning för Centrumhubb


Modifierad axeltapp för att låsa centrumbult (med lager från SKF) på spindelled, låstes med specialverktyg samt låsskruv.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Fjäderring


Skruvades under fjäder på fjäderbenet (oftast med blå-anodiserad yta).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)
 


Stötdämpare


Bilstein gasdämpare – Alla team använde egentligen uteslutande stötdämpare från Bilstein men det förekom Sachs på Volvos bilar i DTM. Dock så testade Magnum Racing stötdämpare från svenska Öhlins 1985-86 där Öhlins var justerbara via en ratt på gasbehållaren (bild 7-8).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Modell – Sättning (exempel)


Bilstein  – 400/200
Bilstein  – 500/100
Bilstein  – 400/100
Bilstein  – 350/150


Länkarmar



Original länkarmar


De första Grupp-A bilarna från åren 1983-1984 använde sig endast av Volvos standard länkarm fram, då med hårdare bussningar med hylsa (förstärkta förekom inom rally). 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Justerbara länkarmar – Modell Eggenberger 1985


Två-delad och justerbar rörlänkarm med uniball (monterad mot spindelledsfäste). Denna rörlänkarm togs fram och tillverkades av Eggenberger Motorsport. Så övriga Volvoteam fick köpa dessa bärarmar via Eggenberger (priset var då ca 6.000 kr för ett komplett par). Fanns olika fästanordningar för just dennaa länkarm, som ofta sammankopplades med krängningshämmarstaget (fäste monterat syns på bild 5-6).

Denna länkarm gjorde det möjligt för att justera camber- samt caster-vinklar, vilket innebar att man kunde köra med mer extrema hjulvinklar. Man körde som mest med 3-5 grader negativ camber (bild 7-8).


(bild från Tommy Brink)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(Illustrering: Björn Ohlson – 240grupp-A.se Arkiven)


Justerbar länkarm – Modell Volvo Motorsport 1986


Guld-anodiserad två-delad aluminium länkarm med fast samt lös kulled tillverkad av Volvo Motorsport (VMS) i Sverige, Volvos egna design. Samma gäller här – Full möjlighet för att justera camber- samt caster-vinklar, vilket innebar att man kunde köra med mer extrema hjulvinklar. Man körde som mest med 3-5 grader negativ camber. Denna länkarm har endast suttit på tre olika bilar – 603, 604 samt 605, där en länkarm brast under tävling på 603 (bild 9).

Det har förekommit en liknande variant av denna länkarm dock inte tillverkad av Volvo Motorsport, och som var utan urfräsningarna.  


(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Pelle Nilsson)
 
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(Illustrering: Björn Ohlson – 240grupp-A.se Arkiven)
 


Casterstagsfäste


I aluminium med ledlager och låsringar monterat på original casterstagsfäste. Olika modeller och ytbehandlingar på fästen.


(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

 

Kräningshämmare & fästen


Ledarmar (bild 5-6) för krängningshämmare med uniball/ledlager. Olika varianter beroende på fjäderben (bild 5&7). Krängningshämmare – justerbar i längd med central metallinfattning, fanns många olika diameter och hårdheter. Specialfästen monterades mot kaross med individuell smörjförsörjning.

Rörhämmarna kom först 1985 dock är det inte känt att dessa användes i någon större utsträckning.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Rolf Öhberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Ø (Diameter – Solid)


Ø (Diameter – Rör)


Ø 17 mm. Ø 32 mm.
Ø 19 mm. Ø 33,5 mm.
Ø 21 mm. Ø 35 mm. 
Ø 23 mm. Ø 36,5 mm.


Spindelled- & Styrförsänkning


Kom först 1985. Tidigare använde man sig av Volvo Originalfästen.

 
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)


Framvagnsbalk


Standard i pressad plåt (bild 1-2).

Senare 1986 så tog Volvo fram en så kallad tunnplåtsbalk (bild 3-5), den var i pressad streamline-plåt som var ett lättare material. Dessa hade dock en tendens att spricka och man blev tvungen att svetsa på en förstärkningsplåt vid infästningarna för konsolerna för motorfästena. Dessa motorbalkar fanns aldrig i kommersiell handel utan en del framtagen endast för motorsport.

Endast ett unikt fåtal finns idag kvar.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)