Hur bromsar funkar och när man skall byta ut bromsklossar

Hur bromsar funkar och när man skall byta ut bromsklossar


Bromsarna är ett nyckelelement i bilens bromssystem som ser till att bilen stannar, och bilar använder sig av hydrauliska bromsar, vilket innebär att man använder sig av teknik som är ett slutet rör där vätskan (i systemet) utsätts för enormt tryck, som så småningom omvandlas till mekanisk energi. Rörsystemen kan bestå av bland annat pumpar, ventiler och slangar. Valet av dessa delar påverkar sedan hur kraften överförs till bromsarna och aktiverar dem.


Diagnostisering


Bromsoket måste diagnostiseras minst en gång i månaden. Detta kan du göra genom att accelerera ditt fordon upp till 60-80 km/h på en jämn och torr vägbana. Bromsa sedan in efter accelerationen. Inbromsningen bör vara jämn, smidig och tyst.

Kontrollera också smörjmedlet i systemet, såväl som dess fästelement. Detaljerad analys genomförs av ett proffs. Detta kräver då fullständig avlägsnande av fett och bromsvätska från systemet. Utför alltid komplett diagnostik av bromssystemet efter varje 15 000-20 000 km i körsträcka. Kom också ihåg att främre bromsok slits ut 2-3 gånger snabbare än de bakre bromsoken.


Fel med bromsoken


  • Bromsoket har felaktig startpunkt;
  • Slitage, mekaniska skador och korrosion på bromsokets fästen;
  • Deformering av bromsoket;
  • Kolven i bromsoket sitter fast;
  • Slitage på bromsokets kuddar;
  • Skador eller deformering på fästena;
  • Fel i kolvarna.


Tecken på fel med bromsoken


  • Ojämn inbromsning;
  • Knackljud i fjädringen, som försvinner vid inbromsning;
  • Konstiga ljud vid inbromsning (vissel, skallring, knak);
  • Hjulen vibrerar när bromspedalen trycks ner;
  • Fordonet dras åt ena sidan vid inbromsning;
  • Bromsarna fastnar.


Orsaker bakom fel med bromsoken


  • Användning av lågkvalitativa smörjmedel och reservdelar;
  • Användning av felaktig eller ej kompatibel smörjmedel ihop med delarna;
  • Glappa fästen hos bromsoken;
  • Luft kommer in i bromssystemet;
  • Föroreningar eller främmande objekt kommer in i systemet;
  • Felaktig installation och justering av bromsoket;
  • Aggressiv körstil.


Reparation och utbyte av bromsok


Bromsoket är en mycket slitstark del så det är väl investerat i både tid och pengar att reparera dem då och då. Börja med att koppla bort delen och använd dig av en sandblästring på en dedikerad verkstad för att göra den helt fri från olja och bromsvätska. Efter detta måste du kalibrera om delen samt installera nya tätningar.

Vid allvarliga eller svåra skador så måste du byta ut hela bromsoket. Detta överlämnar du åt proffsen eftersom hela bromssystemets prestanda beror på hur korrekt utförd installation har varit.


Användbar information om Bromsklossar


I skivbromsar uppnås bromseffekt på grund av det faktum att bromsbeläggen pressas mot bromsskivan. Bromsbeläggen är limmat till bromsbeläggen. Bromsskiva är monterad på hjulnavet. När föraren trycker på bromsen rör sig bromsbackar med bromsbelägg i riktning mot bromsskivan och pressas mot den. Den kinetiska energin omvandlas till energi av friktion. Detta leder till en uppbromsning av fordonet. Bromsbelägg är en slitdel, så den behöver bytas regelbundet. Bromsbackar tillverkas av en metallbas, bromsbelägg – av friktionsmaterialet, ibland med ljudisolering.

I skivbroms är friktionsbelägget fäst vid bromsskon med lim. När bromsbeläggen slits är bromsvätskenivån nära botten av etiketten. Därför är en låg bromsvätskenivån ett tecken på att bromsbackar och bromsbelägg måste bytas ut. Det räcker inte att bara fylla på bromsvätska, det kan ha en negativ inverkan på säkerheten. Orsaken för förändringar i bromsprestanda kan vara slitna eller skadade bromsbelägg.

Byte av bromsbackar och bromsbelägg bör göras för hela linjen. Annars finns det en stor skillnad mellan bromskraften på hjulen på en axel, vilket kan leda till sladd vid inbromsning. Det är bäst att använda bromsbelägg från samma tillverkare och från samma paket när du byter. Då kan du vara säker på att bromsbeläggen på båda sidor är av samma kvalitet. Delar måste ersättas i en bilcentrum eller av en kompetent person. Felaktigt installerade bromsbelägg kan leda till farliga situationer. Dessutom bör du kontrollera resten av bromssystemet, särskilt bromsskivan. Om du behöver några andra delar, ta en titt på vår webbutik. I vårt sortiment hittar du vingar, bromsar, sensorer, ABS, bakljus och mer.

(Hur man byter Volvo XC90 Pads (bromsbelägg) på frambroms>)

Vissa märken av bromsbelägg som har de mest positiva recensionerna. Följande europeiska tillverkare kan urskiljas:

  • BOSCH
  • RIDEX
  • TRW
  • ABS
  • MS GERMANY
  • BREMBO
  • ATE
  • Valeo
  • Ferodo
  • FEBJ BILSTEIN
  • TEXSTAR
  • STARK AUTOMOTIVE
  • JAPANPARTS
  • ZIMMERMANN
  • DELPHI TECHNOLOGIES
  • MAPCO

Information hämtad från reservdelar24.se och från motorfordon.com.

error: Content is protected!