Hur tändstift funkar och när man skall byta ut dem samt vilket som funkar för Volvo 240

Tändstiftet är ett nyckelelement i motorns tändsystem som tänder luft-bränsleblandningen i förbränningskammaren. För närvarande använder bilar ljus av olika utföranden och driftsparametrar, men driftsprincipen förblir densamma.

Ljusets huvuduppgift är att bilda en gnista och underhålla den under den tid som krävs. För att göra detta omvandlas en låg spänning från bilbatteriet till en högspänning (upp till 40000 V) i tändspolen och matas sedan till tändstiftets elektroder, mellan vilka det finns ett mellanrum. ”Plus” från spolen kommer till den centrala elektroden, ”minus” – på motorns sida. I ögonblicket av bildandet av en spänning på elektroderna, tillräcklig för att övervinna mediumets motstånd i gapet, uppstår en gnista mellan dem.

Standardljus i medelpriskategorin tål driftstider upp till 30 000 kilometer. Platinljus, vars prissegment är högre, kan förlänga utbytesintervallet till 80 000 kilometer, och iridium, beroende på tillverkningstekniken, kan leva upp till 100 000 kilometer.

För att välja rätt ljus bör du vara uppmärksam på deras märkning när du köper. Varje tillverkare har sin egen. Den första parametern är som regel gängarnas diameter och lagerytans form, vilket visar möjligheten att faktiskt installera kontakten på en viss motor. R (P) symbolen indikerar ofta närvaron av ett motstånd i konstruktionen. Vidare anges glödantalet, storleken på gnistgapet och elektrodernas material.

Vissa märken av ljus har de mest positiva recensionerna. Följande europeiska tillverkare kan urskiljas:

  • BOSCH
  • BERU
  • FINWHALE
  • RASK
  • VALEO
  • SCT
  • EYQUEM

Utmärkelsens hedersledare är Bosch-företaget, vars utbud av aktiviteter har påverkat produktionen av tändstift för bensinmotorer i bilar, motorfordon och till och med trädgårdsredskap. När du väljer tändstift för din bil, kom ihåg att Bosch tändstift 0,8mm passar till Volvo 240

Den viktigaste skillnaden för detta företag från andra är att följa traditionerna, nämligen den konstanta iakttagandet av de geometriska proportionerna hos isolatorn och elektroddelen.

error: Content is protected!!