Säkerhet
Skyddsbur Matter (Tyskland)
Tidiga skyddsburar var en rad olika fabrikat och mest kännbara man hade var av märket Matter i aluminium av grövre dimension men färre stag (stöttor). Olika fästpunkter för bakre stag varierade till hjulhus (bild 6) eller på hatthylla (bild 1 & 3-5). Skruvad i kaross (i svetsade förstärkningar i golv/hatthylla).
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från Leif & Niklas Larsson) |
Skyddsbur Rubi ”über rollbügel” (Tyskland)
I Aluminium med justerbara fästen i 23 delar och som endast vägde 29 kg. Skruvad i karossen (i svetsade förstärkningar i golv). Fanns även en variant med färre rör (stöttor) illustrerat i bild 3-4. I bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen.
Att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan men betydelsen av en skyddsbur kan man ändå se i de två sista bilderna av 403 v1!
Fanns även en skyddsbur för 244 klassad.
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från Göran Sällström) |
![]() (bild från Göran Sällström) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Stol och säkerhet
Recaro racing-stol (ASS eller Autosport förekom även där Autosport var en inhemsk stol i Australien) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze med flera) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla (bild 1-2).
Stolfäste i aluminium, monterades på ordinarie stolsinfästning i golv. På 605 så hade man till exempel behållit mekanismen för att kunna flytta stolen fram och bak (bild 2, där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd markeringspenna. Då förarna hade olika längd.
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Interiör
Instrumentbräda & Ratt
Original instrumentbräda med knappkonsol som man inte fick modifiera eller lätta (även om Volvo de facto diskvalificerades för att ha fuskat med en lättad instrumentbräda i kevlar 1986). Till viss del fick man modifiera knappkonsol, handskfack fick avlägsnas helt och ersättas med en panel av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt. Värmepaketet var tvunget att finnas i kvar i bilen, man kunde själv välja om man vill behålla det funktionellt eller att bara behålla höljet. Förkom flertalet modeller av rattar med antingen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo med flera) med olika rattnav. Vissa körde med eller utan plasten runt rattstången, även om det förkom mer sällan.
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från Ronald Janssens) |
![]() (bild från Koen Van Brusselen) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Paneler & Brandvägg
Dörrpanel (både fram och bak på 244) samt panel bak bevaras och får inte tas bort. Hopnitad brandvägg (i aluminium) för att skydda mot precis vad det beskriver – Brand.
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
![]() (bild från Anders Lindberg) |
![]() (bild från Thomas Stammler) |
![]() (bild från Thomas Stammler) |
Pedalställ
Modifierad bromspedal i övrigt standard. Bromsservo borttagen och bromsvätska fylldes på i motorrum (bild 5). Specialombyggt och modifierat pedalställ för bilar som var högerstyrda (bild 6). Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar satt monterade innanför instrumentbräda.
![]() (bild från Kari Hakanen) |
![]() (bild från Kari Hakanen) |
![]() (bild från Kari Hakanen) |
![]() (bild från Kari Hakanen) |
![]() (bild från Kari Hakanen) |
![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |