INTERIÖR

Säkerhet



Skyddsbur Matter (Tyskland)


Tidiga skyddsburar var en rad olika fabrikat och mest kännbara man hade var av märket Matter i aluminium av grövre dimension men färre stag (stöttor). Olika fästpunkter för bakre stag varierade till hjulhus (bild 6) eller på hatthylla (bild 1 & 3-5). Skruvad i kaross (i svetsade förstärkningar i golv/hatthylla).


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Leif & Niklas Larsson) 


Skyddsbur Rubi ”über rollbügel” (Tyskland)


I Aluminium med justerbara fästen i 23 delar och som endast vägde 29 kg. Skruvad i karossen (i svetsade förstärkningar i golv). Fanns även en variant med färre rör (stöttor) illustrerat i bild 3-4. I bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen.

Att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan men betydelsen av en skyddsbur kan man ändå se i de två sista bilderna av 403 v1!

Fanns även en skyddsbur för 244 klassad.


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Göran Sällström) 

(bild från Göran Sällström) 

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven) 


Stol och säkerhet


Recaro racing-stol (ASS eller Autosport förekom även där Autosport var en inhemsk stol i Australien) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze med flera) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla (bild 1-2).

Stolfäste i aluminium, monterades på ordinarie stolsinfästning i golv. På 605 så hade man till exempel behållit mekanismen för att kunna flytta stolen fram och bak (bild 2, där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd markeringspenna. Då förarna hade olika längd.


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)


Interiör


Instrumentbräda & Ratt

Original instrumentbräda med knappkonsol som man inte fick modifiera eller lätta (även om Volvo de facto diskvalificerades för att ha fuskat med en lättad instrumentbräda i kevlar 1986). Till viss del fick man modifiera knappkonsol, handskfack fick avlägsnas helt och ersättas med en panel av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt. Värmepaketet var tvunget att finnas i kvar i bilen, man kunde själv välja om man vill behålla det funktionellt eller att bara behålla höljet. Förkom flertalet modeller av rattar med antingen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo med flera) med olika rattnav. Vissa körde med eller utan plasten runt rattstången, även om det förkom mer sällan.


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Ronald Janssens) 

(bild från Koen Van Brusselen) 

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven) 

 

Paneler & Brandvägg


Dörrpanel (både fram och bak på 244) samt panel bak bevaras och får inte tas bort. Hopnitad brandvägg (i aluminium) för att skydda mot precis vad det beskriver – Brand.


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Anders Lindberg)

(bild från Thomas Stammler) 

(bild från Thomas Stammler) 


Pedalställ


Modifierad bromspedal i övrigt standard. Bromsservo borttagen och bromsvätska fylldes på i motorrum (bild 5). Specialombyggt och modifierat pedalställ för bilar som var högerstyrda (bild 6). Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar satt monterade innanför instrumentbräda. 


(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

 

error: Content is protected!!