INTERIÖR

Säkerhet


Skyddsbur

Tidigare modeller av skyddsburar/störtburar som man använde var en rad olika men den mest kännbara man hade var av märket Matter (tysktillverkad) med rör i aluminium av grövre dimension, och inte så många stag/rör (stöttor). Fästpunkter var olika också för de bakre stagen så kunde de antingen fästas på hjulhusen (bild 6) eller på hatthyllan (bild 1 & 3-5).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Leif & Niklas Larsson) 


Skyddsbur i Aluminium med justerbara fästen med genomgående bult, tillverkad av RUBI i Tyskland – 23 delar och vägde endast 29 kg och skruvades direkt i karossen. Fanns även en mindre variant med färre rör (stöttor) illustrerat i bild 3-4. Att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan men betydelsen av en buren kan man ändå se i de två sista bilderna av 403-1! I bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen. 

En skyddsbur för 244 fanns även klassad.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Göran Sällström) 

(bild från Göran Sällström) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 


Recaro racing stol (ASS eller Autosport förekom även där Autosport var en inhemsk stol i Australien) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze mfl.) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla. Stolfäste i aluminium som monterades på ordinarie stolsinfästningar i karossen. På 605 så hade man behållit mekanismen för att kunna skjuta stolen fram och bak som syns i bild 3, där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd tusch. 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Interiör


Instrumentbräda, Mätare & Ratt

Original instrumentbräda med knappkonsol som man inte fick modifiera eller lätta (även om Volvo de fakto åkte dit för att ha fuskat med en lättat instrumentbräda i glasfiber 1986) menas man fick till viss del modifiera knappkonsolen, handskfack fick man ta bort helt och ersätta med en plan plåt av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt. Värmepaketet var tvunget att finnas i kvar i bilen, man kunde själv välja om man vill behålla det funktionellt eller att bara behålla ”skalet”. Förkom flertalet modeller av rattar med antigen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo mfl.) med olika rattnav. Vissa körde med eller utan plasten runt rattstången också.

Konsol med reglage och knappar för olika funktioner tillsammans med säkringar. Många olika varianter på placering av reglage och knappar beroende på team. Original växelspak med gummidamask och växelknopp monterat på växelföraren på Getragväxellådan.

Varierande analoga och elektriska mätare – Varv-, bränsle-, oljetryck-, oljetemp-, turbotryck-, vatten- och batterimätare som satt monterade på en plåt som satt skruvad i original instrumentbräda. Här under visar man den stora variationen på hur instrumenteringen kunde se ut i det olika bilarna som man tävlade med. Elsystem ihopkopplad med bilens standardsystem för framljus och blinkers mm.

Instrumenteringen som visas på bild 9 var en Gen4-utveckling instrumentering från Volvo Motorsport. Detta var ett avancerat system som skapats av Lasse Sandberg (bild 11) och Kent Melin på Volvo Motorsport (bild 10). Instrumentet bestod av lysdioders, röda och gröna, som varnade vid fel och som kunde nollställas med den röda knappen i mitten. Förövrigt byggdes det inte många av detta instrument, uppskattningsvis 10 exemplar men förmodligen mindre Detta system kan endast påträffas på två bilar idag – 605-bilen som vilar på Volvos museum och på LPO340 rallybilen. Vad som sedan är känt är att detta system heller aldrig förekommit på någon annan tävlingsbil. Man producerades endast detta instrument under 1986, så att föraren enklare kunde hålla koll på jämfört med att ha ett flertal olika analoga mätare, dvs den var mer ergonomisk och lättanvänd (se filmklipp på LPO340 rally bilen 1987 kört av den finska rallylegenden Timo Mäkinen).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Ronald Janssens) 

(bild från Koen Van Brusselen) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Moto Sport)
      
   (film från 240grupp-A.se Arkiven)


Värmepaket


Som nämnt ovan så var man tvungen att bevara själva huset för värmepaketet (bild 3) enligt Grupp-A reglementet, men det behövde inte fungera, dvs innehåll samt elektronik kunde tas bort. Vad man istället gjorde var att montera en mindre värmefläkt (bild 2) på högersidan av värmehuset (oftast) som blåste upp varmluft mot rutan vid uppkomst av ev. imma på insidan. Olika lösningar för olika bilar osv. Strömmen slogs på och av via knapp i mittkonsolen.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Koen Van Brusselen) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 


Paneler & Brandvägg


Dörrpanel/er (både fram och bak på 244) samt panel bak skulle bevaras och fick inte tas bort. Popnitad brandvägg i aluminium för att skydda mot precis vad det beskriver, brand.

(Notera att buren i bild 4-5 är för 242 och ej 244 då huvudbågen alltid skall vara vid b-stolpen och ej bakom den!)


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Anders Lindberg)

(bild från Thomas Stammler) 

(bild från Thomas Stammler) 


Pedalställ


Standard och modifierad bromspedal. Bromsservo borttagen och bromsvätska fylldes på i motorrum (bild 5). Specialombyggt och modifierat pedalställ för bilar som var högerstyrda (bild 6). Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar satt monterade innanför instrumentbräda. 


(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)