KYLNING

Vattenkylning


Vattnet fylldes på i expansionskärlet vars placering varierade från team till team – 10 liter i systemet med kyl.

1983 så hade man problem med Volvos egna kyl, och problemet låg på att det inte kunde kyla motorn i den takt man ville, vilket innebar att man var tvungen att ha en mobil ”stressfläkt” som ställdes framför bilen för att blåsa in extra kalluft (bild 5). Problemet löstes inte för ens 1984 då man tog kylaren till en kylspecialist (utav Ulf Granberg och Göran Sällström) i Göteborg som optimerade och färdigställde ett nytt kyl, det var större och kunde därför kyla motorn mer optimalt.

Detta optimerade kyl blev sedan detsamma som Volvo kom att använda på sina serieproducerade bilar från fabrik. 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Oljekylning


6 liter i systemet (motor) med kylare (19-raders) och pump (3,8-4,2 bar vid 100º) med optimal kylning på 100-125º. Olika team hade olika lösningar på att få bäst kylning och man byggde ofta lufttunnlar för att fokusera luftflödet mot kyl (bild 2-3).


(bild från Anders Lindberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Intercooler (turbokylning)


Tyskdesignad Längerer & Reich Intecooler i aluminium (de designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar på 1980-talet). Lufttunnel som syns i bild 2 som var för att fokusera luftflödet igenom grillen till intercooler och vattenkylaren. 

 
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
 
(bild från Johan Gustafsson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A bil? Passa då på för företaget do88 säljer en nytillverkad perfekt replika av Grupp-A intecoolerna från Längerer & Reich från 80-talet!


(bild från do88)

(bild från do88)

Värmesköld för grenrör


Volvo Original – För att leda bort värme från grenrör men detta var inget som alla använde sig av. 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)
error: Content is protected!!