KYLNING

Grill


Modifierad standard GLT-grill (1980) i plast, med bortslipade inre och vågräta flänsar (bild 1-2), detta för att åka luftflöde till vattenkyl och intercooler. Långt ifrån alla team gjorde detta. 1983 så hade vissa bilar hade den gamla GLT-grillen/huv (1975-79).

(För att avsluta ytterligare en myt – Det finns inget som heter ’Grupp-A grill’, denna missuppfattning görs ofta i USA, denna så kallade ’Grupp-A grill’ är endast en GLT-grill från 1980).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Per Stureson)

(bild från Per Stureson)

 

Vattenkylning


Vattnet fylldes på i expansionskärlet vars placering varierade från team till team – 10 liter i systemet med kyl.

1983 så hade man problem med Volvos egna kyl, och problemet låg på att det inte kunde kyla motorn i den takt man ville, vilket innebar att man var tvungen att ha en mobil ”stressfläkt” som ställdes framför bilen för att blåsa in extra kalluft (bild 5). Problemet löstes inte för ens 1984 då man tog kylaren till en kylspecialist (utav Ulf Granberg och Göran Sällström) i Göteborg som optimerade och färdigställde ett nytt kyl, det var större och kunde därför kyla motorn mer optimalt.

Detta optimerade kyl blev sedan detsamma som Volvo kom att använda på sina serieproducerade bilar från fabrik. 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Oljekylning


6 liter i system (motor) med kylare (19-raders) och pump (3,8-4,2 bar vid 100º) med optimal kylning vid 100º-125º. Olika team hade olika lösningar på att få bäst kylning och man byggde ofta lufttunnlar/konsoler för att fokusera luftflödet mot kyl (bild 2-3).


(bild från Anders Lindberg)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)


Intercooler


Tyskdesignad Längerer & Reich Intecooler i aluminium (designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar i Grupp B på 1980-talet). Lufttunnel som syns i bild 2 som var för att fokusera luftflöde igenom grill till intercooler och vattenkyl. 

 
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
 
(bild från Johan Gustafsson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)



(Annons)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A bil? Passa då på för företaget do88 (följ länk) säljer nytillverkade perfekta kopior av samma Grupp-A intecooler från Längerer & Reich från 80-talet!


(bild från do88)

(bild från do88)


Värmesköld för grenrör


Volvo Original – För att leda bort värme från grenrör, svårt att säga vilka som använde sig av detta.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)
error: Content is protected!!