OM 240GRUPP-A.SE

Bara för att nämna lite om innehållet och om 240grupp-A.se så finns det: 

Över 130 sidor fyllda med information, fakta och foton som ni inte finner någon annanstans. Förmodligen.
Över 600 tekniska foton som ni heller inte finner någon annanstans. Förmodligen.

Över 2000 unika foton tagna av över 150 fotografer världen över och mig själv (Främst ansvarig för hemsidans egna bilder är fotografen Lennart Pettersson!).
Över 40-talet registrerade bilar som är en mix av genuina Grupp-A bilar, replikabilar och hyllningsbilar mm. från hela världen.
Över 120 registrerade tävlingar från Europa, Asien, Australien och Nya Zeeland.
Över 14 års hårt arbete ligger bakom 240grupp-A.se som startades 2004.

Allt är presenterat på bästa sätt av mig själv (Björn Ohlson), grundare av 240grupp-A.se.

(bild från Klassiker)


Bakgrunden till hemsidans uppkomst

Mitt minne vill säga att runt hösten 2001 var första gången jag hörde talas om Volvo Grupp-A, och då endast mycket ytligt och fann heller inte att en Volvo 240 Turbo Grupp-A bil var något speciellt eller märkvärdigt, då. För precis som med allt annat så har man alltid sitt första intryck av något, och 2001 var jag bara 18 år gammal och hade precis fått upp mitt bilintresse, då via det välkända Volvoforumet ”Turbo Performance Club” (TPC), och det var i det forumet jag för första gången fick se den bil som står på Volvos museum i Arendal, Göteborg. Pacman hette användaren som hade postat en uppsjö med foton på en Volvo 240 Turbo Grupp-A, en kvarlämning som blivit över från Volvos tävlan under 1980-talet, och utan egentligen tänka så sparade jag ned varenda foto till hårddisken på datorn. Sedan tänkte jag inte mer på det just då.

Jag kommer från ett litet arbetarklassamhälle som heter Färgelanda, och där var bilintresset stort, alla ville bygga och förverkliga sina drömmar om den perfekta bilen, och min dröm då var en Volvo 240 Turbo med Bross stylingkit och Volvo 850R vinge på bagageluckan. Redan när jag var 16 år så hade jag köpt mitt första bilprojekt, en ljusblå metallic Volvo 244, bottensänkt och hela kittet, bilen köpte jag av en vän som hette Royne Kvarström som dessvärre inte finns med oss längre, Royne samt hans kusin Torbjörn Johansson (som inte finns med oss längre heller) var några jag då såg upp till mycket och hämtade inspiration ifrån. Jag hann sen med att plocka ned och kapa sönder (ROST!) tre stycken 244 och en 242 innan jag gav upp, jag hade varken tålamod eller pengar att realisera något sådant projekt!

2001 – 244 GL 1985 2002 – 264 GLT 1982 2002 – 244 Turbo 1984
2003 – 242 DL 1975  2006 – 242 GT 1979  Amatören slipar lim efter asfaltsmatta 2003

Ni minns att jag berättade om bilen på Volvos museum? En Volvo 240 Turbo Grupp-A… Saken var nämligen som så att jag sysslade mycket med bild och hemsidor via datorn, och en dag så kom tanken om en hemsida, jag ville bygga en hemsida, men om vad? Under högstadiet så hade jag byggt en hemsida om Star Wars, ett överilat projekt som gick i stöpet. Jag fick ansvaret att sköta om vårt lokala gyms hemsida, ett enormt projekt som jag höll liv i ca 2 år, så jag var rätt van vid det här laget att hantera stora mängder bilder och information som skulle in på en hemsida. Nu pratar vi runt 2003 och internet hade fått sig ett uppsving sedan bredbandet hade dykt upp, uppladdningar och nedladdningar gick fort då med dåtidens standard, och det var nu jag kom in på detta med en hemsida om Volvo Grupp-A, jag hade ju fått en relativt bra start iom fotona från TPC’s forum, men jag hade inte så mycket mer än så och information var svårt att finns då. Jag började söka ferbrilt på nätet efter fakta om dessa bilar vilket skulle visa sig vara svårare än jag hade någonsin kunnat anat!

Tillslut hittade jag en sida som handlade om just ämnet jag sökte – Volvo Grupp-A. En person vid namn Anthony Hyde från Australien hade skapat en sidan om just detta, hans information var dock väldigt begränsad och berättade inte så mycket om historien kring dessa lite vad jag vill kalla, mystiska och väldigt ovanliga bilar, för stunden. Det var nu 2004 och tre år hade gått sedan min första glimt av Grupp-A bilen, när jag fann denna sida från Australien, jag började maila till Anthony Hyde, jag var ändå (för stunden) imponerad av att jag lyckats hitta informationen som jag sökt, det fanns relativt gott om tekniska fakta men inte alls så mycket om uppkomsten till varför Volvo började tävla i just Grupp-A med Volvo 240. Visst det fanns ett par rader om när man börjat tävla och det var året 1982. Dock så hade mina försök att nå Anthony Hyde varit förgäves, han ignorerade mina mail och jag fick aldrig några svar på min frågor, så jag gav upp att söka hjälp från honom.

(Anthony Hyde i bild)

 

Med blodad tand så gav jag inte upp även om det kändes rätt så tröstlöst eftersom jag inte hade en susning om var jag skulle hitta ens söka den information jag behövde, jag ville veta hur och varför allt började. Dock det mesta jag kunde finna var foton, inte en uppsjö, men tillräckligt för att man skulle få sig en minimal inblick i vad en sådan här bil egentligen var och hur den såg ut. Ja jag började bygga min hemsida, en liten och blygsam historia när jag tänker tillbaka på det, o andra sidan så fanns det inte så mycket att göra då det inte fanns något att tillgodose med just då, men tänkte alltid en början! Där föddes ”Björns Volvo GrpA sida”, en väldigt överslagsmässig sida rent informellt och med en blygsam samling bilder och sidans totala storlek var på blyga 10Mb, och om jag inte minns helt fel så vad adressen då http://biphome.spray.se/bjorn_ohlson/gpa/index.htm.

2004 v1

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2005 kom och det började ske lite små framsteg, jag lyckades att spåra mer bilder och fakta och kunde utöka hemsidan med detta, hade nu även insett att kontakter var viktigt och under mitt sökande på internet så hade jag hittat till Per-Gunnar ”Peggen” Anderssons dåvarande hemsida, och via text på sidan så läste jag att han varit inblandad i detta med Volvo Grupp-A. Jag letade snart upp hans e-mail adress på hans sida, jag tog till mig modet att skicka honom ett mail och jag fick rätt snart svar, vilket i sig förvånade mig. För vad jag kunnat läsa mig till så var Peggen Andersson ett stort namn och profil, varför skulle han ta sig tiden att svara mig tänkte jag. Vi fick en liten kontakt och han försökte att hjälpa mig lite smått med kontakter, något som dessvärre då inte ledde mig någonstans men jag var oavsett tacksam för hans hjälp! Jag hade fortfarande ingen fast adress till hemsidan utan fick sprida den temporära adressen jag hade så gott jag kunde via Volvoforum, och via detta fick jag en ny kontakt med en Koen Van Brusselen i Belgien på Turbobricks, som är ett stort Volvoforum i USA, där hela världen tydligen hängde och jag med nu tydligen! Det kom in fler namn i bilden som jag fick kontakt med som antingen hade intresse (precis som mig själv) eller som ägde en Grupp-A Volvo, några av dessa var Tony Mårtensson och Peter Kroeber (som inte längre finns med oss tyvärr) från Tyskland, och han gav mig en kontakt i (april/maj 2005) som senare skulle visa sig vara ovärderlig för mig. Kontakten heter Rolf Öhberg, och som i sin väg äger en Grupp-A Volvo. Sedan så skall det väl även påtalas att även Peter Kroeber vid tillfället ägde och tävlade en gammal Grupp-A Volvo som han renoverat via sitt företag ISA-Racing i Tyskland. Peter Kroeber berömde mig och gratulerade mig till min fina sida, och tack vare att Peter besökt sidan fattade jag beslutet att översätta hela sidan till engelska i ett senare skede i hemsidans historia, en uppgift som jag dock senare ångrade men slutförde mitt projekt efter ca tre månaders hårt arbete med ett engelska lexikon samt ett engelska tekniklexikon. Det blev en succé bland mina icke svenska besökare! 2005 var ett väldigt bra år  för både mig och hemsidan dels för att jag hade stiftat bekantskap med en herre som visste det mesta som finns att veta inom området samt att sidan fått sig en lite tillväxt. 

Jag hade vid detta tillfälle hunnit byta stil på sidan inte mindre än två gånger under 2005 i jakten på en ett ännu proffsigare koncept för få sidan att just se ut som om den vore gjord av ett proffs och jag hade nu en riktig adress till hemsidan också – www.volvogrupp-a.tk.

2005 v2

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2006-07 var åren då det lossnade rejält för mig och min hemsida om Volvo Grupp-A, jag och Rolf hade nu blivit vad jag vill kalla för goda vänner, och vi pratades vid då och då via telefon och bytte information med varandra med lite skratt och skoj in i mellan åt. Jag hade även hunnit med att stiftat andra nya bekantskaper – Pelle Nilsson som mer var känd under namnet ”Zacco-Pelle”, som var ett nationellt känt namn bland Volvofolket i Sverige. Kontakten till Pelle hade jag fått av en dåvarande gemensam bekant vid namn Mikael Nyberg, fast mer känd under namnet ”Krysset” också även han en kunnig person inom området Volvo Grupp-A. Jag minns att jag runt 2005-06 besökte Krysset för att få spana på hans äkta RUBI-bur, som var en äkta bit av historia från Volvo Grupp-A tiden! Buren skulle Krysset sätta i sitt 242-projekt, även så satt han på vissa ritningar till Volvo Grupp-A. Men tillbaka till Pelle Nilsson, denna mannen hade några bilar som jag bestämt ville kolla närmre på. Namnet Zacco-Pelle hade kommit via en bil som han köpt redan 1995, en Volvo 240 Turbo som kallades för Zacco-bilen, som kunde kalla en Grupp-A Volvo som var byggd för gatan, bara äkta racingdelar rätt igenom. Och sommaren 2006 så hade jag blivit inbjuden till Pelle, och detta var häftigt, riktigt häftigt för att nu skulle jag för första gången få se en Grupp-A Volvo med egna ögon, se och ta på osv.

Minns att Pelle tog emot mig med ett handslag och ro samtidigt som jag hade svårt att välja vilket jag skulle sätta fokus på – Att prata med Pelle eller blänga och fotografera alla bilar han hade! Vid besöket så ägde Pelle tre stycken Grupp-A Volvobilar och det var väldigt mycket intryck och information att ta in på en och samma gång. Med mig hade jag mina vänner Håkan Lindström och Johnny ”Eken” Ekman, som under min dirigering fotade allt viktigt och resultatet blev runt 60-talet foton, dock så nådde endast ett fåtal av dessa foton min hemsida, resten var och blev referensbilder.

2006 v3

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Nu hade jag dock stött på ett problem för hemsidan och det var att finna ett webbhotell med tillräckligt utrymme för en sådan här stor sida med mycket bilder samt även lite filmer, just sådant som tar mycket plats. I allt eftersom hemsidan nu växte så det knakade så behövdes mer och mer utrymme för hemsidan, så under 2006 sökte jag sponsring till hemsidan för att kunna lösa detta problem, de som då ställde upp och hjälpte mig var Wargia Engineering i Vänersborg och ISA-Racing i Tyskland, vid omstruktureringen så tillkom även en ny adress och adressen gick nu från www.volvogrupp-a.tk till att vara www.volvogrupp-a.se.

Minns ni att jag omnämnde en dryg australiensare i början av min text? Saken föll sig som så nu att under 2007 så kom anklagelse från denna australiensare vars namn är Anthony Hyde, att jag skulle stulit information från hans hemsida, problemet och vad som även blev en tämligen motsägelsefull anklagelse var ju att informationen om Volvo Grupp-A är för det första inte hemlig och dessutom allmän information.

Den tillhör ingen.

Min personliga åsikt i anklagelsen tror jag egentligen grundade sig i avundsjuka i att min hemsida växt mer på endast tre år än vad Anthony’s hemsida lyckats på mer än den dubbla tiden. Saken är ju som sådan att viss information är ju och kan anses som allmän information, och den informationen är och står oftast till allmänhetens förfogande. Men fallet blir helt annat när man pratar om personligt komponerad text eller foton, som oftast har en upphovsmakare (ägare).

2007 så hade hemsidan nått sin totala topp personligt sett för min del (än så länge), den var full av information och tonvis med foton och den blev internationell! Fast jag ville ju mer för hemsidan, så det året bestämde jag mig för att ge hemsidan två nya utseenden i torka på nya foton och information, som som jag nämnde tidigare så strävade jag alltid efter en så proffsig look som möjligt för hemsidan, jag ville att folk skulle uppleva den som mer och mer spännande. Men året -07 medförde även fler kontakter med fler profiler inom Volvo Grupp-A världen, det var året som jag fick kontakt med Torbjörn Johansson, som först kontaktat mig via mail med information vilket i sin väg ledde till att fick fick upp kontakten och under sensommaren så begav sig jag, Martin Karlsson och Johnny ”Eken” Ekman till Torbjörn för att se vad han hade för något i gömmorna, och mötet blev lite detsamma som med Pelle Nilsson, Torbjörn var en rallymänniska och hade en av Volvos avyttrade fabriksrallybilar från en svunnen Grupp-A tid men även ett hemmabyggt projekt för gatan med centrumbultsfälgar, och det var häftigt! Många minns säkerligen den bilen från tidiga 2000 då den var lätt att känna igen som ett rullande projekt.

Det blev en helkväll där med mycket prat och skratt och polarna och jag avrundade kvällen med att besöka det lokala pizzastället innan det blev hemfärd till lilla Färgelanda med en kamera med bilder att fördjupa sig i. Det blev senare fler besök den sommaren till Torbjörn för att fota diverse delar och dokumentera så mycket som möjligt för hemsidans räkning. Resterande av året -07 så blev det en del återkommande kontakter med Peggen Andersson, han delade med sig av allt han visste och skickade över en del trevliga foton via mailen.

2007 v4

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2008 och fyra år har nu passerat sedan jag startade hemsidan och som dessutom var ett rätt mediokert år för hemsidans räkning och höjdpunkten blev väl ombyggnationen mer eller mindre. Jag gick i seriösa tankar om att försöka sälja hemsidan antingen nationellt eller internationellt. Anledningen till att dessa tankar fanns var för att 2008 var ett år som jag hamnade i en livskris, mitt liv tog en vändning som jag inte visste om jag skulle klara mig ur. De kommande åren, för hemsidans del, skulle komma att bli rätt stillastående år, enda förändring var att hemsidan fick en ny adress 2009, den ändrades från www.volvogrupp-a.se till www.240grupp-A.se som än idag är hemsidans adress.

  Men mitt i allt det tråkiga 2009 så blev jag kontaktad av två olika personer som jobbade inom modellbils branschen, i slutet av juli månad så kontaktar Biante Model cars mig som är ett företag som sysslar med modellbilar i Australien och sedan bara dagarna senare i början av augusti månad så blir jag kontaktad av Gerald Walden, som jobbar ifrån Gateway Europe i Wien, Österrike. Dessa två herrar sökte min hjälp om Volvo 240 Turbo Grupp-A, fallet var som så att 2010 så skulle man lansera en helt ny modell från AutoArt (Hong Kong, Kina) i skala 1-18, och de sökte därför foton på unika detaljer att addera till modellen var var baserad på den bil som står på Volvos museum i Arendal, Göteborg, idag. Detta var ett intressant projekt som jag nu blev involverad i och jag hjälpte till så gott jag kunde och en del av de detaljer som jag även gav råd om adapterades sedan på deras modellbilar. En detalj jag kan gå in på utan att bli långrandig är att den modell från AutoArt som kom på DTM-vinnaren 1985, ursprungligen så skulle den modellen komma med BBS-fälgar, detta var dock något jag snabbt avrådde till då jag menade på att detta skulle förstöra modellen rent historiskt sett! Svaret jag fick var att det är inte möjligt att byta fälgar då man är såpass långt fram i processen redan, vilket de menade att man kan inte göra en helt ny gjutform bara för en modellbil, det var helt enkelt inte kostnadseffektivt. Jag lyckades ändå övertala dem att ändra sig, detta genom att jag helt enkelt förklarade att de redan hade fälgen i produktion och inte behövde framställa en ny gjutform, saken var som så att DTM-bilen hade Ronal-fälgar, exakt samma som de hade på en av sina BMW 635Csi modeller, redan i produktion. Så så gott folk lyckades jag avstyra att de satte BBS-fälgar på DTM-bilen. 

2008-2009 v5

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2010 så kom vad komma att bli vad som avgjorde hemsidans framtid. Efter samtal med Peggen Andersson så hade namnet Bo Wikås dykt upp flertalet gånger, Wikås var nämligen chefen över som då hette Volvo Motorsport även kallat VMS, vilket fick mig att tänka på varför jag aldrig försökt att kontakta honom? Under vinterhalvåret av 2010 så tar jag en chansning och söker upp och kontaktar Wikås, när jag presenterar mig över telefon och klargör mitt avsikt med samtalet så ställer Bo sig skeptisk till mig, så för att göra saker enklare så gör jag samtalet kort genom att säga att ”vi gör som så här, här är adressen till min hemsida, ta en koll och bilda dig sen en uppfattning om mig, gillar du det du ser så är du välkommen att återkomma till mig annars så tackar jag för samtalet och du kommer inte att bli kontaktad av mig igen”.

Jag tror det kan ha passerat någon vecka eller så och så ringer telefonen och det är Bo Wikås på andra sidan luren, han förklarar att han vill träffas. Med detta i åtanke så kan min hemsida inte annat än funkat som ett slags CV, och mitt CV såg bra ut helt enkelt. Wikås och jag stämmer av en tid där jag kommer till honom, i hans dåvarande hem i Kungälv. Och som jag skrev innan, detta var vad som kom att avgöra hemsidans framtid, för när jag väl träffar Wikås så säger han att det var tur att jag hörde av mig nu när jag gjorde, för situationen var att Wikås och hans fru höll på att avyttra sitt hus i Kungälv, så mycket skulle slängas. Wikås hade i sitt förvar något av vad jag skulle vilja beskriva som Volvo Grupp-A’s motsvarighet till den heliga Graalen! Det fanns pärmar med foton och dokument, flertalet lådor med VHS-filmer och en del annat smått och gott. Han smilade när han såg min reaktion, han måste ha vetat i förväg eller i vart fall anat hur min reaktion skulle bli… För jag var mållös.. Jag hade hittat guld. Och allt detta hade Wikås tänkt att slänga på tippen då han inte såg vem som skulle ha nytta av allt detta material som var nära 30 år gammalt, men nu hade han funnit någon som kunde förvalta allt och sätta det till bra användning!

Allt material som jag nu fått äran att förvalta av Bo Wikås öppnade ett helt nytt kapitel för hemsidan, ett nytt utseende togs fram för att matcha allt nytt som kommit. Dessvärre blev fallet som så att jag nu avvecklade den engelska sidan, detta då jag flertalet gånger frågat allmänheten om stöd för att fortsätta underhålla och utveckla, detta var dock inget som någon ansåg vara viktigt, det som hände som jag minns var att jag fick mottaga flertalet klagomål till varför jag nu skulle avveckla den engelska sidan. Det får mig att tänka på småsintheten hos människor, att så länge en tjänst eller dylikt kan nyttjas gratis är allt frid och fröjd, alla är nöjda. Men kommer frågor om att besökare ombeds hjälpa till för att hålla ett projekt igång så drar man öronen åt sig och anser sig samtidigt förbehåller sig rätten att sedan klaga när det som varit gratis plötsligt kommer till ett pris eller inte är tillgängligt längre. Fallet är som såhär, Volvo är Sverige i första hand, vilket innebär att jag ser om mina nationella och trogna besökare först. Under 2010 kom jag även att påbörja och skriva på min bok som jag hade planer på att ge ut inom en framtid… 

2010 kom också samarbetet med Anders Björstig på Estremo i Kålltorp (Skara) som bilden nedan visar. En sak som jag minns klart var när Anders berättade att när han träffat och pratat med Gerald Walden (som Anders kände sedan många år av handel med modellbilar) var att Gerald varit övertygad om att jag var en äldre herre (nu pensionerad) som jobbat på Volvo innan… Anders som träffat mig innan deras möte blev lite full i skratt berättade för Gerald att Björn som hjälpt dig är ringa 30 år gammal bara. Gerald förstod inte hur en kille på knappa 30 år kunde veta så mycket om något som höll på ungefär samtidigt som han själv föddes.. Gerald var minst sagt förbryllad förklarade Anders för mig. Anders och jag höll kontakten då och då under flertalet år innan han dessvärre blev sjuk.

Jag träffade även Ulf Granberg för första gången det året på Kinnekulle Ring då jag var med min bror svärfar när han luftade sin Ford Escort MKI, Ulf var där med sin son Michael som testkörde sin Camaro inför stundande Camaro Cup säsong, då detta var tidig vår. Ulf kände rolig nog igen mig när jag gick fram och presenterade mig, han hade varit inne på min hemsida vid några tillfällen och kände igen mig ifrån logon.

2010 fortsatte vidare med att hemsidan (och jag) omnämns i flertalet motortidningar, AUTOMOBIL (#4 2010) då man skrev ett mindre reportage om fyra sidor samt i Bilsport (#3 2010) då Lars Thenander var med och visade upp sin fina (med kapital F) gatregistrerade hyllningsbil, en bil som byggts från delar från en gammal Grupp-A Volvo byggd av Magnum Racing under sena 80-talet, då var Lars en hyvens kille och talar om att hemsidan finns. En annan tidning vid namn MODELL FAHRZEUG (#1 2010) omnämnde mig i samband med att jag hjälpt AutoArt med Volvo 240 Turbo modellen som kom ut under 2010, dock så skriver man att jag var med i Svenska Volvoklubben (Björn Ohlson Volvo Club Schweden), vilket då var felaktigt då jag agerar på egen hand via min hemsida.. Men all PR är bra PR eller? 

Sedan 2012 (dock når tråkiga nyheter oss ibland att människor gått ur världen) så står sidan rätt mycket stilla dock så knyter jag band med några nya samarbetspartners, som hjälper att sidan kan fortsätta att växa men också underhållas rent ekonomiskt, men ekonomiskt så menar jag att vissa saker som görs för hemsidans räkning de fakto kostar pengar. Något som jag personligen inte tror alltid är så uppenbart men tid är pengar och vice versa. 

Ett projekt som jag då drog igång 2011/12 för att kunna skapa mer intresse för folk var att sälja posters och dekaler under begränsad upplaga, något som till den större delen funkade bra då jag körde på ledet ”pay per order”, vilket gjorde att jag kunde åka till tryckeriet när jag fullbordat alla beställningar.

2010-2012 v6

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Under 2013 så hade jag fått en ganska stadig och väldigt bra kontakt med Ulf Granberg och Peggen Andersson, något som resulterade i att vi hade ett litet 30-års jubileum för Volvo 240 Turbo Evolution i samband med STCC på Falkenbergs bana. Där samlades det ett gäng bilar tillsammans med Peggens 604-bil, Benny Agustsson och Lars Thenander visade upp sina hyllningsbilar bredvid ett snygg och proffsigt tält via Ulf Granbergs vän Kjell?? som jobbar med Uni-Flow, så alla gick omkring i orange Uni-Flow piké-tröjor och stoltserade. Det var en häftig tillställning för en väldigt blygsam kille som mig själv… Jag träffade Peo Kallies igen som besökt mig tidigare under vintern och delat mycket rolig information, träffade även på andra profiler så som Anders Lindberg (i mittenbilden nedan till vänster), Per Stureson (i mittenbilden nedan i mitten), Ulf Larsson, Thomas Lindström och Greger Petersson ja tom prinsen Carl-Philip (fast bara på avstånd hehe) samt min gode vän Rolf Öhberg.

Det var väldigt mycket att ta in den helgen som vi spenderade hemma hos Peggen och hans ”gästgiverihus”, då alla rum var ockuperade, och det hade varit en ytterst viktig helg för hemsidan, och för mig, då jag lyckats att knyta många kontakter.

En kontakt jag skulle återkomma till senare är Anders Lindberg, som jag kom att besöka under tidiga 2014, en inbiten person som varit mycket inblandad i detta med Volvo Grupp-A bla. som förare men även också väldigt mycket från ett teknisk perspektiv. Han öppnade många dörrar för mig med info och bilder som kom att vara till stor hjälp.

Senare därpå under 2014 så anordnade jag en träff för oss entusiaster för att fira 30-års jubileum av vinsten på Mainz-Finthen i Tyskland (Per Stureson) och Zolder i Belgien (Ulf Granberg & Robert L. Kvist) 1984, detta var i samband med VROM i Göteborg. Och det blev en hel del folk som samlades på museet och jag fick även en del trevliga profiler att komma och vara med så som Ulf Granberg, Anders Lindberg, Peo Kallies, Stefan Heijus, Frank Millqvist, Olli Hakala, Martin Björk och Peter Norlander där alla varit inblandade i Volvo Grupp-A tiden med Volvo (ja inte Peter Norlander sedan Volvo Cupen på 70-talet men han var ett fint tillskott!), detta blandades med de som sysslar med Volvo Grupp-A idag så som Rolf Öhberg, Pelle ”Zacco-Pelle” Nilsson, Torbjörn Johansson, Tony Mårtensson och Johan Gustafsson med flera. För första gången så antog jag själv en liten egen PR-grej genom att trycka upp två piké-tröjor med mitt namn och hemsidans adress på vänster bröst och sedan Volvo in Sports på höger bröst, detta för att synas lite mer och om inte annat för att framförhålla en lite proffsigare framtoning.

Det hände egentligen rätt så mycket under 2014 måste jag ändå säga i sin helhet, för samtidigt som allt pågick med planerande av jubileum och återknytande av kontakter så blev jag tillfrågad av Pelle Nilsson att hjälpa honom av avyttra en av hans Volvo Grupp-A projekt (TL2401), och ofta så blir jag ju kontaktad antingen via mail eller per telefon från människor som söker information, delar eller ja tom bilar, och mycket riktigt så hade jag blivit kontaktad av en kiwi vid namn Warren Heath som nu bor i England, och som sökte en bil/projekt för en kund, så här kom ju bilen Pelle ville avyttra bra in i bilden! Efter diverse mailande sins emellan mig och Warren som resulterar i att Warren kom till Sverige under 2014 tillsammans med sin kund som vars namn är Piers Slater, vi besöker Pelle och där han förvara vad som endast är chassit av den gamla Grupp-A bilen, och jag och Warren kollade igenom diverse detaljer på karossen och jämförde det foton jag hade mig från det egna arkivet för att styrka vad jag själv redan visste men vad som var tvunget att bevisas också. Och veckorna senare så såldes karossen tillsammans med ett parti delar till England med min hjälp. Jag och Warren höll kontakten efter detta då han behövde min kunskap till diverse detaljer osv. Och under hösten 2014 så kontaktar Warren mig för att se om jag möjligtvis hade möjligheten att hitta en uppsättning av samma fälgar som suttit på TL2401-bilen under 1983 (förövrigt samma år som jag föddes), så nu började en jakt på gamla och svårfunna fälgar! Men jag behövde inte leta länge, mycket tack dels tack vare mitt minne och dels öga för detalj, då jag visste att jag sett exakt samma fälgar på en gatbil här hemma i Sverige, så jag lade ut en förfrågan på Turbo Performance Clubs forum med bilder på bilen jag sparat sedan länge. Dagarna senare så får jag ett samtal från en person som förklarar att jag sökt honom, och mycket riktigt det var personen jag sökt och jag frågade direkt om han var intresserad av att sälja fälgarna, förutsatt att de fanns kvar vill säga, och mycket riktigt (igen) de fanns kvar men han hade dessutom dubbla uppsättningar. Det blev även klargjort att dessa var fälg-centrum med en skruvad kona, vilket gjorde mig extra intresserad då de facto TL2401-bilen hade exakt detta 1983! Jag får fram att personen i fråga har köpt båda uppsättningarna ifrån Stockholm av en person som hade massa delar liggandes, och som jag sedan fick fram att det var samma person som en gång hade ägt TL2401-bilen, vilket innebar att jag sprungit på bilens originalfälgar. Saken var ju biff som man säger och jag kontaktar Warren i England och förklarar situationen och han ville definitivt ha fälgarna då det var de som en gång suttit på bilen, så jag förhandlade om ena uppsättningen och fick hem fälg-centrumen till mig och skickade dem sedan vidare till England och resten är historia nu.

2012-2014 v7

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2012-2014 v7.2

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2Mark Petch Vrom 2015
2015 var ett rätt händelsefullt år också, i början av augusti så var jag på Nürburgring tillsammans med Ulf Granberg och Peggen Andersson. Vi var där och tävlade och kollade på historisk racing, Ulf, Peggen och Mikael (Ulfs son) tävlade i en tre timmar långlopp på Nordslingan i 30 graders värme! Det var ett helgevent och milt sagt en upplevelse med massa bilar, öl, bil & problem med biltransport och en lång resa!

2014-2016 v8

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

2016-2017 v9

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Min högsta önskan med hemsidan är att en dag lyckas att få den totalt komplett med bilder och fakta… Och jag tror nog nu att den drömmen kommit i uppfyllelse. Mycket tack vare alla trevliga och hjälpsamma människor som följ mig och bidragit med information samt foton. Något jag finner ovärderligt. Så tack! Vill även tacka mina samarbetspartners som funnits med mig under årens lopp! 

Så detta var min berättelse om varför hemsidan och mitt intresse för Volvo 240 Turbo Grupp-A kom till och avslutar här med min story med några avslutande meningar. 

Få vet nog vem jag är när det kommer omkring, detta är nog också ett medvetet val jag har gjort då jag inte är så mycket för ”the glory and fame”, något som jag märkt att vissa inom bilbyggarvärlden i Sverige de fakto är. Detta trots att hemsidan nu funnits online sedan 2004 så ser jag mig själv endast som ett förmedlarverktyg och det räcker för mig, jag behöver inte och har inget behov av att synas och höras på Facebook, övriga sociala medier eller i bil- eller motortidningar även om nu detta hänt vid tillfällen så har det inte skett på mitt eget initiativ utan på andras.  Min personliga åsikt är att om man har ett sådant behov så jobbar man enbart för sitt egna, och personliga, syfte och inte för det allmänna syftet, där jag anser mig jobba mot det sistnämnda. Vilket man får ut mycket mer av rent personligen.


Undertecknat 

Er 240 Grupp-A Entusiast