240GRUPP-A.SE

240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Äganderätt


All information som presenteras på denna ideella (non-profit) hemsida är mitt (Björn Ohlson) egenhändiga arbete som bygger på över 18 år av research, samlande, skrivande och bildjobb så allt material på hemsidan 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) ligger därför skyddat under lagen om upphovsrätt. Vilket de facto innebär att varken text eller foto från hemsidan får användas utan skriftligt eller muntligt tillåtelse från mig, Björn Ohlson (eller andra upphovsmän) – Vid otillåten användning av text eller foto så kommer lagliga åtgärder att vidtas för att skydda mitt material.


240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Samarbetspartners och privata stöd


Samarbetspartners är företag eller personer som betalar för en årspremie för annonsering på hemsidan. Menas privata stöd är från följare till hemsidan och som vill stödja hemsidan, detta kan för olika projekt eller dylikt. Önskar du att annonser eller bara vill visa ditt stöd till hemsidan så är du varmt välkommen att kontakta mig


240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Björn Ohlson och offentlighet


Få vet vem jag är när allt kommer omkring, och detta var nog också ett medvetet val jag gjorde tidigt när jag började med hemsidan hösten 2004, då jag är rätt så introvert som människa, och trots att 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) har funnits online i över 18 år så ser jag väl endast mig själv (och min hemsida) som ett slags förmedlingsverktyg och det räcker för mig. Vad gällande sociala plattformer så finns bara ett Instagramkonto idag, detta efter en kontrovers som uppstod där jag blev kuppad ur min egen Facebookgrupp som jag en gång skapat. Fortsättningsvis så är detta Instagramkonto strikt riktat till historieberättande och har ingen koppling till mitt privatliv, vidare om 240Grupp-A.se© omnämns offentligt så har detta aldrig skett på eget initiativ utan på endast andras initiativ, vilket är väldigt uppskattat för det är ju självklart att det är jättekul när (och om) någon uppmärksammar mitt arbete, vilket på samma gång gör mig oerhört ödmjuk, och där jag gladligen delar med mig av min kunskap till allmänheten, men det är ju också ’ett ge och ta’ precis som med allt annat här i världen.

Oavsett så försöker jag ändå låta mitt arbete tala för sig.


(bild från Klassiker)


Axplock där 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) eller jag omnämnts (eller skrivits om)


N°4 2010 – Automobil (Sverige)
N°1-2 29/12 2015 – 27-1 2016 – Bilsport (Sverige)
N°5 2015 – Bilsport ”Rally & Racing” (Sverige)
N°8 2015 – Klassiker (Sverige)
N°9 2015 – Klassiker (Sverige)
Jubileumstidning 2015 (som medföljde Bilsport) ’En hyllning från Bilsport till Volvo 240’ – Bilsport (Sverige)
N°9 2016 – Historic Racing Technology (England)
2016 (December utgivningen) – New Zealand Autocar
Specialutgåva 2019 ’Volvo Klassiker’ – Klassiker (Sverige)


(Artikel (en översatt för mina engelsktalande följare) från tidningen Klassiker© (N°8 2015)


(bild från VROM 2015 där jag blev intervjuad av tv-kändisen Kenneth Tonef (från Färgelanda precis som mig!)


(Från Bilsport© 2016 med mig själv, Ulf Granberg och Peggen Andersson)


För att förtydliga lite om innehållet, och om 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database)


Över 130 sidor fyllda med information, fakta och foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen)
Över 3000 tekniska foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen)
Över 2000 unika fotografier från världen över av mer än 150 olika fotografer, inklusive mig själv (främst ansvarig för hemsidans arkivfoton är fotografen Lennart Pettersson, dessa foton faller naturligtvis under upphovsrättslagen där äganderätten faller till 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database)
Över 19000 foton totalt som finns samlat inom databasen av 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) – (i 240Grupp-Ase© arkiven finns det betydligt mycket mer!)
Över 50-talet registrerade bilar (med komplett historik (förmodligen) framforskad av mig själv) som är en mix av genuina Grupp-A bilar, revival- och hyllnings-bilar med mera från hela världen
Över 120 registrerade tävlingar från Europa, Asien, Australien och Nya Zeeland
Över 200 arbetstimmar (än så länge!) ligger bakom just denna specifika version av 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database), vilket inkluderar text, bild/filmredigering samt efterforskning och redigering och arbetet fortgår dagligen (mer eller mindre)
Över 18 år av research, det vill säga tusentals timmar av gediget arbete ligger bakom konceptet 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database), och som idag är den enda och mest renodlade databas av sitt slag om Volvo 240 Turbo Grupp-A tiden och antagligen något annat bilfabrikat (förmodligen)
Överslagsmässigt så vågar jag nog inte räkna på vad hemsidan kan ha kostat tidsmässigt, men även också ekonomiskt. För gent emot vad många tror så det är inte gratis att driva en hemsida av denna storlek, vare sig det är en hobby/entusiast- eller en affärsverksamhet
Och arbetet är presenterat på bästa sätt av mig, Björn Ohlson, grundare av konceptet och hemsidan 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) – (est. 2004)


Undertecknat 

Eder Volvo 240 Grupp-A Entusiast

Foton och övrig information


240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) erbjuder att skanna in foton till de som har men som själva kanske inte har möjligheten/tid till detta. Volvofoton skannas i utbyte mot en egen kopia till 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) arkivet samt rätten att använda dessa på 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database).

Vid övriga foton så tillkommer en kostnad som överenskommes mellan båda parter.

Format så som negativ, diabilder och foton med en storlek upp till A4-storlek (med toppresultat!)



(exempel på format samt kopia från negativ kontra kopia från foto (där resultatet visar markant skillnad)

För mer information kontakta mig


(Jag i 604-bilen (som jag förövrigt knappt fick plats i! XD) under STCC helgen på Falkenberg 2013 – Bild tagen av Peo Kallies)

Här följer en lista där jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till genom åren med information, foton eller på annat vis. Namn är skrivna i slumpvis ordning och passar även på att påpeka att om jag missat någons namn så ber jag om ursäkt för detta i förväg.

Tack!


Tack till (’✞’ efter en persons namn så innebär det att personen inte längre finns i livet)


(Sverige)


Rolf Öhberg Yngve Mattsson
Johan Gustafsson
Lars Sandberg (VMS)
Anders Lindberg
Peggen Andersson
Ulf Granberg
Björn Scheuer (VMS)
Pelle Nilsson, Wargia Engineering Torbjörn Johansson Tommy Brink (Brink Motorsport) Fredrik Nyblad, Klassiker
Bo Wikås (VMS)
Robert L. Kvist (R-Team/VMS)
Kurt ✞, Christer & Andreas Simonsen (CMS) Stanley Dickens (TL Racing)
Thomas & Tobias Lindström (TL Racing) Per Stureson (IPS Motorsport)
Lennart Westrin Peter Malm
Peo Kallies (VMS/CMS)
Kim Sevius
Bo Anckarman Tony Mårtensson
Göran Sällström (VMS) ✞
Lennart Pettersson (Fotograf)
Kjell & Leif Frykås (VMS)
Martin ’Steve’ Hansson
Johnny ”Joning” Ekman
Olavi & Matti Hakala ✞ (VMS)
Linus Pröjtz, Teknikens Värld Teambild.se 
Anders Björstig, Estremo ✞
Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se  Hans Gustafsson (Volvocars) Ingmar Persson (IPS Motorsport)
Hasse Svensson Roger Wennerstrand (VMS) Bror Danielsson Peter Pettersson (P&B Racing)
Hans-Åke (VMS/SRS) & Jesper Söderqvist
Greger Petersson (Sportpromotion)
Frank Millqvist (R-Team/VMS) Gunnar Dandenell (R-Sport)
Hans Engström (SRS/CMS)
Rune Larsson Lennart Köhler Christer Hansson
Stefan Heijus (VMS)
Ticko Racing  Sune Ohlsson & Danne Uppman
Peter Andersson (SRS)
do88
Börje Thor (R-Team/VMS) ✞
Lars Nyström (Nyström Cement) Rune Tobiasson
Tommie Lindström
Mats ✞ & Bo Magnusson (Magnum Racing)
Bilsport Åke Ernstsson ✞ (Imser Motorsport)
Toni Ottosson Conny Karlsson
Sven G ”Svenne” Josefsson Jimmy – För hjälpen med sidan!
Lennart Bohlin Rasmus Magnusson (Magnum Racing)
Mikael ”Ekmaniac” Ekman Tobias Wassermann
Raymond Pettersson (VMS) Jan Bjerninge Anette Ling Lennart Andersson
Mathias Johansson
Mattias Ekeroth
Per-Anders Eriksson  Robert Lind 
Johan Jakobs Joakim Backman  Magnus Johansson  Fredrik Heijel 
Mikael Svensson  Jonas Anderot  Peter Blad  Josef Åberg 
Jonathan Johansson  Erik Elvert  Kenneth Nolén Tommy Karlsson
Björn Hall
   
Köp dina race foton hos Teambild!
(Norge)


Jan Ole Linnerud Thomas Nielsen
Paul Hestnes
Tom Einar Aaserud
Thor Rustad
Erik Trucker Johnsen
 (Danmark)


Knud E & Peter Sørensen
Christian Breum Fisker Erik Christensen Peter Tougaard Christiansen
Søren Christiansen Mark Lundemann Nielsen Visti Jakobsen
 (Finland)


Jorma Koskela Jouni Laakso Jussi Kortemaki
Pasi Rantamäki
Kari Hakanen Robert Koistinen Ilkka Huttunen Martti Hahl
Jari Tikanen Leif Wiik, Finland ✞
Pera Kurki-Suonio Mats Ingman
 (England)


Glyn Parham
Nick Morfett James Dyer Dan Morgan
Warren Heath
Daniel Belvis Piers Slater Peter Novani
Jeremy Jackson Andrew Beverly Chris Jennings
 (Tyskland)


eLKayPics Heniz-Fredreich Peil Johannes Hauck Peter Kroeber ✞
Stephan Kremer Eckart Stuhlmann
Dieter Gerhards Franz Hürter
Thorsten Sowa Ulli Andree Frank Hempel
 (Belgien)


Bob Vanderholt Norbert Vogel Eric Erac Paul Kooyman
Rudolf Freid Pierre Diuedonné Alain Guarini Koen Van Brusselen
Peter Vanginderhuysen Guy Trigaux (GTM Engineering)
Mike de Winter Marc Boels Photography
Ronald Janssens
 (Österrike)


Thomas Stammler
 (Holland)


Thom de Jong
Touringcarracing.net (Frank de Jong) ✞
Roy Diederen
 (Spanien)


Paulo Miguel Fernando Doménech
 (Portugal)


Joao Abreu José Nogueira (Xtrod)
Antonio Rodrigues
Luis Belo
Artur Mendes
Nelson Oliviera Joao Santos Autosport Historico
Francisco Cunha      
 (Italien)


Gianfranco Brancatelli
Tjeckien


Racingsportscars.com Jaroslav Kraus
 (Australien)


Mick Oliver Richard Prince
Brett Jurman Paul Cross
Eddie 18 Ray Simpson Oldracephotos  Autopics 
David Batchelor John Beggs Warren Wichman Robs Race Photos
Umberto Ledfooti Gary Pitt Gregg Scandurra
Autopics.com.au Oldracephotos.com
 (Nya Zeeland)


Garry & Mike Pedersen
Nigel Watts Allan Scott Mark Petch (MPM)
TG Photography
Tony Haycock Richard Hoskins
 (USA)


George Bristol  Dave’s Volvo Page Ferdinand Metz
240turbo.com
Patrick Dickman
Thomas Elmendorf Craig Miller   
 (Thailand)


Sepehr Khodayar (Zepspeed)
Pitak Bhradprueng
(Övriga Asien)


Alex Elliot Motofan.com

’Fair use of copyrighted material’


Foton som ej tillhör hemsidans egna arkiv finns det skriftligt (eller muntligt) avtal för att använda på hemsidan i ett ickekommersiellt syfte, och att dessa bilder alltid har ägarens ’copyright’ infällt i fotot. Samt att alla de som under årens lopp delat med sig av sina minnen/foton finns alla omnämnda på hemsidans längre ned på denna sida. Det förekommer dock att foton använts utan rättmätige ägares tillstånd men att detta endast har skett då det inte funnits vägar att söka kontakt via till exempel e-mail eller telefonkontakt, då materialet/fotot varit vitalt för historieberättandet. Och i många fall så har ej hela fotot använts utan endast en portion av det Eller så är fotot nedtaget såpass i upplösning att kvalitén av fotot försvinner avsevärt, och att det då får ett ’begränsat värde’.

’Fair use of copyrighted material’ förklaras enklast såhär: ’I sin mest allmänna mening är en rättvis användning/kopiering av upphovsrättsskyddat material som görs för ett begränsat och ”transformativt” syfte, såsom att kommentera, kritisera eller parodiera ett upphovsrättsskyddat verk. Sådana användningar kan göras utan tillstånd från upphovsrättsägaren’.

Är det så att någon besökare anser att deras material/foto används felaktigt eller representeras fel så ber jag er kontakta mig


error: Content is protected!