240GRUPP-A.SE

All information som presenteras på hemsidan är mitt (Björn Ohlson) egenhändiga arbete, som bygger på över 17 år av research och samlande. Hemsidan 240Grupp-A.se© ligger därför skyddat under lagen om upphovsrätt. Vilket innebär att ingen text eller foto från hemsidan får användas utan skriftlig eller muntlig tillåtelse från mig, Björn Ohlson. Sker otillåten användning av text eller foto ändå så kommer lagliga åtgärder att vidtas.

Få vet nog vem jag är när allt kommer omkring och detta är också ett medvetet val jag har gjort, detta då jag inte är så mycket för att stå i något rampljus. Något som jag märkt att vissa inom Volvo-Sverige de facto är. Trots att nu hemsidan funnits online sedan 2004 så ser jag mig själv endast som ett förmedlarverktyg och det räcker för mig. Jag har personligen inget behov av att synas och höras i någon större utsträckning i exempelvis Facebook eller övriga sociala medier eller i bil- eller motortidningar. Även om nu detta hänt vid tillfällen så har det aldrig skett på mitt eget initiativ utan på andras. Sen är det ju klart att det är jättekul om någon uppmärksammar mitt arbete, där jag gladligen delar med mig av min kunskap till allmänheten.

Men i mitt fall så låter jag mitt arbete tala för sig.

Med det sagt så passar jag på att här betacka mig de dryga, otacksamma, respektlösa personangrepp och lögner om mig jag fått ta emot genom åren från tanklösa amatörer. Detta är amatörer som jag och hemsidan bestämt tar avstånd ifrån, kanske kommer dessa individer på bättre tankar i framtiden, och lär sig skillnaden mellan vad som är rätt, och vad som är fel.

Min personliga åsikt är dock fortfarande att om man har ett sådant behov av att stå i rampljuset, och skryta om sig själv, så jobbar man enbart för sitt egna och egoistiska syfte. Och inte för det större allmänna syftet. Där jag anser mig jobba mot det sistnämnda. Vilket man får ut betydligt mycket mer av rent personligen.

Bara för att nämna lite om innehållet och om 240Grupp-A.se© så finns det: 
Över 130 sidor fyllda med information, fakta och foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen).
Över 1000 tekniska foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen).
Över 2000 unika fotografier från världen över av mer än 150 olika fotografer, inklusive mig själv (främst ansvarig för hemsidans arkivfoton är fotografen Lennart Pettersson, dessa foton faller under upphovsrättslagen!).
Över 50-talet registrerade bilar som är en mix av genuina Grupp-A bilar, revival-bilar och hyllningsbilar med mera från hela världen.
Över 120 registrerade tävlingar från Europa, Asien, Australien och Nya Zeeland.
Över 200 arbetstimmar ligger bakom just denna specifika version av 240Grupp-A.se©, vilket inkluderar text, bild/filmredigering samt efterforskning och redigering. Och arbetet fortgår dagligen.
Över 16 års research, det vill säga tusentals timmar och gediget arbete ligger bakom konceptet 240Grupp-A.se©, och som idag är den enda och mest renodlade hemsida av sitt slag om Volvo 240 Turbo Grupp-A tiden (förmodligen).
Överslagsmässigt så vågar jag nog inte räkna på vad hemsidan kan ha kostat både tidsmässigt men även också ekonomiskt. För gent emot vad många tror så det är inte gratis att driva en hemsida, vare sig det är en hobby/entusiast- eller en affärsverksamhet.

Och arbetet är presenterat på bästa sätt av mig, Björn Ohlson, grundare av konceptet och hemsidan 240Grupp-A.se© (est. 2004).
(bild från Klassiker)


’Fair use of copyrighted material’


Foton som ej tillhör hemsidans egna arkiv finns det skriftligt (eller muntligt) avtal för att använda på hemsidan i ett ickekommersiellt syfte, och att dessa bilder alltid har ägarens ’copyright’ infällt i fotot. Samt att alla de som under årens lopp delat med sig av sina minnen/foton finns alla omnämnda på hemsidans längre ned på denna sida. Det förekommer dock att foton använts utan rättmätige ägares tillstånd men att detta endast har skett då det inte funnits vägar att söka kontakt via till exempel e-mail eller telefonkontakt, då materialet/fotot varit vitalt för historieberättandet. Och i många fall så har ej hela fotot använts utan endast en portion av det. Eller så är fotot nedtaget såpass i upplösning att kvalitén av fotot försvinner avsevärt, och att det då får ett ’begränsat värde’.

’Fair use of copyrighted material’ förklaras enklast såhär: ’I sin mest allmänna mening är en rättvis användning/kopiering av upphovsrättsskyddat material som görs för ett begränsat och ”transformativt” syfte, såsom att kommentera, kritisera eller parodiera ett upphovsrättsskyddat verk. Sådana användningar kan göras utan tillstånd från upphovsrättsägaren’.

Är det så att någon besökare anser att deras material/foto används felaktigt eller representeras fel så ber jag er då kontakt mig.



(Jag i 604-bilen under STCC helgen på Falkenberg 2013 – Bild tagen av Peo Kallies)

Här följer en lista där jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till genom åren med information, foton eller på annat vis. Namn är skrivna i slumpvis ordning. Passar även på att påpeka att jag missat någons namn eller person kan ha missats ber jag om ursäkt för detta i förväg.

Tack.


240Grupp-A.se© erbjuder att skanna in foton till de som har men ej som har möjligheten/tid till detta. Volvobilder skannas i utbyte mot en egen kopia till arkivet menas med övriga foton så tillkommer en kostnad som överenskommes mellan båda parter.

Format upp till A4 storlek samt negativ och diabilder.

För mer information kontakta mig.


Tack till (’†’ efter en persons namn så innebär det att personen inte längre finns i livet)


Sverige


Rolf Öhberg. Yngve Mattsson. Johan Gustafsson. Lars Sandberg (VMS)
Anders Lindberg. Peggen Andersson. Ulf Granberg. Björn Scheuer (VMS)
Pelle Nilsson, Wargia Engineering Torbjörn Johansson. Tommy Brink (Brink Motorsport) Fredrik Nyblad, Klassiker
Bo Wikås (VMS) Robert L. Kvist. Christer Simonsen (Team CMS) Stanley Dickens.
Thomas & Tobias Lindström (TL Racing) Per Stureson (IPS Motorsport) Lennart Westrin. Peter Malm.
Peo Kallies (VMS) Kim Sevius. Bo Anckarman. Tony Mårtensson.
Göran Sällström (VMS)† Lennart Pettersson. Kjell & Leif Frykås (VMS) Martin ’Steve’ Hansson.
Johnny ”Eken” Ekman. Olavi & Matti Hakala † (VMS) Linus Pröjtz, Teknikens Värld Teambild.se
Anders Björstig, Estremo † B-Å Gustavsson, Racefoto.se Hans Gustafsson (Volvo) Ingmar Persson (IPS Motorsport)
Hasse Svensson. Roger Wennerstrand (VMS) Bror Danielsson. Peter Pettersson.
Hans-Åke (VMS/SRS) & Jesper Söderqvist. Greger Petersson (Sportpromotion) Frank Millqvist (VMS) Gunnar Dandenell (R-Sport)
Hans Engström. Rune Larsson. Lennart Köhler Christer Hansson.
Stefan Heijus (VMS) Ticko Racing Sune Ohlsson. Peter Andersson.
do88 Börje Thor (R-Sport) † Lars Nyström. Rune Tobiasson.
Tommie Lindström. Mats † & Bo Magnusson. Bilsport Åke Ernstsson.
Toni Ottosson. Conny Karlsson. Sven G. ”Svenne” Josefsson. Jimmy – För hjälpen med sidan!
Lennart Bohlin. Rasmus Magnusson. Danne Uppman. Tobias Wassermann.
Raymond Pettersson. Jan Bjerninge. Anette Ling. Lennart Andersson.
Mikael ”Ekmaniac” Ekman.
     
Norge


Jan Ole Linnerud. Thomas Nielsen. Paul Hestnes. Tom Einar Aaserud.
Thor Rustad.
Erik Trucker Johnsen.
Danmark


Knud E. & Peter Sørensen. Christian Breum Fisker. Erik Christensen. Peter Tougaard Christiansen.
Søren Christiansen. Mark Lundemann Nielsen.
Finland


Jorma Koskela. Jouni Laakso. Jussi Kortemaki. Pasi Rantamäki.
Kari Hakanen. Robert Koistinen. Ilkka Huttunen. Martti Hahl.
Jari Tikanen. Leif Wiik, Finland † Pera Kurki-Suonio. Mats Ingman.
England


Glyn Parham. Nick Morfett. James Dyer. Dan Morgan.
Warren Heath. Daniel Belvis. Piers Slater. Peter Novani.
Jeremy Jackson. Andrew Beverly.
Tyskland


eLKayPics. Heniz-Fredreich Peil. Johannes Hauck. Peter Kroeber †
Stephan Kremer. Eckart Stuhlmann. Dieter Gerhards. Franz Hürter.
Thorsten Sowa. Ulli Andree.
Belgien


Bob Vanderholt. Norbert Vogel. Eric Erac. Paul Kooyman.
Rudolf Freid. Pierre Diuedonné. Alain Guarini. Koen Van Brusselen.
Peter Vanginderhuysen. Guy Trigaux (GTM Engineering) Mike de Winter. Marc Boels Photography.
Ronald Janssens.
Holland


Thom de Jong. Touringcarracing.net Roy Diederen.
Spanien


Paulo Miguel. Fernando Doménech.
Portugal


Joao Abreu. José Nogueira (Xtrod) Antonio Rodrigues. Luis Belo.
Artur Mendes. Nelson Oliviera. Joao Santos. Autosport Historico.
Italien


Gianfranco Brancatelli.
Tjeckien


Racingsportscars.com Jaroslav Kraus.
Australien


Mick Oliver. Richard Prince. Brett Jurman. Paul Cross.
Eddie 18. Ray Simpson. Oldracephotos Autopics
David Batchelor. John Beggs. Warren Wichman. Robs Race Photos.
Umberto Ledfooti. Gary Pitt.
Nya Zeeland


Garry & Mike Pedersen. Nigel Watts. Allan Scott. Mark Petch (MPM)
TG Photography. Tony Haycock.
USA


George Bristol. Dave’s Volvo Page Ferdinand Metz. 240turbo.com
Thailand


Sepehr Khodayar (Zepspeed)
Övriga Asien


Alex Elliot. Motofan.com

Undertecknat 

Er Volvo 240 Grupp-A Entusiast

error: Content is protected!