ÖVRIG INFORMATION

Övrig information


Under FISA’s (FIA) Grupp-A homologeringsregler, exempel 1985 FIA regel 177 och 178: Ansöka om ändringar måste företaget som tillverkat bilen göra, det vill säga Volvo. FISA (FIA) 240 Turbo homologering No. A-5020 var giltigt från och med 1982.03.01 Grupp-A och en homologering varar i 5 år. En homologering kan snabbt förklaras med att en bil som genomgått en det inte får ändras utan strikt tillstånd från FISA (FIA), och att en sådan bil inte får användas annat än i tävlingssyfte, på tävlingsbana, och inte på allmänväg om inte annat anges.

Grupp-A modifieringar var tillåtna (för att läsa Volvo 240 Turbos A-5020 homologeringshandlingar klicka här).

Här följer en kort utdrag om vad som var tillåtet och inte:

Geometri för stötdämpare och layout. (Originalinfästningar för stötdämpare måste bevaras).

Inre motordelar fick modifieras, så som kamaxel, vevaxel och ventiler (andra motorkomponenter kan också modifieras) men motorblock måste  bevaras original.

Motorförhållanden & Motorkylning (vatten-, olja- och turbokylning (intercooler)).

Bromsar - Bromsok, belägg och bromsskivor kan bytas ut helt (till system för motorsport).

Växellåda - Växelförhållanden, antal växlar och växelval (till växellåda för motorsport).

Differential - Differentialbroms var tillåten.

Elektrisk utrustning - Mätarinstrument, strömbrytare samt övrig nödvändig elektronik för motorsport.

Skyddsbur - Ett krav inom motorsport.

Framljus - Original ljushus måste bevaras menas själva lyktglaset kunde vara i plast till exempel.

Tilläggsklassningar A-5020 (detta gällde endast för nationell (svensk) Grupp-A 1989-90, inte internationellt)


Dispens för svensk Grupp-A (A-5020) 1989-04-10
(Detta tilläts inom nationell Grupp-A för att göra Volvo 240T mer konkurrenskraftig mot BMW M3 samt Ford Sierra RS500)

HJUL


Tillåten hjulbredd 11” (internationell Grupp-A tillät max 10″ hjulbredd).

CHASSIDETALJER (internationell Grupp-A tillät inte modifiering på Chassi)


Det är tillåtet att montera stötdämpare med integrerad fjäder i bakvagn, i stället för nuvarande klassat system. Infästnings-punkter för bakvagnens chassikomponenter får flyttas inom angivnamått:

Moment-stag ± 210 mm i bilens längdled, ± 100 mm i bilens höjdled.

Bärarm ± 80 mm i bilens höjd- och längdled.

Tvärstag ± 50 mm i bilens höjd- och tvär-led.

Bakfjäder/stötdämpare ± 50 mm i alla led (Tillåtet att flytta infästningspunkter för övriga hjulupphängnings-detaljer ± 20 mm i alla led).


KAROSS (internationell Grupp-A tillät inte modifiering på Kaross)


Det är tillåtet att montera huv av aluminium, (Volvo detalj no. 1246080) rutor i tunnare glas (härdat) förutom vindruta som skall vara av original storlek. Det är även tillåtet att montera baklucka av aluminium i originalform.

VIKT


Ny minimivikt på 1020 kg (internationell Grupp-A var 1045 kg).

 

MOTOR


Det är tillåtet att montera avgasventil med max Ø 40,0 mm.

Dispens för svensk Grupp-A (A-5020) 1990-05-08


Tillåtelse att använda Volvo 740 Turbo grenrör (Volvo detalj no. 3814440-1) för Grupp A i Sverige 1990 (denna tilläggsklassning räknas till dispens som ansöktes om 1989-04-10).

error: Content is protected!