Paul Hestnes – Norge

Ägare: Paul Hestnes, Norge.
Byggd av: Paul Hestnes, Norge.
Byggår: 2014.
Status: Är en registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret).

(bild från Paul Hestnes)
Bakgrund

Paul berättar att han köpte bilen efter en driftingtävling på Gatebilträffen i Norge 2004, planen då var att bygga en banbil med ’Volvo Grupp-A look’. Först så inhandlades en bur med sex fästpunkter, och efter det att buren blivit svetsad i karossen. 2005 så blev det ändrade planer i Pauls liv, bilen blir ståendes fram tills 2011. Då kom drömmen att äga en Grupp-A hyllningsbil för gatan för Paul, så då började det tuffa jobbet att få bilen godkänd med bur för gatan, och som många vet så är det himla vanskligt att bygga och modifiera bilar i Norge! Det tog hela tre år innan Paul kunde få ifatt och ordning på alla nödvändiga dokument för att få bilen godkänd för gatan (är i dagsläget enda bil godkänd med side pipe i Norge för övrigt). Bilen i sig var en plain white kaross till en början endast sedan så började Paul snegla på att dekaltrimma bilen, bestämt var att han ville ha Volvo Grupp-A inspirerat livery, men vilket tema var fråga? Paul kontaktar då mig (Björn) för att bolla lite idéer och tankar kring detta… Efter en tid med meddelanden via Messenger (Facebook) så får jag (Björn) in Paul på att foliera sin bil efter Magnum Racings bil de hade 1985, ett enkelt team i sig men ack så snyggt i sin enkelhet (enligt mig). Så jag (Björn) hjälper Paul med alla nödvändiga foton och filer (av logos), och snart fick Pauls bil fick samma fina blå dekor och Luna-text på dörrarna med mera. Sedan så köper Paul en uppsättning BBS splitt-fälgar till sin bil, detta för att få till den perfekta Magnum Racing ’looken’.
  

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 16v Turbo hyllningsbil (1979) ’Magnum Racing’. (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer)
Kaross: Vitlackad kaross med halvlackade stötfångare, Magnum Racing dekor, Turbo-grill och Grupp-A vinge.
Interiör: Svetsad bur, brandvägg med annars standard inredning med Volvo R-Sport ratt. 
Hjulupphängning: Gula Koni stötdämpare fram&bak, Lesjöfors bärarmar fram, kortade och sänkta bärarmar bak (-60 mm bak), 25 mm krängningshämmare fram och 22 mm bak.
Bromsar: Standardbromsar med Tarox bromsskivor. 
Motor: B230FT block med 16-ventilars topp, B204 insug och grenrör, 19t turbo (1.2 bar i laddtryck) med halvsystem och side pipe, Jettronic LH2.4 och Grupp-A intercooler replika från do88.
Transmission: 1031 bakaxel med True Trac differential med utväxling 3:54:1 och M90-växellåda. 
Fälgar: BBS RS 5-bult – 7″x16″ fram&bak 8″x16″ med 205/50×16″ däck.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

error: Content is protected!!