Paul Hestnes – Norge

Ägare: Paul Hestnes, Norge.
Byggd av: Paul Hestnes, Norge.
Byggår: 2014.
Status: Är en registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret).

(bild från Bilsport)
Bakgrund

Paul berättar att han köpte bilen efter en driftingtävling på Gatebilträffen i Norge 2004, planen då var att bygga en banbil med Volvo Grupp-A look. Först så inhandlades en bur med sex fästpunkter, och efter det att buren blivit ditsvetsad i karossen 2005 så blev det ändrade planer i Pauls liv, bilen blir ståendes fram tills 2011. Då kom drömmen att äga en Grupp-A hyllningsbil för gatan för Paul, så då började det tuffa jobbet att få bilen godkänd med bur för gatan, och som många vet så är det himla vanskligt att bygga och modifiera bilar i Norge! Det tog hela tre år innan Paul kunde få ifatt och ordning på alla nödvändiga dokument för att få bilen godkänd för gatan, är i dagsläget enda bil godkänd med side-pipe i Norge för övrigt. Bilen i sig var en plain white kaross till en början endast sedan så började Paul snegla på att dekaltrimma bilen, bestämt var att han ville ha Volvo Grupp-A inspirerat, men vilket tema var fråga? Paul kontaktar då mig (Björn) för att bolla lite idéer och tankar kring detta… Efter en tid med meddelanden via Messenger (Facebook) så får jag in Paul på att dekaltrimma bilen efter Magnum Racings bil de hade 1985, ett enkelt team i sig men ack så snyggt i sin enkelhet (enligt mig), så jag hjälper Paul med foton och bilder och bilen fick samma blå dekor och Luna-text på dörr mm och för att sätta pricken på i:et så köper Paul en uppsättning BBS splitfälgar till sin bil.
  

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 16v Turbo hyllningsbil (1979) Magnum Racing.
Kaross: Vitlackad kaross med halvlackade stötfångare och Magnum Racing dekor, Turbogrill och Grupp-A vinge.
Interiör: Svetsad bur, brandvägg med annars standard inredning med R-Sport ratt. 
Hjulupphängning: Gula Koni fram och bak, Lesjöfors bär-armar fram, kortade och sänkta bär-armar bak (sänkt +60 mm bak), 25 mm krängningshämmare fram och 22 mm bak.
Bromsar: Standardbromsar med Taroxskivor. 
Motor: B230FT block med 16-ventilars topp, B204 insug och grenrör, 19t turbo (1.2 bar i laddtryck) med halvsystem och sidepipe, Jettronic LH2.4 och Grupp-A intercooler replika från do88.
Transmission: 1031 bakaxel med True Trac diff utv. 3:54:1 och M90-växellåda från Volvo. 
Fälgar: BBS RS 5-bult – 7″x16″ fram & bak 8″x16″ med 205/50×16″ däck.
Övrigt: 

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®