Pelle Nilsson

Ägare: Pelle Nilsson, Sverige.
Byggd av: Zacco Motorsport med hjälp av Söderqvist Racing Sport, Tommy Olsson & Håkan Ivarsson, Sverige.
Byggår: 1989.
Status: Avställd i väntan renovering.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund

Byggdes som en replika (för gatan) av en Volvo 240 Turbo Grupp-A 1989, då med flera inblandade i bilden men främst Hans-Åke Söderqvist, som ägaren Hasse Svensson (från Staffanstorp) kände sedan tidigare, då han hade hyrt och tävlat i en av Söderqvist tävlingsbilar i en 6-timmars tävling på Knutstorp 1988, som förvisso fick ett abrupt avslut då man kraschade bilen rätt häftigt i en däckvall.

Hasse Svensson tog hjälp av kompisen Tommy Olsson, också från Staffanstorp, att sätta ihop bilen. Och anledningen att bilen kom till var att Hasse ville ha en potent gatbil som kunde göra ’slarvsylta’ av både BMW och Mercedes under dåtiden. Bilen har sedan dess sålts och varit i Västerås hos en Kenneth Olsson. Bilen, som i svensk folkmun ofta blev refererad till som ’Zacco-Volvon’, såldes till Pelle Nilsson 1995 av Kenneth Olsson, och ungefär samtidigt när Pelle köpte Zacco-bilen så blev han rikskändis bland Volvofolket som ’Zacco-Pelle’, och Zacco-bilen har förblivit i Pelles ägo sedan dess.

Pelle kompletterade ganska omgående Zacco-bilen med en hel del delar som inte fanns på bilen då den byggdes 1989 så som:

Grupp-A bur i aluminium av märket ’Rubi’.
Grupp-A Getrag Motorsportlåda.
Grupp-A Intercooler.
Grupp-A krängningshämmare.

Grupp-A elsystem.
Grupp-A vatteninsprutning.

Enda detaljen som egentligen skiljer Zacco-bilen från en riktig Grupp-A Volvo är avsaknaden av luftdomkrafter i golvet.

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (1983), Zacco Motorsport. (Replika är en kopia av ett föremål som avses efterlikna originalet så långt som möjligt)
Kaross: Aluminium huv & aluminium bagagelucka, tunnare glasrutor, plastlyktor samt nyare backspeglar från 1986.
Interiör: Rubi-bur, komplett inredning (inklusive svart innertak) men borttaget baksäte, två Recaro stolar, Sabelt 6-punkts bälten, brandvägg, R-Sport mocka ratt, borttaget handskfack och diverse analoga och elektriska mätare i konsol i instrumentbräda. 
Hjulupphängning: Eggenberger framvagn & Bilstein dämpare fram/bak.
Bromsar: AP 4-kolvs med 315 mm bromsskivor fram & AP 305 mm bromsskivor bak.
Motor: B21ETAL, Grottis-topp, Grupp-A intercooler, Grupp-A turbo, Grupp-A oljetråg, Grupp-A grenrör och Grupp-A insug. 
Transmission: 1031 Volvo Motorsport bakaxel, Dana-differential med utväxling. 3,54:1., Getrag Motorsport 5-växlar med magnesium-sprängkåpa och AP 215 mm koppling.
Fälgar: Speedline centrumbult 17″x9″ (Ovanliga!).
Övrigt: Denna bil var med i Bilsport 1989 nr 9 för er som vill läsa om hur bilen såg ut innan Pelle gjorde helt Grupp-A av bilen.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

error: Content is protected!!