Pelle Nilsson

Ägare: Pelle Nilsson, Vargön.
Byggd av: Zacco Motorsport med hjälp av Söderqvist Racing Sport, Tommy Olsson & Håkan Ivarsson.
Byggår: 1989.
Status: Avställd i väntan renovering.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund

Byggdes som en replika av en Volvo 240 Turbo Grupp-A 1989, då med flera inblandade i bilden men främst Hans-Åke Söderqvist, som ägaren Hasse Svensson (från Staffanstorp) kände sedan tidigare då han hyrt och tävlat i en av Söderqvist tävlingsbilar i en 6-timmars tävling på Knutstorp 1988, som förvisso fick ett abrupt avslut då man kraschade bilen rätt häftigt i en däckvall.

Hasse Svensson tog hjälp av kompisen Tommy Olsson, också från Staffanstorp, att sätta ihop bilen. Och anledningen att bilen kom till var att Hasse ville ha en potent gaträcer som kunde göra slarvsylta av både BMW och Mercedes under dåtiden. Bilen har sedan dess sålts och ägts av Mr. Music – Hasse Z och sedan varit i Västerås hos en Kenneth Olsson. Bilen som i svensk folkmun ofta blev refererad till som Zacco-Volvon såldes till Pelle Nilsson 1995 av Kenneth Olsson, och ungefär samtidigt när Pelle köpte Zacco-bilen så blev han rikskändis bland Volvofolket som Zacco-Pelle, och bilen har förblivit i Pelles ägo sedan dess.

Pelle kompletterade sedan Zacco-bilen med en hel del delar som inte fanns på bilen då den byggdes 1989 så som:

Grupp-A bur i aluminium av märke ”Rubi”.
Grupp-A Getrag Motorsportlåda.
Grupp-A Intercooler.
Grupp-A krängningshämmare.

Grupp-A elsystem.
Grupp-A vatteninsprutning.

Enda detaljen som egentligen skiljer Zacco-bilen från en riktig Grupp-A Volvo är avsaknaden av luftdomkrafter i golvet.

 

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (1983), Zacco Motorsport.
Kaross: Aluminium huv & aluminium bagagelucka, tunnare glasrutor, plastlyktor samt nyare backspeglar från 1986.
Interiör: Rubi-bur, komplett inredning (inkl svart innertak) utan baksäte, två Recaro racestolar, Sabelt 6-punktsnbälten, brandvägg, R-Sport mocka ratt, borttaget handskfack och diverse analoga och elektriska mätare i konsol i instrumentbräda. 
Hjulupphängning: Eggenberger framvagn & Bilstein dämpare fram/bak.
Bromsar: AP 4-kolvs (closed back ok) på 315 mm skivor fram & AP 305 mm skivor bak.
Motor: B21ETAL, Grottis-topp, Grupp-A intercooler, Grupp-A turbo, Grupp-A oljetråg, Grupp-A grenrör och Grupp-A insug. 
Transmission: 1031 Volvo Motorsport bakaxel, Dana-differential med utv. 3,54:1., Getrag Motorsport 5-växladlåda med magesiumsprängkåpa och AP 215 mm koppling.
Fälgar: Speedline centrumbult 17″x9″ (Ovanliga!).
Övrigt: Denna bil var med i Bilsport 1989 nr 9 för er som vill läsa om hur bilen såg ut innan Pelle gjorde helt Grupp-A av bilen.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®