PRESTANDA

Maximal effekt 1984-1989 (hk=hästkrafter, kW=Kilowatt (skrivna tal kan justeras))


1983 > 250 hk @ 6.000 rpm (186 kW).
1984 > 295 hk @ 6.000 rpm (220 kW).
1985 > 320 hk @ 6.600 rpm (250 kW).
1986 > 350 hk @ 6.600 rpm (250 kW).
1987 > 350 hk @ 6.600 rpm (250 kW) – (finns bromsbänksdokument från 1987 som anger 270,9 kW = 368 hk).
1988 > 360 hk @ 6.600 rpm (270 kW).
1989 > 370-380 hk @ 6.600 rpm (272-279 kW) – (med svensk Grupp-A tilläggsklassning – bil #405).

Notera att 1987 så fanns det en Generation 4 motor, som var en del av Porsche-Projektet (även mer känt som PP-Projektet) som var en bromsbänk-/dynotestad motor från Volvo Motorsport och som totalt uppmätte 396 hk, detta är dock den enda motor av sitt slag och förmodligen den enda kända motor som uppmätte nära 400 hk. Och denna motor satt i bil #604 när den levererades till Finland 1987.

Mannen på Volvos test-center och ansvarig för bromsbänk var Bengt Andersson (i bild och film).


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(film från 240grupp-A.se Youtubekanal)


Maximal effekt i Nm (Nm=Newtonmeter) & Rpm (Rpm=Revolutions per Minute (Varv/Minut))


400 Nm – 4.000-6.000 Rpm (420 Nm – 4.000-5.5000 Rpm – 1986). Maxeffekt nåddes vid 5.500-6.600 Rpm och varvstopp nåddes vid 7.700 Rpm). 


Maximal hastighet (uppmätt med 3.73:1 i slutväxel (skrivna tal kan justeras))


0-64,3 km/h > 3,4s. (s=sekunder)
0-80,5 km/h > 4,3s.
0-96,5 km/h > 6,0s.
0-144,8 km/h > 9,8s.
0-161 km/h > 12,5s.
0-201,1 km/h > 23,5s.
402 meter > 14,2s.
Stående kilometer > 25,6s.

 

Roliga fakta (daterat 1990 och lånat av motortidningen Teknikens Värld)


1990 så gjorde en svensk motortidning ett test mellan BMW M3, Ford Sierra Cosworth R500 och Volvo 240 Turbo, och detta var slutresultatet:

Hastighet (acceleration genom växlarna) Tid i sekunder >
Med 75-90% differential låsning. Volvo 240 Turbo(#405) Ford Sierra Cosworth
BMW M3
Förare Åke Ernstsson Stig Blomqvist Peggen Andersson
50-70 km/h 1,2s 1,6s 1,4s
50-90 km/h 2,4s 2,8s 2,8s
50-110 km/h 4,0s 4,0s 4,2s
50-130 km/h 5,6s 5,2s 5,8s
50-150 km/h 8,2s 6,7s 8,1s
50-170 km/h 11,6s 8,4s 11,0s
50-190 km/h 16,7s 10,7s 15,1s
Acceleration på fjärde växel
Med 75-90% differential låsning. Tid i sekunder >
90-110 km/h 2,5s 3,2s 3,6s
90-130 km/h 3,5s 5,2s 6,8s
90-150 km/h 4,8s 6,6s 9,4s
90-170 km/h 7,8s 8,4s 12,4s
Övrig information Total hastighet >
Hastighet efter 600 m 193,5 km/h 206,7 km/h 195,7 km/h
Toppfart 275 km/h 310 km/h 290 km/h

 

Mer roliga fakta (informationen är daterad 1984 och lånad från biltidningen Bilsport)


Var det något som en Volvo 240T Grupp-A lämnade så var det bra prestanda (även en original 240 Turbo)! Här kommer jag att demonstrera uppgifter om diverse prestanda från 1984.
Och här följer en jämförelsetabell mellan Volvo 240 Turbo Original (bil 1), Volvo 240 Turbo Cup (bil 2) och Volvo 240 Turbo Grupp-A (bil 3). Jämförelsen är från 1984, och är för att ge er läsare en ungefärligt beskrivning om vad skillnaderna var mellan de tre olika bilarna, vilket säkert många av er redan vet. Så detta är för er som inte vet.

(bild från Bilsport)


(bild från Bilsport)

(bild från Bilsport)

(bild från Bilsport)

(bild från RaceFoto)
Bil Volvo 240 Turbo Volvo 240 Turbo Cup Volvo 240 Turbo Grupp-A
Förare: Volvoförare Mats Edefell Peggen Andersson
Motor/Effekt: B21ET / 155 hk B21A / 200 hk
B21ET / 300 hk
Laddtryck turbo: 0,7 kilo 0,8 kilo 1,5 kilo med laddluftkylare
Kompression 7,5:1 6,5:1 6,5:1 (7,2:1 med vatteninsprutning)
Kolvar Gjutna kolvar
Från B21ET Smidda kolvar
Kamaxel A A A
Vevstakar Original Original (slipade)
Original (slipade)
Motorblock B21ET B21A B21ET
Toppblock B21E B21A B23E
Växellåda 4 växlar med Over-drive 4 växlar 5 växlar (Getrag Motorsport)
Koppling Volvo Original R-Sport tävlingskoppling Sintrad Sachs-tävlingskoppling
Utväxling bakaxel
3,73:1 4,10:1 3,73:1 (alternativt 3,15:1)
Bränslesystem Bosch insprutning En Stromberg förgasare Bosch insprutning (Porsche + Mercedes)
Oljekylning Fanns ej
En 19-raders Setrab En 19-raders Setrab
Hjulupphängning Standard 240 Turbo krängningshämmare, rallyfjädrar med rallystötdämpare Gummibussningar ersatta med uniballs. Hårda fjädrar fram & Volvo 245 fjädrar bak. Racingstötdämpare från Bilstein, 25 mm krängningshämmare fram och 16,19,21 eller 23 mm krängningshämmare bak.
Bromsar Standard Standard med taxi-bromsbelägg, eller standard
Standard med racingbromsbelägg. Har fungerat fint!
Fälgar 6 tum x 15 tum 6 tum x 15 tum 8,5 tum x 16 tum
Vikt 1410 kilo 1090 kilo 1050 kilo
Toppfart ca 195 km/h 210 km/h 260 km/h (med 3,15:1 utväxling)
Toppfart på Falkenberg (bild 4)
165 km/h 190 km/h 215 km/h
Varvtid på Falkenberg (bild 4)
55 sekunder 49 sekunder 45 sekunder
error: Content is protected!!