Effekt 1984-1989 (hk=hästkrafter, kW=Kilowatt (skrivna tal kan justeras))
1983 > 250 hk @ 6.000 rpm (186 kW). |
1984 > 295 hk @ 6.000 rpm (220 kW). |
1985 > 320 hk @ 6.600 rpm (250 kW). |
1986 > 350 hk @ 6.600 rpm (250 kW). |
1987 > 350 hk @ 6.600 rpm (250 kW) – (finns bromsbänks-dokument från 1987 som anger 270,9 kW = 368 hk). |
1988 > 360 hk @ 6.600 rpm (270 kW). |
1989 > 370-380 hk @ 6.600 rpm (272-279 kW) – (med svensk Grupp-A tilläggsklassning – bil #405). |
Notera att 1987 så fanns det en Generation 4 motor, som var en del av Porsche-Projektet (även mer känt som PP-Projektet) som var en bromsbänk-/dynotestad motor från Volvo Motorsport och som totalt uppmätte 396 hk, detta är dock den enda motor av sitt slag och förmodligen den enda kända motor som uppmätte nära 400 hk, detta var ej med svensk Grupp-A tilläggsklassning utan internationell. Och denna motor satt i bil #604 när den levererades till Finland 1987.
Mannen på Volvos test-center och ansvarig för bromsbänk var Bengt Andersson (i bild och film).
![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
(film från 240grupp-A.se Youtubekanal) |
Effekt i Nm (Nm=Newtonmeter) & Rpm (Rpm=Revolutions per Minute (Varv/Minut))
400 Nm – 4.000-6.000 Rpm (420 Nm – 4.000-5.5000 Rpm – 1986). Maxeffekt nåddes vid 5.500-6.600 Rpm och varvstopp nåddes vid 7.700 Rpm).
Hastighet (uppmätt med slutväxel – 3.73:1 (skrivna tal kan justeras))
0-64,3 km/h > 3,4s. (s=sekunder) | |||
0-80,5 km/h > 4,3s. | |||
0-96,5 km/h > 6,0s. | |||
0-144,8 km/h > 9,8s. | |||
0-161 km/h > 12,5s. | |||
0-201,1 km/h > 23,5s. | |||
402 meter > 14,2s. | |||
Stående kilometer > 25,6s. | |||
Roliga fakta (daterat 1990 och lånat av motortidningen Teknikens Värld) 1990 så gjorde en svensk motortidning ett test mellan BMW M3, Ford Sierra Cosworth R500 och Volvo 240 Turbo, och detta var slutresultatet: |
|||
Hastighet (acceleration genom växlarna) | Tid i sekunder > |
||
Med 75-90% differential låsning. | Volvo 240 Turbo(#405) | Ford Sierra Cosworth |
BMW M3 |
Förare | Åke Ernstsson | Stig Blomqvist | Peggen Andersson |
50-70 km/h | 1,2s | 1,6s | 1,4s |
50-90 km/h | 2,4s | 2,8s | 2,8s |
50-110 km/h | 4,0s | 4,0s | 4,2s |
50-130 km/h | 5,6s | 5,2s | 5,8s |
50-150 km/h | 8,2s | 6,7s | 8,1s |
50-170 km/h | 11,6s | 8,4s | 11,0s |
50-190 km/h | 16,7s | 10,7s | 15,1s |
Acceleration på fjärde växel | |||
Med 75-90% differential låsning. | Tid i sekunder > | ||
90-110 km/h | 2,5s | 3,2s | 3,6s |
90-130 km/h | 3,5s | 5,2s | 6,8s |
90-150 km/h | 4,8s | 6,6s | 9,4s |
90-170 km/h | 7,8s | 8,4s | 12,4s |
Övrig information | Total hastighet > | ||
Hastighet efter 600 m | 193,5 km/h | 206,7 km/h | 195,7 km/h |
Toppfart | 275 km/h | 310 km/h | 290 km/h |
Mer roliga fakta (informationen är daterad 1984 och lånad från biltidningen Bilsport)
Var det något som en Volvo 240T Grupp-A lämnade så var det bra prestanda (även en original 240 Turbo)! Här kommer jag att demonstrera uppgifter om diverse prestanda från 1984.
Och här följer en jämförelsetabell mellan Volvo 240 Turbo Original (bil 1), Volvo 240 Turbo Cup (bil 2) och Volvo 240 Turbo Grupp-A (bil 3). Jämförelsen är från 1984, och är för att ge er läsare en ungefärligt beskrivning om vad skillnaderna var mellan de tre olika bilarna, vilket säkert många av er redan vet. Så detta är för er som inte vet.
(bild från Bilsport)
![]() (240 Turbo – bild från Bilsport) |
![]() (Turbo Cup – bild från Bilsport) |
|
![]() (Grupp-A – bild från Bilsport) |
![]() (bild från RaceFoto) |
Bil | Volvo 240 Turbo | Volvo 240 Turbo Cup | Volvo 240 Turbo Grupp-A |
Förare: | Volvoförare | Mats Edefell | Peggen Andersson |
Motor/Effekt: | B21ET / 155 hk | B21A / 200 hk |
B21ET / 300 hk |
Laddtryck turbo: | 0,7 kilo | 0,8 kilo | 1,5 kilo med laddluftkylare |
Kompression | 7,5:1 | 6,5:1 | 6,5:1 (7,2:1 med vatteninsprutning) |
Kolvar | Gjutna kolvar |
Från B21ET | Smidda kolvar |
Kamaxel | A | A | A |
Vevstakar | Original | Original (slipade) |
Original (slipade) |
Motorblock | B21ET | B21A | B21ET |
Toppblock | B21E | B21A | B23E |
Växellåda | 4 växlar med Over-drive | 4 växlar | 5 växlar (Getrag Motorsport) |
Koppling | Volvo Original | R-Sport tävlingskoppling | Sintrad Sachs-tävlingskoppling |
Utväxling bakaxel |
3,73:1 | 4,10:1 | 3,73:1 (alternativt 3,15:1) |
Bränslesystem | Bosch insprutning | En Stromberg förgasare | Bosch insprutning (Porsche + Mercedes) |
Oljekylning | Fanns ej |
En 19-raders Setrab | En 19-raders Setrab |
Hjulupphängning | Standard | 240 Turbo krängningshämmare, rallyfjädrar med rallystötdämpare | Gummibussningar ersatta med uniballs. Hårda fjädrar fram & Volvo 245 fjädrar bak. Racingstötdämpare från Bilstein, 25 mm krängningshämmare fram och 16,19,21 eller 23 mm krängningshämmare bak. |
Bromsar | Standard | Standard med taxi-bromsbelägg, eller standard |
Standard med racingbromsbelägg. Har fungerat fint! |
Fälgar | 6 tum x 15 tum | 6 tum x 15 tum | 8,5 tum x 16 tum |
Vikt | 1410 kilo | 1090 kilo | 1050 kilo |
Toppfart | ca 195 km/h | 210 km/h | 260 km/h (med 3,15:1 utväxling) |
Toppfart på Falkenberg (bild 4) |
165 km/h | 190 km/h | 215 km/h |
Varvtid på Falkenberg (bild 4) |
55 sekunder | 49 sekunder | 45 sekunder |