RAS Sport PR 1986

Ägare: –
Byggd av: Volvo Japan.
Ombyggnation 1988: Söderqvist Racing Sport (SRS), Göteborg.
Byggår: 1986.
Status: Makulerad, finns ej längre i systemet.
1986-första utseendet.



(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Hans-Åke Söderqvist)
Bakgrund

Byggd på en standard Volvo 242 kaross med 1979 front. Volvo behövde en bil att visa upp på utställningar, hos bilåterförsäljare och andra motortillställningar runt om i Asien 1986, så Volvo Japan fick i uppgift att bygga en ”mockup”-bil, en mockup är en modell som ger (i detta fall kunden) information om hur en produkt kan se ut, i detta fall en av Volvos tävlingsbilar, till utseende fast (oftast) utan alla de finesser och dyra delar (oftast). Den här bilen gick att köra fast var bara utrustad med en standard B21-turbomotor men var egentligen så gott som helutrustad med luft-domkrafter, skyddsbur, en ASS-racestol, 6-punktsbälte och även äkta centrumbultsfälgar från Speedline mm. Bilen foilerades även upp för att se ut som RAS Sports tävlingsbil 1986, dock så behöll man midjelisterna som lackades vita.  Sedan flyttades den runt i detta skick mellan återförsäljarna i Japan fram och tillbaka under 1986, tänk dock på att detta aldrig var en äkta Grupp-A bil, utan endast en mockup.

1988 så hämtades bilen hem till Sverige av Hans-Åke Söderqvist på Söderqvist Racing Sport (SRS), han registrerar bilen för gatan, fronten byts ut, behåller de vackra Speedline fälgarna, tog ur skyddsbur och satte i en riktig inredning och hade bilen som ”tjänstebil” i sitt företag. Senare så foilerades bilen om i andra färger man förblev vit, midjelisterna plockades bort helt, bilen figurerade även som reklampelare för Hans-Åkes företag, och åkte runt på diverse utställningar runt om i Sverige, bilen hade samma foilering som den tävlingsbil Hans-Åke hade byggt under 1988 och som han hyrde ut till olika förare, bla Ingvar Carlsson i SM i Grupp 1988 mfl.

Senare så såldes bilen till en Volvo återförsäljare i Stockholm, bilen var då en present till återförsäljarens son och i början av 1990-talet så var detta en väldigt ha-begärlig bil, med detta sagt så stals bilen inte mindre än 3 gånger(!) innan den tillslut försvann helt och hållet.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®