RAS Sport PR 1986

Ägare: –
Byggd av: Volvo Japan.
Ombyggnation 1988: Söderqvist Racing Sport (SRS), Sverige.
Byggår: 1986.
Status: Makulerad, finns ej längre i systemet.
1986-första utseendet.



(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Hans-Åke Söderqvist)
Bakgrund

Byggdes på en 242 kaross med 1979 års front (skärmar, blinkers, lyktor samt grill). Volvo behövde en bil att visa upp på utställningar, hos bilåterförsäljare och andra motortillställningar runt om i Europa 1985, så Volvo Motorsport fick i uppgift att bygga en ”mockup”-bil, en mockup är en bil som ger (i detta fall kunden) information om hur en av Volvos tävlingsbilar såg ut på nära håll. Bilen gick naturligtvis att köra fast var bara utrustad med en standard B21-turbomotor fast var för övrigt så gott som helutrustad med luft-domkrafter, skydds-bur (dock ej av samma typ som övriga bilar hade), en Recaro-stol, 6-punktsbälte och även riktiga centrumbults-fälgar från Speedline med mera. Bilen folierades även upp för att se ut som RAS Sports tävlingsbilar 1986, dock så behöll man midjelisterna som lackades vita. Sedan flyttades den runt i detta skick mellan återförsäljarna i Japan fram och tillbaka under 1986, tänk dock på att detta aldrig var en äkta Grupp-A bil, utan endast en mockup.

1988 så hämtades bilen hem till Sverige av Hans-Åke Söderqvist på Söderqvist Racing Sport (SRS), han registrerar bilen för gatan, fronten byts ut, man behåller de vackra Speedline fälgarna, tar ur skyddsbur och sätter i en riktig inredning och hade sedan bilen som ”tjänstebil” i sitt företag. Senare så foilerades bilen om i andra färger man förblev vit, midjelisterna plockades bort helt, bilen figurerade även som reklampelare för Hans-Åkes företag – Söderqvist Racing Sport (SRS), och åkte runt på diverse utställningar runt om i Sverige. Bilen hade då samma foilering som den tävlingsbil Hans-Åke hade låtit bygga under 1988 (en bil som han hyrde ut till olika förare, bland annat Ingvar Carlsson som körde i de Svenska Mästerskapen i Grupp 1988 med flera).

Senare så såldes bilen till en Volvo återförsäljare i Stockholm, bilen var då en present till återförsäljarens son, och i början av 1990-talet så var detta en väldigt ha-begärlig bil, med detta sagt så stals bilen inte mindre än 3 gånger(!) innan den till slut försvann helt och hållet efter att ha blivit stulen en tredje gång.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

 

error: Content is protected!!