Team CMS (603) Pågående projekt

Team CMS (603)


Ett projekt där jag tog på mig något jag inte riktigt visste hur jag skulle lösa, men efter konsultation med min vän Pelle så kunde projektet fortgå! Då bilen skulle bli ombyggd från vänsterstyrt till högerstyrt… Blev nog ett projekt som kostade mig mer än jag förutsatt.  

Dessvärre så tog jag inte tillfället att dokumentera alla steg i byggandet men det finns gott om bilder att hålla till godo med ändå…

Utgångsobjektet var en AutoArt plain white, som nu skulle monteras ned totalt så att modellen kunde göras om in i minsta detalj! Men nu till den riktiga utmaningen som var att bygga om en vänsterstyrd modell till högerstyrd…

Efter viss forcering och avlägsnandet av de skruvar som fanns så var modellen i delar… Men att sedan avlägsna alla delar är en tidskrävande process då jag inte ville riskera att förstöra något!





Började lätt med att lackera golvet samt baljor, i mattsvart, inför det största ingreppet som skulle ske på modellen. Samt en testkoll med karossen på plats bara för att hur det svarta blev. Sedan så slipade jag in numret på modellen som blev BO-01, första modellen i min serie av specialbyggda modellbilar.



Sedan började jag kika på hur det skulle bli med högerstyrningen som jag skulle konvertera bilen till, ett rätt så avancerat projekt milt sagt, då jag blev tvungen, för bästa resultat, att lämna in golv samt instrumentbräda på 3D-skanning samt 3D printing hos ett lokalt företag (3D Konsult) här hemma, resultatet var överraskande bra! Trots detta så krävdes självfallet rätt många timmar av bearbetning med sandpapper, slipmaskin och finfil! Och självfallet lite torrmontering. Och som ni ser så har jag även lagt igen hålen på torpedplåten under rutan!



Efter detta så gick jag vidare med att mäta in golvet, kapa av det för att göra plats för det 3D-printade golvet! Jag var lite slarvig när jag måttade så det blev en tämligen stor glipa mellan det gamla och det nya golvet! Det blev att använda en del Green Stuff för att snygga till och för att få bort fogen i golvet, men detta räckte inte för att hålla ihop delarna så jag blev tvungen att smälta ihop under med några plastbitar och lödkolven för att golvet skulle stanna där!

Sedan så drog jag över några lager med svart för att få en koll på hur det såg ut just nu, men jag var inte nöjd med förare/passageraregolvet pga. bristande detaljer, så jag kapade ut det från det gamla golvet och smalt dit och lite Green Stuff för att snygga till, fogen i golvet syntes i vart fall inte! Så här i efterhand skulle jag nog dock ha kapat golvet längre fram direkt bakom förarstolen men det är alltid lätt att vara efterklok!





Golvet tog mycket energi så jag lade det åt sidan så länge för att nu se hur jag kunde forma och slipa till den högerstyrda instrumentbrädan. Här ser under ser ni jämförelsen!

Jag valde att ta mittinstrumenteringen från vänsterbrädan för att sätta den på högerbrädan då detaljerna fallit bort helt (vilket var förväntat) då en 3D printer bara kan göra så mycket och detaljerna är små! En mall för den nya instrumenteringen var ju på sin plats att göra också. Mer Green Stuff gjorde susen för att bygga en foundation för att sammanfoga den detaljerade mittinstrumenteringen med den 3D-printade instrumentbrädan, för att sedan jobba med filen och ett fint sandpapper för att jämna till alla ytor mm. Sedan lite torrmontering innan slutfinish med färg och detaljer på instrumentbrädan 🙂










När instrumenteringen var klart så var det dags att försöka få till en styrning, detta var dock något jag gav upp efter det att jag pratat med kunden om det var nödvändigt med en fungerande styrning? Saken var det att det var inte värt den ombyggnation som skulle krävas för att få till en fungerande styrning, det fanns helt enkelt inte rum. Men för att styrstången skulle komma på plats så var jag tvungen att slipa ut på grenröret från turbon.


Framvagnen skulle slipas om för att efterlikna de som man använde sedan 1985, dvs Eggenberger länkarmar. Sedan så målades det samtidigt som styrningen.

Dörrpanelernas målades och lite finlir så blev det precis som turbodörrpaneler!

Ett jobb som tog tid var att bygga om för att få snabbtankningssystemet att passa in med hålen i bagageluckan osv. Men även att bygga upp hållare och bränslesystemet överlag för att få det att se bra ut. Dock så var jag väldigt osäker på hur det var uppbyggt där bak så jag valde att gå vägen att bygga som bilen sett ut tidigare år då det inte fanns något annat bild material att gå efter, fel eller rätt vet jag inte men så blev det.

Något som också förfinades med fler levande detaljer var kablar samt fästanordning till batteriet och även ett tvärtstag för störtburen sattes dit.




Motorrummet gjordes även om det på några detaljer, dels så satte jag in imitation för ”värmeskyddande panel”, precis som originalbilen hade 1987 tillsammans med lite smådetaljer som slang för vevhusventilationen samt slang plus ”pump” för vatteninsprutningen. Ledningar ifrån bromsvätskebehållarna fixades också! 

Värmepaketet fick en ny slang då jag bytte sida på den och den gamla passade helt enkelt inte.. Samt att jag satte en slang för brandsläckaren. System med säkringar och kabel byggdes för att återge en exakt detalj.  

Monteringen av inredningen påbörjas och slutförs, och som man kan se så har kablar blivit satta på plats, slangen för brandsläckare har flyttats fram istället och nya slangar för domkrafterna har också blivit tillsatta. 

Kaross lackas, dekalerna printas ut och kommer på plats.


Provmontering för att se att allt passar och skall sitta där det sitter är mycket viktigt! Detta gjordes innan klarlack… Och efter det att jag lagt på klarlacken så blev det för mycket för dekalerna och de reste sig och gick sönder! Vilket innebar tillbaka till skrivbordet…

Fortsättning följer med andra ord!