Thom De Jong – Holland

Ägare: Thom de Jong, Holland. 
Byggd av: Ulf Hertzberg.
Byggår: 1986/87. 
Chassi no#: –
Status: Tävlas med i rally.
första utseendet.

(bild från Thom de Jong)
Senast kända utseende.

(bild från André Klingmann)
Bakgrund


Runt 1986 så var Ulf Hertzberg sugen på att börja byta upp sig bilmässigt, han hade sedan tidigare tävlat i rallyskogarna med en Volvo 140 med en B20-sugmotor på ca 150hk. Men Ulf ville ha mer effekt nu så 140:in såldes och Ulf for till bilskroten, hittade en Volvo 242 av 1976-årsmodell som ej blivit ”skrotad” än, papper och nummerplåtar fanns kvar så han slog till och köpte ett så gott som ett tomt chassi. Hemma i garaget drog Ulf igång ett stort projekt, han byggde nämligen om hela bilen!

Så som Ulf beskrev det (med ett litet lätt skratt) ”Det var bara tak och bottenplatta kvar i stort sett!”

Ulf bytte ut till den nya fronten från 1980, bytte nyare bakskärmar och hjulhus så att bilen fick utseendet från 1983 med de stora baklyktorna. Allt arbete utförde han själv med originalplåt från Volvo, ”inga konstigheter” tyckte han själv när jag påpekade vilket fint jobb han gjort. Ulf är en ödmjuk herre med båda fötterna på jorden. Byggtiden var ungefär ett år beskrev han. Man lät bygga en turbomotor, med original intercooler och den lilla turbon samt en lätt masserad originaltopp med D-kam, alltså ingen 405- eller 531-topp samt original insprutning i form av Volvos K-Jettronic. Då lämnade inte motorn någon större effekt tyckte Ulf. Det satt även R-Sport dämpare runt om på bilen.  

Premiären för Ulfs nybyggda bil blev 1987.

Under åren så bytte man till fjäderben från Sellholm fram samt bättre dämpare runt om, bilen hade fått sig lite tuning från Lejtorp Racing och blev nu helt okörbar med nuvarande prylar. Det ändrade sig lite i karaktären på bilen efter delarna från Sellholm. Ulf hade monterat ett ”gnistrat” K-Jettronicsprut, Grupp-A turbo från Bernt-Inge Steffansson och plana kolvar och bilen bromsades till ca 250-270 hk. 

Ulf fortsatte att tävla med bilen ända fram tills 1992, tyvärr placerade sig han inte tillräckligt bra i någon tävling så någon buckla på hyllan blev det aldrig. Men han hade i vart fall haft väldigt roligt under tiden! Efter -92 så fanns det tyvärr ingen tid för bilen så den ställdes undan i garaget och stod där i dryga 12 år, och runt 2002 så kom en herre från Sala, vid namn Bertil Frisk, och köpte bilen av Ulf, Bertil fick aldrig någon riktig fason på bilen och därför såldes den relativt omgående till Volvohandlaren Thom de Jong från Holland. 

Tidigare information sade att denna bil skulle varit en före detta Volvo Turbo Cup bil, vilket alltså inte stämde, detta är var fint garagebygge bil ”ala Ulf Hertzberg”!    

Under 2011 så fick bilen sig en ny lack hos Thom de Jong, den förblev vit (annan kulör) med en touch av Susanne Kottulinskys gamla färger från 1986! Skillnaden var att hennes bil var i silver i grunden och inte vit som Thom’s bil är (en bil som Thom förövrigt också ägt!) 

Thom tävlar friskt med bilen tillsammans med sin kartläsare Sjoerd Weernink och sitt serviceteam med Jan Dijkmans, Marco Mateboer, Peter Scholten, Stefan Vaalt, Eric Laarhuis & Dinant Klumpers.

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 242 Turbo 1980.
Kaross: Standard med aluhuv, Grupp-A vinge, Canda-front lyktor i plast, sidepipe och totalvikt på 1250kg.
Interiör: Skyddsbur i stål, två Sparco stolar, 242GT dörrpaneler samt övrig utrustning för kartläsare med brandsläckare.
Hjulupphängning: Sellholm -A fjäderben fram med Sellholm uniballs (byggt med hjälp av Roger Wennerstrand och Kim Sevuis), Bilsteindämpare fram och bak samt den korta Grupp-A styrningen.
Bromsar: Brembo S60R (330mm fram). 
Motor: B21ET med Grupp-A turbo, alu intercooler, T5 kam, 405 topp, DTA insprutning med en effekt på 300-320hk (450NM) och 1,3 laddtryck (topphastighet 180km/h).
Transmission: 5-växlad Grupp-A växellåda med 1031 bakaxel med slipdiff från Sellholm.
Fälgar: Compomotive 8×17 på Kumho däck.
Övrigt: thomdejong.nl

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      
     
Datum Rally Förare Mästerskap