LPO-340 ”Elektronikbilen”

Ägare: Torbjörn Johansson, Sverige
Byggd av: Steffansson Motorsport, Sverige
Byggår: 1984
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport, Sverige
Chassi no#: –
Status: Status: Skall undergå renovering

1985

(bild från Olli Hakala)

Idag

(bild från Koen Van Brusselen)

Tekniska bilder 1986:



Tekniska bilder 2007:

(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)

Bakgrund


Byggd av Steffansson Motorsport 1984 och tävlades med i rally av Berndt-Inge Steffansson tillsammans med vännen Matti Hakala () som Co. Driver. Sedan dess att Berndt-Inge började jobba för Volvo Motorsport så sålde han LPO340-bilen till Volvo Motorsport, och som då skulle komma att bli en testbil inom rally. Bilen fick sedermera smeknamnet ”Elektronikbilen” internt på Volvo Motorsport då man hade LPO340-bilen för att testa ut diverse elektroniska lösningar och innovationer, så som Electronic-Traction-Control-systemet (ETC). Ett system som testades en hel del i Finland 1987 tillsammans med de finska rallystjärnorna Timo Mäkinen (), Juha Kankkunen och Volvoingenjören Lars Sandberg testkörde kring en bana tillsammans där de körde med ETC-systemet avslaget menas Lars hade kört med ETC-systemet påslaget – Kontentan var att Lars hade varit snabbare än Mäkinen och Kankkunen, tack vare sitt system som han själv uppfunnit redan 1985.

En annan intressant historia kring den här bilen är att Kung Hussein () av Jordanien har kört den här bilen.

Efter 1987 finns det inte så mycket information att tillgå med dessvärre men att LPO340-bilen återvänder till Sverige igen sent 1990-tal, och befinner sig då i Stockholm, där finner och köper Torbjörn Johansson bilen 1998, som fortfarande är kvar i helt i originalskick som den hade varit 1987. LPO340-bilen är fortfarande än idag i helt orört skick men att planer finns att helt återställa bilen till samma skick som 1987.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1985
Ägare: Steffansson Motorsport (SE)
Serier: Svenska Rallyt (SE) & Ypres 24 Hours (B)
Utseende/Livery:
Förare: Berndt-Inge Steffansson (SE)/Matti Hakala (FIN) Co. Driver

Datum Förare Mästerskap
850215-17 Berndt-Inge Steffansson (SE)
Matti Hakala (FIN) Co. Driver
Svenska Rallyt (SE)
Slutresultat – ?
860627-29 Berndt-Inge Steffansson (SE)
Matti Hakala (FIN) Co. Driver
Ypres 24 Hours (B)
Slutresultat – ?

År: 1986-1987
Ägare: Volvo Motorsport (SE)
Serier: Ahveniston (FIN), 1000 Lakes Rally (FIN), Loka Ralli (FIN) & Pohjola Ralli (FIN)
Utseende/Livery: Nordica
Förare: Hussein bin Talal al-Hashemi (JO)/Timo Mäkinen (FIN) Co. Driver, Timo Mäkinen (FIN)/Leif Wiik (FIN) Co. Driver, Leif Wiik (FIN)/Jorma Krook (FIN) Co. Driver

Datum Förare Mästerskap
860824 Thomas Lindström (SE)
TEST JYLLANDRINGEN (DK) – PUBLIC RELATIONS (PR)
87? Hussein bin Talal al-Hashemi (JO)
Timo Mäkinen (FIN) Co. Driver
? (FIN)
Slutresultat – ?
87? Timo Mäkinen (FIN)
Leif Wiik (FIN) Co. Driver
Ahveniston (FIN)
Slutresultat – ?
870827 Timo Mäkinen (FIN)
Leif Wiik (FIN) Co. Driver
1000 Lakes Rally (FIN)
Slutresultat – ?
870828 Timo Mäkinen (FIN)
Leif Wiik (FIN) Co. Driver
1000 Lakes Rally (FIN)
Slutresultat – ?
870000 Lars Sandberg (SE)
Juha Kankkunen (FIN)
Timo Mäkinen (FIN)
TEST FINLAND (ELECTRONIC-TRACTION-CONTROL-SYSTEM)
871107-08 Leif Wiik (FIN)
Jorma Krook (FIN) Co. Driver
Loka Ralli (FIN)
Slutresultat – ?
871128-29 Leif Wiik (FIN)
Jorma Krook (FIN) Co. Driver
Pohjola Ralli (FIN)
Slutresultat – ?
error: Content is protected!