Beat Maurer/Maurer Motorsport

Ägare: –
Byggd av: Steffansson Automotive, Göteborg.
Ombyggd för racing 1991: Maurer Motorsport, Schweiz.
Byggår: (1991).
Status: Skall stå tävlingsklar.

(Bild från Anders Björstig)
Bakgrund

Som historian berättar så är denna bil ett ombygge från rally till racing, Bernt-Inge Steffansson på SAM har stått för båda byggnationerna av detta. Först från då bilen byggdes till en Svensk i södra Sverige, och sedan när den såldes till Schweizaren Beat Maurer runt 1991-92.

Sägs även att denna bil först blev byggd på en råkaross, den sista som någonsin lämnade Volvo! Beat tävlade med bilen fram tills 1995, vilket var väldigt sent in på 90-talet för då hade 240 Turbon ansetts som väldigt förlegat länge, då pratar vi inom banracing.

För 240 Turbo hävdar sig ända fram tills idag grymt bra ute i skogarna. Bilen blir ståendes i många år hos Beat efter det då han försökte söka lyckan med att tävla med andra nyare Volvobilar. Anders, som var en god vän till Beat ville köpa bilen, detta var runt 2003, och så blev det, bilen lämnade Schweiz för att återvända som en förlorad son till Sverige igen.

Och bilens idag skick då? Ja den är i väldigt bra förvarat skick! Vid ett tillfälle stå ställde Anders upp på Beat när han frågade om lov att få låna bilen över en helg, visst sa Anders, vad är ändamålet då? Jo Beat förklarade att han fått i uppdrag att leta upp en Volvo, en Volvo att ställa ut i DTM och då kom bilen i åtanke. Det blev ordnat i alla fall, bilen blev utställd och kom hem i samma skick som den lämnat Anders hem.

Bilen finns inte längre i Anders ägo sedan dess att bilen såldes till vad som skall ha varit en lokalbo.
  

Teknisk Specifikation (information kan ha justerats)
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil, Eggenberger Motorsport. (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer)
Kaross: Vitlackad kaross med borttagna reservhjulsbaljor, halvlackade stötfångare med Eggenberger dekor och Grupp-A vinge.
Interiör: Svetsad och skruvad rallybur (går ej ut i bagageutrymmet), brandvägg och där inredningspaneler (dörrar samt bak) blivit ersatt med skruvade aluminiumplåtar.
Hjulupphängning: Eggenberger framvagn (rör m. uniball), polerad. Coilover fjäderben. Original krängningshämmare (240 turbo). Infästning flyttad till fjäderbenet (enligt Grupp-A reglemente). Ambulansstag samt fjäderbensstag i stål 
Bromsar: AP-racingbromsar (ca 305mm).
Motor: B23ET med Grupp-A turbo. Mercedes V8 mekanisk insprutning (4/8 kanaler pluggade). Grupp-A intercooler (Längerer & Reich). Vatteninsprutning (ej inkopplat). Fördelare, tryckdosa, ventilkåpa & vakumrör från B21ET. Aluminium kylare. Komplett avgassystem med en ljuddämpare. Avlastningsventil mellan intercooler och luftinsug. Grupp-A oljetråg. 120L bränsletank samt batterir monterat i bagage.
Transmission: 5-växlad Getrag med Grupp-A kopplingskåpa (i magesnium). 1031 bakaxel med watt-länk-system (låga infästningar). Momentstag med uniball. Volvo original länkarmar. Volvo original krängningshämmare (240 turbo). Oljekylning med stålomspunna slangar samt pump för bakaxel. Volvo original kardanstång.
Fälgar: 5-bults Compomotive Turbo 16″ splitfälg.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

 

error: Content is protected !!