Laurie Hazelton, Australien

Ägare: Ascott Collection, Frankrike
Ägare: Ascott Collection, Frankrike
Byggd av: Laurie Hazelton, Australien
Byggår: 1985
Restaurerad 2004 av: Richard Prince, Australien
Chassi no#: 2424L1127467
Status: Står tävlingsklar och är till salu – www.ascottcollection.com/volvo-240t-groupa-fr

1987-första utseendet.

(bild från Richard Prince)

Senast kända utseende.

(bild från Ascott Collection)

Bakgrund


Denna bil är byggd på en högerstyrd Volvo 242GT från 1979, och byggdes för att tävlas med i Repco Reliability Trial i Australien utav Volvo Australien. Ett rally som pågick från 5-19 augusti 1979 och som täcktes av en sträcka på totalt 19.000 kilometer i Australien. Placeringen för denna bil, eller vilka förare som körde den är okänt för mig men en Volvo 242GT slutade på en fjärde placering, då efter tre stycken Holden Commodore, den den vinnande Commodoren kördes av Peter Brock.

Efter REDEX tävlingen 1979 så plockades bilen ned i delar och allt såldes av i delar. Karossen ställdes undan i en lokal ända fram till 1985, då en Laurie Hazelton kom och köpte den. Hans planer var att starta ett privatstall och bygga bilen för Grupp-A, och sedan tävla på Bathurst 1000.

Men Lauries nybyggda bil blev dessvärre inte godkänd och han fick inte delta… Senare 1986 så körde Laurie på Adelaide och försökte kvalificera sig men lyckades inte med detta, och fick åter igen inte delta.

1987 så kör Laurie bilen i tävlingen ”Castrol – Clash for Cash” på Oran Park på ett 25-års firande i februari, prispengarna var då 25.000 AUS$. Men med bara två varv kvar så så får Laurie sladd på den blöta banan, med slicks på, och far rätt in i räcket vid depå och tvingades då avbryta då hela bakdelen av bilen är demolerad.


(Kraschen kan ses vid 1:20:07)

Bilen togs efter detta till Lauries hem i Wollongong, där renoverade man karossen och bytte ut bakdelen, sedan ställdes bilen i Lauries mammas garage och där förblev den i 17 år. Ja ända tills Richard Prince kom och köpte bilen 2004.

Prince återställer och får bilen godkänt för att tävla med i Grupp-A och tävlar aktivt med den på veteranbilstävlingar hemma i Australien. Under 2010-11 så fick Richard med sig Robbie Francevic i teamet, som körde några tävlingar både själv och tillsammans med Prince, och Francevic vann ju trots allt de Australienska Mästerskapen 1986, då i en Volvo 240 Turbo Grupp-A!

2015 så säljs bilen till en Craig Nelson och som 2017 säljer bilen till företaget Ascott Collection i Frankrike, en bilfirma som handlar med exotiska och tävlingsbilar. Dem har sedan dess försökt att sälja bilen men utan framgång.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Racing Kalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare

? (AUS)

Laurie Hazelton (AUS)

Richard Prince (AUS)

Robbie Francevic (NZ)
Datum Bana Förare Mästerskap
790000 ? Repco Reliability Trial
860427? Adelaide
Slutresultat – DNQ
Laurie Hazelton (AUS) Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A
870215 Oran Park
Slutresultat – DNF (Orsak krash)
Laurie Hazelton (AUS) Castrol – Clash for Cash
? ? Richard Prince (AUS) ?
? ? Robbie Francevic (NZ) ?
error: Content is protected!