Grålle #8201

Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg
Byggd av: Volvo R-Team
Byggår: 1982
Ombyggnation 1983 (Uppdatering): Volvo R-Team
Ombyggnation 1984 (Uppdatering): Volvo Motorsport
Chassi no#: 8201
Status: Föremål på Volvos museum i Arendal i Göteborg

1983

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Idag

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder
  
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)

Bakgrund


Byggd på en Volvo 760 Turbo 1982, som internt refererades till som ’01’ eller ’Grålle’, som var tänkt att ta över efter Volvo 240 Turbon. Med denna 760 Turbo så utförde tester med för att kolla efter hur konkurrenskraftig 700-serien kunde vara i Grupp-A, dock så kunde bilen aldrig rå på 240 Turbon på grund av en rad olika variabler, så projektet lades ned. Bilen ställdes undan tills vidare då man hade avsikt att skrota den, detta skedde dock aldrig, och idag så finns bilen då och då ute för beskådas på Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg.

Hösten 1987 så var det ett gäng som ville ha denna Volvo 760T homologiserad för Grupp-A. Tanken då var att man skulle köra med en 2 liters 16v motor med turbo, det vill säga B204FT motorn (den motor fanns för den italienska Volvomarknaden). Detta för att man då skulle få en högre turbo koefficienten från 1,4 till 1,7, detta gällde då för motorer under 2,5l.

Vad man då ville var att homologisera en ny 5-växlad Getrag växellåda, multi-link bakaxel (som då fanns i produktion), vinge, trösklar och plant golv med mera (ett så kallat aero-paket), delar till hjulupphängning, turbo och grenrör med mera. Med detta så ville man göra en evolution homologisering på 500 exemplar av denna Volvo 700. Tanken bakom det hela var att man skulle kunna matcha konkurrensen från den nyintroducerade Ford Sierra RS500. Men Volvo Personvagnar var inte alls intresserade av detta, då man stängde ned Volvo Motorsports tävlingssatsning i Grupp-A 1986. Istället så blev Volvo 700 och 900 nationellt homologiserade 1991. Med viss hjälp blev då denna Volvo en vinnare.

Det har förkommit vid tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 01A-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med journalister, och sista dokumenterade tillfälle var 1994! 01A har även funnits för uppvisning utanför Volvos museum vid tillfällen… Är förövrigt Volvos enda kvarvarande prototypbil för racing som idag finns i Volvos ägo och det intressanta med denna bilen är att den är i exakt samma skicka som den dag då den ställdes undan 1984/85.

För att läsa mer om bakgrunden till 8201 besök gärna denna länken hos Touring Car Times.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1983-1985

Ägare: Volvo R-Team/Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery:
Förare:


Börje Thor ✞

Eje Elgh

Ulf Granberg
Datum Bana Förare Mästerskap
831116 Zolder
Börje Thor ✞ TEST – VOLVO
1983 Hällered (Volvo testbana)
Eje Elgh TEST – PRESS/UPPVISNING
1984/85 Nogaro
Ulf Granberg TEST – VOLVO
1994 Hällered (Volvo testbana)
? – ”Car Magazine”
TEST – PRESSTEST
error: Content is protected!