240GRUPP-A.SE

240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Äganderätt


All information som presenteras på denna databas, som är helt ideell (non-profit), är mitt (Björn Ohlson) egenhändiga alster, och som bygger på över 19 år av research, samlande, skrivande, databasande och photoshoppande – Med andra ord, allt material på hemsidan 240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database ligger därför skyddat under lagen om Copyright & Äganderätt, och är strikt förbjudet att kopiera eller användas på annat vis utan skriftlig eller muntlig tillåtelse från mig, Björn Ohlson (eller andra upphovsmän) – Vid otillåten användning av text eller foto så kommer lagliga åtgärder att vidtas för att skydda mitt (och andra upphovsmäns) material.


240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Samarbetspartners och privata stöd


Samarbetspartners kan till exempel vara ett företag som löser en årspremie (eller längre) för annonsering på hemsidan. Menas privata stöd är från följare till hemsidan och som vill visa/ge sitt stöd, detta kan för olika projekt eller dylikt. Så önskar du att annonser eller bara vill visa ditt stöd till hemsidan så är du varmt välkommen att kontakta mig. Och för att klargöra ytterligare, detta stöd går endast till uppehälle av databasen. 


240Grupp-A.se© – The 240 Turbo Group-A Database /Björn Ohlson och offentlighet


Få vet vem jag är när allt kommer omkring, och detta var nog också ett medvetet val jag gjorde tidigt när jag började med databasen hösten 2004, då jag är rätt så introvert som person (mycket tack vare min psoriasis), och trots att 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) har funnits online i över 19 år så ser jag väl endast mig själv (och min databas) som ett förmedlingsverktyg av slag, och det räcker gott för mig. Vad gällande sociala plattformer så finns det ett Instagramkonto idag, och detta konto strikt riktat till historieberättande (om Volvo 240 Turbo Grupp-A) och har ingen direktkoppling till mig personligen, eller mitt privatliv.

Vidare, om 240Grupp-A.se© har omnämnts offentligt så har detta aldrig skett på eget initiativ, utan på andras, vilket i sig naturligtvis är väldigt uppskattat (och välkommet), för det är ju självklart att det är jättekul när/och om någon uppmärksammar mitt arbete med databasen. Vilket på samma gång gör mig oerhört ödmjuk, och där jag gladligen delar med mig av min kunskap till allmänheten, men det är ju också ’ett ge och ta’ precis som med allt annat här i världen och livet. Främst så är jag väldigt mån om att rikta credit där det hör hemma, så längre ner på sidan finns en sammanfattning av alla som hjälpt mig under dessa nära 20 år!

Förövrigt så är detta den tolfte (12) tappningen/versionen av 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database), där första tappningen/versionen var 2004 och senaste och nuvarande skapades 2017, och som är en modern version som gjorde databasen mer lättillgänglig för både dator-, smartphone- och tablet-besökare. Min databas, 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database), blev internationell redan 2007, vilket kortfattat innebar att hela databasen då kunde läsas på både svenska och engelska! Ett mödosamt arbete där jag egenmäktigt översatte varje ord och mening! Idag så finns ett ’Google Translation Tool’ att tillgodose med detta, att översätta 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database), detta eftersom att databasen har växt i en sådan volym (sedan 2017) att det varit omöjligt att tidsmässigt motivera, och att egenhändigt, skapa en flerspråkig sida (svenska och engelska). Detta går såklart att lösa, men att det då skulle krävas en slags ”motivering” från följare och besökare, ja en slags morot för att genomföra ett så mödosamt arbete!

Oavsett, så försöker jag ändå låta mitt arbete tala för sig själv – Att 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) är den enda databas av sitt slag, och att det inte existerar, i vart fall inte offentligt, en motsvarighet från annan entusiast av låt säga BMW. Inte enligt min vetskap i vart fall… Men man kan ju alltid hoppas att det finns fler entusiaster likt mig själv!


(bild från Klassiker 2015 – Sedan dess har jag blivit äldre och fått ”grått hår”)

Axplock där 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database) eller jag personligen har omnämnts


N°1 2010 – Model Fahrzeug (Tyskland)
N°4 2010 – Automobil (Sverige)
N°1-2 29/12 2015 – 27-1 2016 – Bilsport (Sverige)
N°5 2015 – Bilsport ”Rally & Racing” (Sverige)
N°8 2015 – Klassiker (Sverige)
N°9 2015 – Klassiker (Sverige)
Jubileumstidning 2015 (som medföljde Bilsport) ’En hyllning från Bilsport till Volvo 240’ – Bilsport (Sverige)
N°9 2016 – Historic Racing Technology (England)
2016 (December utgivningen) – New Zealand Autocar (Nya Zeeland)
Specialutgåva 2019 ’Volvo Klassiker’ – Klassiker (Sverige)


(Artikel (en översatt för mina engelsktalande följare) från tidningen Klassiker© (N°8 2015)


(bild från VROM 2015 där jag blev intervjuad (med en fusklapp i handen!) av tv-kändisen Kenneth Tonef som är från Färgelanda precis som mig! (densamma Tonef som i Motorjournalen på TV9 kraschade BMW M3 CSL-bilen ”Loaded”)


(Från Bilsport© 2016 med mig själv, Ulf Granberg och Peggen Andersson)


För att förtydliga lite om innehållet – Om 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database)


Över 130 sidor fyllda med information, fakta och foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen).
Över 3000 tekniska foton som ni inte finner någon annanstans (förmodligen).
Över 2000 unika fotografier från världen över av mer än 150 olika fotografer, inklusive mig själv (främst ansvarig för hemsidans arkivfoton är fotografen Lennart Pettersson, dessa foton faller naturligtvis under upphovsrättslagen där äganderätten faller till 240Grupp-A.se© (The 240 Turbo Group-A Database).
Över 50-talet registrerade bilar (med komplett historik (mestadels) framforskad av mig själv) som är en mix av genuina Grupp-A bilar, revival- och hyllnings-bilar med mera från hela världen.
Över 120 registrerade tävlingar från Europa, Asien, Australien och Nya Zeeland.
Över 300 arbetstimmar (än så länge!) ligger bakom just denna specifika version (v12) av 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database), vilket inkluderar text, bild/filmredigering samt efterforskning och redigering och arbetet fortgår dagligen (mer eller mindre).
Över 19 år av research, det vill säga tusentals timmar av gediget arbete ligger bakom konceptet 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database), och som idag är den enda och mest renodlade databas av sitt slag om Volvo 240 Turbo Grupp-A tiden och antagligen något annat bilfabrikat (förmodligen).
Över 50-talet unika intervjuer har blivit genomförda sedan databasens uppkomst 2004, bland dessa finns bidrag från Ulf Granberg, Peggen Andersson, Mark Petch, Gianfranco Brancatelli, Per Stureson & Thomas Lindström. Sedan så har jag inte enbart talat med förarna utan även också de som befann sig i bakgrunden som mekaniker, ingenjörer och annan personal.
Överslagsmässigt så vågar jag nog inte räkna på vad hemsidan kan ha kostat mig tidsmässigt, men även också ekonomiskt. För gent emot vad många tror så det är inte gratis att driva en databas av denna storlek, vare sig det är en hobby/entusiast- eller en affärsverksamhet (och hemsidan är inte en affärsverksamhet!). Och arbetet är presenterat på bästa sätt av mig, Björn Ohlson, grundare av konceptet och hemsidan 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) – (est. 2004).


Undertecknat 

Eder Volvo 240 Turbo Grupp-A Entusiast


Foto och övrig information


240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) erbjuder att skanna in foton för de som har, men som själva kanske inte har möjligheten/tid till detta. Där foton av Volvo 240 Turbo Grupp-A bilar skannas i utbyte mot en egen kopia till 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database) arkivet, samt rätten att använda dessa på 240Grupp-Ase© (The 240 Turbo Group-A Database).

Vid övriga foton så tillkommer en kompensation, som sker i överenskommes mellan båda inblandade parter.

Format så som negativ, diabilder och foton med en storlek upp till A4-storlek (med toppresultat!)



(exempel på format av negativ (förstorat 500%) kontra foto (förstorat 150%) och där resultatet låter sig visas markant i detaljrikedomen)

För mer information kontakta mig

 


(Björn Ohlson i 604-bilen (som jag förövrigt knappt fick plats i! XD) under STCC helgen på Falkenberg 2013 – Bild tagen av PeO Kallies)

Här följer en lista där jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till genom åren med information (och som fortfarande hjälper till!), foton eller på annat vis. Alla namn är skrivna i helt slumpvis ordning, och här passar jag även på att påpeka att om jag missat något namn så ber jag om ursäkt för detta i förväg.

Tack!


Tack till (om ett kors (✞) visas efter en persons namn så innebär det att denna personen inte längre finns med oss)


(Sverige)


Rolf Öhberg Yngve Mattsson
Johan Gustafsson
Lars Sandberg (VMS)
Anders Lindberg
Peggen Andersson
Ulf Granberg
Björn Scheuer (VMS)
Pelle Nilsson, Wargia Engineering Torbjörn Johansson Tommy Brink (Brink Motorsport) Fredrik Nyblad, Klassiker
Bo Wikås ✞ (VMS)
Robert L. Kvist (R-Team/VMS)
Kurt ✞, Christer & Andreas Simonsen (CMS) Stanley Dickens
Thomas & Tobias Lindström (TL Racing) Per Stureson (IPS Motorsport)
Lennart Westrin Peter Malm
Peo Kallies (VMS/CMS)
Kim Sevius
Bo Anckarman Tony Mårtensson
Göran Sällström (VMS) ✞
Lennart Pettersson (Fotograf)
Kjell & Leif Frykås (VMS)
Martin ’Steve’ Hansson
Johnny ”Joning” Ekman
Matti ✞ & Olavi Hakala (VMS/SAM)
Linus Pröjtz, Teknikens Värld Teambild.se 
Anders Björstig, Estremo ✞
Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se  Hans Gustafsson (Volvocars) Ingmar Persson (IPS Motorsport)
Hasse Svensson Roger Wennerstrand (VMS) Bror Danielsson Peter Pettersson (P&B Racing)
Hans-Åke (VMS/SRS) & Jesper Söderqvist
Greger Petersson (Sportpromotion)
Frank Millqvist (R-Team/VMS) Gunnar Dandenell (R-Sport)
Hans Engström (SRS/CMS)
Rune Larsson Lennart Köhler Christer Hansson
Stefan Heijus (VMS)
Thyrone Persson, Ticko Racing  Sune Ohlsson & Danne Uppman
Peter Andersson (SRS)
do88
Börje Thor (R-Team/VMS) ✞
Lars Nyström (Nyström Cement) Rune Tobiasson
Tommie Lindström
Mats ✞, Rasmus & Bo Magnusson (Magnum Racing)
Bilsport Åke Ernstsson ✞ (Imser Motorsport)
Toni Ottosson Conny Karlsson
Sven G ”Svenne” Josefsson Jimmy – För hjälpen med sidan!
Lennart Bohlin Ulf Mobacken Mikael ”Ekmaniac” Ekman Tobias Wassermann
Raymond Pettersson (VMS) Jan Bjerninge Anette Ling Lennart Andersson
Mathias Johansson
Niklas Larsson Per-Anders Eriksson  Robert Lind 
Johan Jakobs Joakim Backman  Magnus Johansson  Fredrik Heijel 
Mikael Svensson  Jonas Anderot  Peter Blad  Josef Åberg 
Jonathan Johansson  Erik Elvert  Kenneth Norlén Tommy Karlsson
Björn Hall
Köp dina race foton hos Teambild!
(Norge)


Jan-Ole Linnerud Thomas Nielsen
Paul Hestnes
Tom Einar Aaserud
Thor Rustad
Erik Trucker Johnsen
Svein Helge Kristoffersen
 (Danmark)


Knud E. & Peter Sørensen
Christian Breum Fisker Erik Christensen Mark Lundemann Nielsen
Visti Jakobsen  
 (Finland)


Jorma Koskela Jouni Laakso Jussi Kortemaki
Pasi Rantamäki
Kari Hakanen Robert Koistinen Ilkka Huttunen Martti Hahl
Jari Tikanen Leif Wiik ✞
Pera Kurki-Suonio Mats Ingman
Marko Kokko Anssi Rantanen Marko Kokko
Ilkka Rantala
 (England)


Glyn Parham
Nick Morfett James Dyer Dan Morgan
Warren Heath
Daniel Belvis Piers Slater Peter Novani
Jeremy Jackson Andrew Beverly Chris Jennings
 (Tyskland)


eLKayPics Heniz-Fredreich Peil Johannes Hauck Peter Kroeber ✞
Stephan Kremer Eckart Stuhlmann
Dieter Gerhards Franz Hürter
Thorsten Sowa Ulli Andree Frank Hempel
rs-felgen.de
 (Belgien)


Bob Vanderholt Norbert Vogel Eric Erac Paul Kooyman
Rudolf Freid Pierre Diuedonné Alain Guarini Koen Van Brusselen
Peter Vanginderhuysen Guy Trigaux (GTM Engineering)
Mike de Winter Marc Boels Photography
Ronald Janssens Marc ✞ & Valentin Wouter
 (Österrike)


Thomas Stammler
(Schweiz)


Armin Kreig
 
 (Holland)


Thom de Jong
Touringcarracing.net (Frank de Jong) ✞
Roy Diederen Ger Bitter
 (Spanien)


Paulo Miguel Fernando Doménech
 (Portugal)


Joao Abreu José Nogueira (Xtrod)
Antonio Rodrigues
Luis Belo
Artur Mendes
Nelson Oliviera Joao Santos Autosport Historico
Francisco Cunha      
 (Italien)


Gianfranco Brancatelli Rombo Magazine
Tjeckien


Racingsportscars.com Jaroslav Kraus
 (Australien)


Mick Oliver Richard Prince
Brett Jurman Paul Cross
Eddie 18 Ray Simpson Oldracephotos  Autopics 
David Batchelor John Beggs Warren Wichman Robs Race Photos
Umberto Ledfooti Gary Pitt Gregg Scandurra
Stewart Huston
Autopics.com.au Oldracephotos.com
 (Nya Zeeland)


Garry & Mike Pedersen
Nigel Watts Allan Scott Mark Petch (MPM)
TG Photography
Tony Haycock Richard Hoskins
 (USA)


George Bristol  Dave’s Volvo Page Ferdinand Metz
240turbo.com
Patrick Dickman
Thomas Elmendorf Craig Miller   
 (Thailand)


Sepehr Khodayar (Zepspeed)
Pitak Bhradprueng
(Övriga Asien)


Alex Elliot Motofan.com

’Fair use of copyrighted material’


Foton som ej tillhör hemsidans egna arkiv finns det skriftligt (eller muntligt) avtal för att använda på hemsidan i ett ickekommersiellt syfte, och att dessa bilder alltid har ägarens ’copyright’ infällt i fotot. Samt att alla de som under årens lopp delat med sig av sina minnen/foton finns alla omnämnda på hemsidan. Det förekommer dock att foton använts utan rättmätige ägares tillstånd men att detta endast har skett då det inte funnits vägar att söka kontakt via till exempel e-mail eller sociala medier, då materialet/fotot varit vitalt för historieberättandet i min mening. Och i många fall så har ej hela fotot använts utan endast en portion av det Eller så är fotot nedtaget såpass i låg upplösning att kvalitén av fotot försvinner avsevärt, och att det då får ett ’begränsat värde’ vad gälland upphovsrätt.

’Fair use of copyrighted material’ förklaras enklast såhär: ’I sin mest allmänna mening är en rättvis användning/kopiering av upphovsrättsskyddat material som görs för ett begränsat och ”transformativt” syfte, såsom att kommentera, kritisera eller parodiera ett upphovsrättsskyddat verk. Sådana användningar kan göras utan tillstånd från upphovsrättsägaren’.

Är det så att någon besökare anser att deras material/foto används felaktigt eller representeras fel så ber jag er att kontakta mig


error: Content is protected!