FÄLGAR

Fälg/Hjul


3-splittsfälgar (bild 2) med gjutet centrum i magnesium (bild 3-4) eller helgjutna fälgar i magnesium med centrumbultssystem eller fem-bult. Inre fälgbana 6-tum (15,24 cm) och yttre fälgbana 2,5-3-tum (6,35-7,62 cm) och beroende på vilket centrum som användes. För till exempel så kom BBS-centrumet (bild 4) längre in menas Ronal (3) så kom centrumet längre ut och detta skapade på så sätt olika ”offset” och ”ET” för er som undrar. 

16-tum fälgar var standarden mellan åren 1984-86 men man testade med 17-tums fälgar till och från under 1984/85. Det var egentligen först i Australien 1986 man aktivt körde med 17-tum fälgar, fast detta var endast bak på bakfälg menas man körde med 16-tums fälg fram.

Det var klassat för både 16-tums och 17-tums fälgar då Grupp-A reglementet sa att man fick köra med fälgar som var upp till 2-tum större än originalfälg, där Volvo 240 Turbo-fälgen var 15-tum.

På tidiga Grupp-A bilar 1983 så användes 5-bults fälgar (med gjutet centrum) med kona i centrum, där denna kona pressades och skruvades i centrum-delen. Detta för att kunna köra med centrumbult (bild 5-6). En att till exempel göra detta var Greger Petersson 1983.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Peggen Andersson & Thor Rustad)



Centrumbultssystem


De första Grupp-A bilarna 1983 hade ett special centrumbults-hjulnav (bild 1), och som sattes direkt på original-hjulnav (på utsida bromsskiva). Dessa producerades av TL Racing AB i Norrköping till en början, och såldes till olika team så som IPS Motorsport och Sportpromotion med flera.

(OBS! centrumbults-hjulnavet på bild 1 är endast demonstrativt och inte ett aktuellt Volvo centrumbults-hjulnav)

1984 så introducerades Volvo Motorsport ett eget centrumbults-hjulnav (bild 4). Vidare 1986, då introducerade Volvo Motorsport ytterligare ett nytt centrumbults-hjulnav, detta hade strategiska kylflänsar (bild 5), detta för att på så sätt öka kylningen för hjulaxellager, då detta var ett problem Volvo hade, att hjullager skar på grund av den höga värmen under längre påfrestningar.

Specialtillverkade drivaxlar (med härdade splines) med centrumbults-hjulnav (6-7).

Vänster-/högergängad centrummutter från BBS (bild 8-11), och via en markering på själva muttern kunde man avgöra årt vilket håll muttern skulle dras åt (bild 10-11). Åtdragningsmoment var 700 Nm (med luftdriven muttermaskin med M90 specialhylsa – bild 2-3).

Speciallåsning via fjäderlåsning, så att centrummuttern inte skulle kunna gänga upp sig och åka av under körning (bild 14-16), men som demonstreras i bild 16 så användes inte alltid denna fjäderlåsning och då kunder centrummuttern fara av!

Bild 12-13 visar ett exempel på transportmutter som man hade för att låsa fast bilarna under transport.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Dan Morgan)


(Annons)


RS-Felgen i Tyskland erbjuder ett gediget sortiment för dig som söker de där specifika racing-fälgarna med retrostuk! Men RS-Felgen erbjuder också ett komplett paket med fälgar och centrumbults-system (centrum-mutter samt centrumbult) och skruvar med mera! Klicka på bilden eller på den här länken för att komma vidare!

rs-felgen.de


Fälg-centrum / Solid fälg



BBS E55 för centrumbult (1-2) eller BBS E50 för 5-bult (bild 7-8) med 16-17-tums fälg.

Alternativ kylarkåpa/tallrik med flänsar på insidan (som skulle leda bort värme och då samtidigt kyla bromsarna (bild 3-6).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

 


Ronal Racing för centrumbult eller 5-bult med 16-17-tum fälg – Där det (precis som med BBS) förekom två olika varianter hos Ronal – Centrumbult och 5-bult (där 5-bults endast användes av det tyska teamet Kissling Motorsport i DTM).

Notera att endast själva centrumet kom från Ronal menas fälgbanorna kom från BBS.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Torbjörn Johansson & Tommie Lindström)



Speedline (bild 1-2) för centrumbult (inte helt olik Ronal Racing), och som förekom tidigt på Volvo-testbilar under 1984/85, då på Grålle eller InfraPaint-bilen. Men att IPS Motorsport och Peggen Andersson tävlade med den här fälgen i DPM 1985.

1985 så introducerade Volvo Motorsport en ny och helgjuten 9×17-tums 5-eker fälg i magnesium, där varje eker var ihålig för att få ner vikten (bild 5-6). Det fanns två olika gjutningar av dessa fälgar, där centrumet på fälgen antingen var upphöjt (bild 3-4) eller nedsänkt centrum (bild 5-6) vilket skapade olika offset på fälgarna.

Specialbeställda utav Volvo direkt från Speedline i Italien, vilket då innebar att dessa fälgar har inte funnits på någon annan bil än Volvo 240 eller  kommersiellt för allmänheten.

Introducerades 1985 av Peggen Andersson i tävlingssammanhang (på test), och då endast vid ett fåtal i Sverige. Speedline 9×17-tum fälgarna kom inte att användras igen förrän 1986, utav Volvo Motorsport, på bilarna 604 och 605. Men Speedline-fälgen användes också på 606, men detta vara endast i samband med tester eller PR-sammanhang.

Inom rally så fanns ytterligare en helgjuten 5-bults fälg (7×15-tum) i magnesium från Speedline (bild 9). Dessa användes av Susanne Kottulinsky 1985-86 (LSO933), Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive, LPO340) 1985 samt utav Volvo 1986-1987 (LPO340). Beskrevs då som, av Berndt-Inge Steffansson, ”att den tål även att köras utan däck – Rallyvärldens främsta fälg?”.

Det kan idag existera uppåt knappa dussinet (+/- 12) uppsättningar av de extremt ovanliga 9×17-tums Speedline, då inkluderat de som finns på bilarna på Volvos museum – 01A samt redan omnämnda 605. Vidare så existerar det endast, enligt min kännedom, två set av Speedline-fälgar med upphöjt centrum (1 set på 01A och 1 set i privat samling), resterade i existens har det nedsänkta centrumet.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Peter Kelly – Speedhunters & Thomas Stammler)


 


Compomotive Turbo på 16-tums 5-bult fälg med skruvad/pressad kona för centrummutter (mest noterbart på bild 2). Användes egentligen bara 1983 men förekom även 1984.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)



Helgjuten 8×16-tums 5-ekers fälg i magnesium för centrumbult. Mer ovanliga och användes endast av IPS Motorsport 1984 samt Team Cattelin 1985. Men användes  fortsättningsvis även i Finland 1987-89 utav Hekki Salmenautio (som då hade köpt IPS Motorsports bil från 1983-84).

(Foto credit – Per Stureson)

error: Content is protected!