FÄLGAR

Fälg/Hjul


På tidiga Grupp-A bilar 1983 så användes 5-bults fälgar (med gjutet centrum) med kona i centrum, där denna kona pressades och skruvades i centrum-delen. Detta för att kunna köra med centrumbult (bild 5-6). En att till exempel göra detta var Thomas Lindström 1983.

Det var klassat för både 16-tums och 17-tums fälgar då Grupp-A reglementet sa att man fick köra med fälgar som var upp till 2-tum större än originalfälg, där en Volvo 240 Turbo-fälg var 15-tum.

3-splittsfälgar (bild 2) med helgjutet centrum i magnesium (bild 3-4) eller helgjutna fälgar i magnesium med centrumbults-system eller fem-bult. Inre fälgbana 6-tum (15,24 cm) och yttre fälgbana 2,5-3-tum (6,35-7,62 cm) beroende på vilket centrum som användes, till exempel så kom BBS-centrumet (bild 4) längre in menas Ronal (3) så kom centrumet längre ut och detta skapade på så sätt olika ”offset” och ”ET” för er som undrar. Alla fälgcentrum/helgjutna fälgar var skapta på sätt att den ”sögs”/läckte ut värmen som skapades innanför fälgen (så som bromsar och hjulnav/hjullager, se bild 7).

16-tum fälgar var standarden mellan åren 1984-86 men man testade med 17-tums fälgar till och från under 1984/85. Det var egentligen först i Australien 1986 man aktivt körde med 17-tum fälgar, fast detta var endast bak på bakfälg menas man körde med 16-tums fälg fram.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Peggen Andersson, Thor Rustad & Irmler Racing)



Centrumbults-system


De första Grupp-A bilarna 1983 hade ett special centrumbults-hjulnav (bild 1), och som sattes direkt på original-hjulnav (på utsida bellhouse för bromsskiva). Dessa producerades av TL Racing AB i Norrköping och som då såldes till olika team så som IPS Motorsport och Sportpromotion med flera under -83.

(OBS! centrumbults-hjulnavet på bild 1 är endast demonstrativt och inte ett aktuellt Volvo centrumbults-hjulnav)

1984 så introducerades Volvo Motorsport ett eget centrumbults-hjulnav (bild 4) och 1986 så introducerade Volvo Motorsport ytterligare ett nytt centrumbults-hjulnav, detta hade strategiska kylflänsar (bild 5), detta för att på så sätt öka kylningen för hjulaxellager, då detta var ett problem Volvo hade, att hjullager skar på grund av den höga värmen under längre påfrestningar. Specialtillverkade drivaxlar (med härdade splines) med centrumbults-hjulnav (6-7).

Vänster-/högergängad centrummutter från BBS (bild 8-11), som via en markering på själva muttern kunde man avgöra om det var vänster-/högergängat (bild 10-11). Åtdragningsmoment var 700 Nm (med luftdriven muttermaskin med M90 specialhylsa – bild 2-3).

Speciallåsning via fjäderlåsning, så att centrummuttern inte skulle kunna gänga upp sig och åka av under körning (bild 14-16), men som demonstreras i bild 16 så användes inte alltid denna fjäderlåsning och då kunder centrummuttern fara av!

Bild 12-13 visar ett exempel på transportmutter som man hade för att låsa fast bilarna under transport.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Dan Morgan)



(Annons)


RS-Felgen i Tyskland erbjuder ett gediget sortiment för dig som söker de där specifika racing-fälgarna med retrostuk! Men RS-Felgen erbjuder också ett komplett paket med fälgar och centrumbults-system (centrum-mutter samt centrumbult) och skruvar med mera! Klicka på bilden eller på den här länken för att komma vidare!

rs-felgen.de


Fälg-centrum / Solid fälg



BBS E55 för centrumbult (1-2) eller BBS E50 för 5-bult (bild 7-8) med 16-17-tums /fälgbanor (de i bild 1-2 & 5-6 är 17-tums rimmar/fälgbanor).

Alternativ kylarkåpa/tallrik med flänsar på insidan (som ytterligare skulle hjälpa till att suga/läcka värme från insida fälg (bild 3-6).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

 


Ronal Racing för centrumbult eller 5-bult med 16-17-tum fälg – Där det (precis som med BBS) förekom två olika varianter hos Ronal – Centrumbult och 5-bult (där 5-bults endast användes av det tyska teamet Kissling Motorsport i DTM).

Notera att endast fälgcentrum kom från Ronal menas rimmar/fälgbanor kom från BBS.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Torbjörn Johansson & Tommie Lindström)

 


Speedline (bild 1-2) för centrumbult (inte helt olik Ronal Racing) med rimmar/fälgbanor från BBS, och som förekom tidigt på Volvo-testbilar under 1984/85, då på Grålle eller InfraPaint-bilen. Men att IPS Motorsport och Peggen Andersson tävlade med den här fälgen i DPM 1985.

1985 så introducerade Volvo Motorsport en ny och helgjuten 9×17-tums 5-eker fälg i magnesium, där varje eker var ihålig för att få ner vikten (bild 5-6). Det fanns också två olika gjutningar av dessa fälgar, ett där centrumet på fälgen antingen var upphöjt (bild 3-4) eller med nedsänkt centrum (bild 5-6), vilket skapade olika offset på fälgarna.

Specialbeställda utav Volvo direkt från Speedline i Italien, vilket då innebar att dessa fälgar har inte funnits på någon annan bil än Volvo 240 eller  kommersiellt för allmänheten.

Introducerades 1985 av Peggen Andersson i tävlingssammanhang (på test), och då endast vid ett fåtal i Sverige. Speedline 9×17-tum fälgarna kom inte att användas igen förrän 1986 (av Volvo Motorsport) på bil 604 och 605. Men Speedline 9×17 användes också på 606, men då endast i samband med tester eller PR-sammanhang.

Det kan idag existera knappa dussinet (+/- 12) uppsättningar av de extremt ovanliga Speedline 9×17, inkluderat de som finns att finna på de bilar som i dag står för beskådning på Volvos museum 8201 samt redan omnämnda 605. Vidare så existerar det endast (enligt min kännedom), två set av den Speedline med upphöjt centrum (ett set på 8201 samt ett set i en privat samling), resterade i existens har nedsänkt centrumet.

Inom rally så fanns ytterligare en helgjuten 5-bults fälg (7×15-tum) i magnesium från Speedline (bild 9). Dessa användes av Susanne Kottulinsky 1985-86 (LSO933), Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive, LPO340) 1985 samt utav Volvo Motorsport 1986-1987 (LPO340). Beskrevs senare av Berndt-Inge Steffansson, ”att den tål även att köras utan däck – Rallyvärldens främsta fälg?”

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Peter Kelly – Speedhunters & Thomas Stammler)


 


Compomotive Turbo på 16-tums 5-bult (på rimmar/fälgbanor från BBS) med skruvad/pressad kona för centrummutter (mest noterbart på bild 2). Användes egentligen bara 1983 men förekom även 1984.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

 


Helgjuten 8×16-tums 5-ekers fälg i magnesium för centrumbult. Mest ovanliga och användes endast av IPS Motorsport 1984 samt  Team Cattelin 1985. Men kom fortsättningsvis att användas även i Finland under 1987-89, då utav Hekki Salmenautio, som hade köpt IPS Motorsports bil från 1983-84.

(Foto credit – Per Stureson)

error: Content is protected!