FÄLGAR

Fälgtyp


3-splittsfälgar med skruvat centrum i magnesium eller helgjutna i magnesium för centrumbult eller fem-bult.  

16-tum fälgar var standard 1984-86 men att man testade 17-tums vid tillfällen under 1984/85. Först i Australien 1986 så testade man 17-tum igen, fast bak, och 16-tum fram. Det fanns klassat för både 16-tum och 17-tum då Grupp-A reglementet sa att man fick köra med fälgar som var upp till 2-tum större än originalfälg, vilket var Volvo Turbo-fälgen som var 15-tum.

Inner-rim 6-tum (15,24 cm) och ytter-rim 2,5-3-tum (6,35-7,62 cm) och beroende på vilket centrum du hade på fälgen. Med BBS så kom centrumet längre in menas Ronal så kom centrumet längre ut och detta skapade på så sätt olika ”offset” och ”ET” för er som undrar.

På tidiga Grupp-A bilar 1983 så användes 5-bults fälgar (centrum) med kona i centrum, där denna kona pressades i eller skruvades i centrum-delen. Detta för att kunna köra med centrumbult (bild 5-6). En att göra detta var Greger Petersson 1983.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Peggen Andersson & Thor Rustad)



Centrumbults-system


De första Grupp-A bilarna från 1983 hade ett special-nav (bild 1) som som sattes direkt på original-nav (oftast direkt på bromsskiva). Dessa producerades av TL Racing AB i Norrköping till en början.

(OBS! Navet på bilden är endast demonstrativt och inte ett aktuellt Volvo-nav). 

1984 Introducerades Volvo Motorsport ett nytt special-nav med centrumbults-system (bild 4). 1986 så introducerade Volvo Motorsport ett nytt nav med kylflänsar (bild 5), detta för att på så sätt öka kylningen för hjulaxellager (ett problem Volvo hade var att hjullager skar på grund av den höga värmen under längre påfrestningar). Specialtillverkade drivaxlar med centrumbult (6-7).

Vänster-/högergängad BBS centrummutter (bild 8-9), via en markering på själva muttern (bild 10-11). Åtdragningsmoment var 700 Nm (med luftdriven muttermaskin med M90 specialhylsa – bild 2-3). Speciallåsning via fjäderlåsning, så att muttern inte skulle kunna gänga upp sig och åka av under körning (bild 14-15), men som demonstreras i bild 15 så användes inte alltid denna fjäderlåsning.

Bild 12-13 visar ett exempel på transportmutter som man hade för att låsa fast bilarna under transport.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Dan Morgan)

Fälg-centrum / Solid fälg



BBS E55 (eller BBS E50 – 5-bult (bild 7-8)) på 16-tum eller 17-tum. Alternativ kylarkåpa/tallrik med flänsar på insidan (som skulle leda bort värme och då samtidigt kyla bromsarna men att även leda bort värm rent generellt också (bild 3-6)).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)


Ronal Racing på 16-tum eller 17-tum – Två olika varianter förekom hos Ronal – Centrumbult och 5-bult (där 5-bults egentligen endast användes av det tyska Kissling Motorsport i DTM) Notera att endast själva centret kom från Ronal menas fälgbanorna (rimmarna) kom från BBS.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Torbjörn Johansson & Tommie Lindström)



Helgjuten 9×17-tums 5-eker fälg med ihålig eker (bild 5-6) i magnesium, specialbeställda utav Volvo direkt från Speedline i Italien, vilket då innebar att dessa fälgar har inte funnits på någon annan bil än Volvo 240. Introducerades först 1985 på test av Peggen Andersson. Speedline 9×17-tum tävlades först med 1986 utav Volvo och då endast på 604 och 605, även om också fälgen förekommit (i bildsammanhang) på 606 så var detta var ej under tävling utan endast tester eller i PR-sammanhang. Två olika centrumet på fälgen upphöjt (bild 1-2) eller nedsänkt centrum (bild 3-4) vilket skapade olika offset på fälgarna.

Det kan idag existera knappa dussinet uppsättningar av de extremt ovanliga 9×17-tums Speedline, då inkluderat de som finns på bilarna på Volvos museum – 01A samt redan omnämnda 605.

Speedline-fälgar förekom tidigt på Volvos bilar, fast då med en annan modell inte helt olik Ronal, och som ofta fanns på Volvos testbilar under 1984/85. Även IPS Motorsport och Peggen Andersson tävlade de facto med den här fälgen i DTM 1985. 

Inom rally så fanns ytterligare en helgjuten 5-bults fälg (7×15-tum) i magnesium från Speedline (bild 9). Dessa användes Susanne Kottulinsky 1985-86 (LSO933), Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive,LPO340) 1985 samt utav Volvo 1986-1987 (LPO340). Beskrevs, av Berndt-Inge Steffansson, ”att den tål även att köras utan däck – Rallyvärldens främsta fälg?”.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Peter Kelly – Speedhunters & Thomas Stammler)



Compomotive Turbo på 16-tum 5-bult med skruvad/pressad kona för centrummutter (mest noterbart på bild 2). Användes egentligen bara 1983 men förekom även 1984.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)



Helgjuten 5-ekers fälg i magnesium 8×16-tums. Mer ovanliga och användes av IPS Motorsport 1984 samt Team Cattelin 1985 och användes fortsättningsvis även i Finland 1987-89 utav Hekki Salmenautio (som köpte IPS Motorsports bil från 1983-84).

(Foto credit – Per Stureson)

error: Content is protected!