Ägare: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Köhler Racing, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1983. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Skall återställas till utseendet 1987. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
första utseendet – Bild kommer inom kort… | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende –
Bild kommer inom kort… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Denna klenod byggdes av rikskända Lennart Köhler (Köhler Racing) från Falkenberg 1983, en ljusgul bil som Köhler tävlade med i Volvo Turbo Cupen åren 1984-1985 med bra resultat. Under 1986 så togs beslutet av Köhler att bygga om bilen för Grupp-A, några testkörningar på hemmabanan (i Falkenberg) gjordes, men av olika anledningar så rann tiden iväg, och det blev inget tävlande i Grupp-A för Köhler. Bilen säljs då 1986 till Åke Ernstsson och Sven G. ”Svenne” Josefsson, och i sin tur så hyr de ut bilen till Ulf ”Esset” Larsson (som nu är i Mexx Dealer Teams färger – vit/silver/röd), som tävlar med bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1987, han slutar på en andra placering totalt efter Peggen Andersson. ”Svenne” Josefsson kör dock bilen i sista tävlingen på Knutan -87 då Ulfs andra plats redan var säkrad. Fortsättningsvis så körs bilen av ”Svenne” Josefsson i ett fåtal tävlingar i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988 varpå bilen sedan säljs tillbaka till Lennart Köhler 1989 (då utan drivlina), som bygger om bilen för att tävla i Yokohama Cup med. Bilen lättas och balanseras 50 kg totalt (med bland annat (idag dyrbara) huv och bagagelucka i aluminium), en ny drivlina i form av en B21 sugmotor på ca 230-240 hk med ny växellåda. I Yokohama Cup på den tiden så vart startfältet stort, det kunde vara uppåt 70 startande bilar(!), och ingen Volvo hade någonsin varit uppe i toppen slagits för än 1990, då Köhler gjorde entré med sin gamla nybyggda Volvo. Köhler kom att vinna flertalet tävlingar det året. 1991 så säljer Köhler bilen till en lokal förmåga, Fredrik Nilsson från Falkenberg, (osäker på hur länge han har bilen) sedan säljs bilen till Anders ”Husvagns-Svensson” Svensson i Lidköping som i sin väg säljer bilen till Åke Rådström i Stockholm (bilen underhölls då av Peder Westerberg/Mobimech). Där blir bilen ståendes i ett ungefär ett decennium i ett garage hos Rådström. I modern tid så står bilen någonstans i Boråstrakterna. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®
|