Magnum Racing 1985


(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)

I februari 1985 så tecknade Mats ”Lillen” Magnusson – Magnum Racing i Stockholm kontrakt med Volvo, om att bygga ett helsvenska ekipaget för en satsning i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A. Man fick en budget på cirka två miljoner kronor att sköta allt annat rörande tävlingsverksamheten så som transport och så vidare, samt att Volvo står för notan och levererar själva alla delar som svarar för själva prepareringen av motor samt transmission men också all elektronik. Även notan för däcken tog Volvo hand om.

Under slutet av säsongen så bestämde man sig för att ersätta Team Coordinator Ulf Sundberg och tillsatte istället Bernt-Inge Steffansson, (Steffansson Automotive). Detta beslut, som kom från Volvo Motorsports sida.


(bild – Magnum Racing teamet på Monza 1985)


Volvo 240 Turbo Grupp-A 1985 – Magnum Racing
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 320hk (238kW) @ 6.600rpm / 400Nm @ 4.000-6.000rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Tekniska bilder
  
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Chassi – 503

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Chassi – 504

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)



Team Manager
Mats ”Lillen” Magnusson ✞


Bakgrund

Den sympatiske och stillsamme Mr. Magnum Racing – Bil och motorbyggare inom racing, rally, rallycross, dragracing och truckracing. Lillen gjorde sig snabbt känd för att bygga tävlingsbilar som gick snabbare än de andras, hade även tidigare karriär som förare i rally och racing i SSK-serien, Super Star i de Europeiska Mästerskapen och Volvo Turbo Cup! Är med andra ord ingen främling när det gäller Volvo 240 Turbo, redan 1983 så hjälpte han Greger Petersson med hans Grupp-A Volvo som då var en första generationens Grupp-A bil, 1984 så jobbade Lillen åter igen med Greger, då som teknisk ansvarig, men inte bara det han byggde även två kompletta bilar under -84 på grund av en krasch.

1985 så är det skillnaden att Lillen både styr teamet plus även då är det tekniska överhuvudet och precis som föregående år så har han byggt två bilar, inte själv förstås.



Team Coordinator
Ulf Sundberg


Bakgrund

Volvo har anställt en ny tävlingsledare för årets aktiviteter i standardvagns Europa mästerkspen, där Volvo mer och mer seglar upp som en av favoriterna. Fast eftersom Volvo officiellt inte tävla i egen regi är Ulf Sundberg på papperet ansvarig för tävlingsverksamheten hos biltrimmaren Mats Magnusson, ägare av Magnum Racing, vilka i år officiellt deltar i ETC med en Volvo 240 Turbo körd av Ulf Granberg, Anders Olofsson (✞) och Ingvar Karlsson (✞).



Team Coordinator #2
Berndt-Inge Steffansson


Bakgrund

Mannen bakom företaget Steffansson Motorsport, som var först att tävla med en Volvo 240 Turbo inom rally och är ett erkänt namn ute i Europa inom rallysfären. Har byggt ett mindre antal bilar som han tävlat med framgångsrikt i bland annat Belgien. I och med Berndt-Inges tävlan med Volvo 240 Turbo så har han länge varit känd inom Volvo.




Stallchef/Chefsmekaniker
Mats Magnusson ✞

Mekaniker
Göran Qvist

Mekaniker
Fred Lindberg

Mekaniker
Kenneth ”Linkan” Lindqvist ✞

Mekaniker
Hasse Haag

Mekaniker
Jonas Haag

Mekaniker
Mats Green

Mekaniker/Tekniker Volvo Motorsport



Mekaniker/Tekniker
Björn Scheuer

Mekaniker/Tekniker
Göran Sällström ✞

Mekaniker/Tekniker
Frank Millqvist

Tekniker
Kent Melin

Tekniker
Lars Sandberg 

Mekaniker
Kenneth Larsson

Mekaniker
Stefan Heijus



Chassi – 503



Förare
Ulf Granberg


Bakgrund

Redan som 16-åring började hans karriär inom sporten ta ordentlig fart i och med Svenska mästerskaps-segern i Trial som fabriksförare för Monark 1965. 1969 bytte Granberg från MC till att börja tävla med bilar i rally, till en början i en äldre Volvo PV544, men snart körde han Volvo Amazon och i Svenska rallyt ställde han upp under två år i en ny Volvo 142.

1972 kom han att debutera i banracing i en Se-sponsrad Volvo 142 i enhetsklassen Volvo Cupen, en serie som han fortsatte i fram tills seriens nedläggning 1975. Mellan åren 1976 och 1978 deltog Ulf i den då Super Star Cup (senare Camaro Cup) i en Sibylla-sponsrad Camaro och blev ”Mr Super Star” med hela motorsport Sverige.

Efter en mindre lyckad session hos Renault som fabriksförare i Formel 3 återkom Granberg till standardvagnsracing igen 1982 i den nystartade Volvo Turbo Cup. Serien gick på alla underlag med ban-, is- och backrace. Variationen passade Ulf som hand i handske och han vann serien två år i rad. Framgångarna gick inte Volvos ledning förbi och han blev erbjuden en fabriksstyrning för dem i det dåvarande europeiska standardvagnsmästerskapet ETC 1984.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1984 Volvo 240 Turbo Luna/Sportpromotion ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 Volvo 240 Turbo Team Luna ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1982 Volvo 240 Turbo Team Luna ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)


Förare
Anders Olofsson ✞


Bakgrund

Anders började sin karriär med Formel 3 1975, då kom Anders tvåa i de Svenska Formel 3 mästerskapen, året efter blev Anders delad Europamästare i klassen. Anders fick anbud om att köra F1 1979 men blev tvungen att tacka nej på grund av att han inte kunde resa det finansiella medlen. 1982-83 så fick Anders en plats i Greger Peterssons Volvo 240 Grupp-A bil i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A). Under 1984 så kontaktades Anders av Thomas Lindström från Norrköping (TL Racing), han ville ha med Anders i sitt team i Europeiska Mästerskapen, sagt och gjort.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1984 Volvo 240 Turbo TL Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 Volvo 240 Turbo Sportpromotion/TL Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1982 Volvo 240 Turbo Sportpromotion ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)


Förare
Ingvar Carlsson ✞


Bakgrund

Killen som kört allt från rally i skogarna till racing ute på asfaltbanorna. Ingvar blev Svensk Mästare inom Rally 1984 i en Mazda 323.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1984 Mazda 323T 4WD Mazda World Championship Rally Team WRC
1983 BMW 323 WRC
1982 BMW 323 WRC


Förare
Jean-Pierre Malcher (F)


Bakgrund

Tidigare erfarenheter inom Formula 3, Le Mans men annars kört Franska mästerskapen inom standardvagns racing. Gästkörde på Nogaro i Frankrike.



Förare
Prins Leopold Von Bayern (D)


Bakgrund

Leopold tävlade i Australien 1984 i James Hardie 1000, körde då en BMW 635CSi för Frank Gardners fabriksstödda team som samarbetade med tidigare Formula 1 världsmästaren Denny Hulme (✞). 

Kör för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) på Jarama i Spanien.



Förare
Christian Danner (D)


Bakgrund

Christian, en tysk racerförare. Danner vann det första Formel 3000-mästerskapet som arrangerades 1985. Han debuterade samma år i Formel 1 för Zakspeed och hans första lopp var Belgiens Grand Prix 1985.

Kör för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) på Jarama i Spanien.




Chassi – 504



Förare
Ulf Granberg


Bakgrund samma som ovan.



Förare
Ingvar Carlsson ✞


Bakgrund

Bakgrund samma som ovan.


error: Content is protected!