BROMSAR


Hur bromsar funkar och när man skall byta ut bromsklossar>



Bromsar


Justerbara hydrauliska bromsar med bromsvåg för bromsbalans – Fram och bak (bromsservo i motorrum borttagen). Justering via ett reglage i kupé (olika placeringar av justeringsreglage – bild 3-4).

Två huvudbromscylindrar (bild 3) med separat påfyllningsbehållare (i metall eller i plast i bild 6-7) för fram- och bakbroms (exempel AP 550 Racing). Satt på vänster sida i motorrum på vänsterstyrda bilar menas på högerstyrda bilar så fanns denna påfyllning (samt huvudbromscylindrar i bild 11), inne i kupén innanför instrumentpanel (bild 9-10). Detta berodde naturligtvis på grund av värmen från grenrör och turbo som hade fått oljan att koka och bromsarna har blivit verkningslösa.

Notera att pedalstället i bild 8 är ett ombyggt för att passa med pedaler från ett pedalställ som satt i vänsterstyrda bilar, menas pedalstället i bild 11-12 är ett original pedalställ för högerstyrda bilar (och att den lilla konsol till vänster om kopplingspedalen i bild 12 är ett fotstöd för föraren att vila foten på).

Bromsledningar var olika – Stålomspunnen slang (bild 5-6) eller kopparrör (bild 7).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Kari Hakanen, Tony Mårtensson & Thor Rustad)







Bromsar (Caliper)


Fabrikat AP Lockheed 4-kolvs bromsok (introducerades 1983 – bild 19) eller Brembo 4-kolvs ok (introducerades 1985 (på test).

Initialt 1984 så användes det bromsok som ofta refereras till som ”Kloss-ok” eller ”Close-Back”, det var samma fram och bak (bild 4). Till 1985 så homologerades ett större bromsok fram (och bromsskiva) för ökad bromskraft fram (bild 6, 8 & 13) och att bromsoket bak byttes till en annan modell (bild 3 & 5).

Under 1983-84, för de team som inte hade så stor budget, så körde man med Volvos 240 turbo standard (Girling, bild 1-2) fast med hårdare bromsklossar för racing, vilket fungerade alldeles utmärkt då man hade förhållandevis låg effekt (250-295hk) i bilarna under -83-84.

Vidare så testade och tävlade Magnum Racing med bromsar från Brembo på 503- och 504-bilen 1985. Något som Volvo Motorsport fortsatte med 1986 där VMS även också utförde tester med en rallybil – LPO340-bilen, där både rallybilen samt 605-bilen hade en annan modell av Brembo (bild 11-12). Och trots att Brembo vägde hela 10 kilo mindre så förblev AP standard för Volvos Dealer Teams tävlingssäsongerna 1985-86, detta tros ha varit en ekonomisk orsak då Brembo hade en betydligt större prislapp än AP.

I DTM användes sig dock IPS Motorsport av en annan modell av frambroms från Lucas Girling, dessa bromsar hade vad man kan kalla för kyl-flänsar (bild 17-18). Det är oklart varför men det kan tänkas ha varit en budgetfråga då IPS Motorsport inte hade hjälp från Volvo Motorsport, och därmed inte tillgång till deras delar.

Det fanns sedan två olika varianter av främre bromsarna och hur man monterade dem – 1. AP var sidomonterade på originalfäste på fjäderben med en specialadapter (bild 13-14). 2. Brembo som var bakmonterade på originalfäste på fjäderben med en specialadapter (bild 15-16). Bakre bromsar, AP eller Brembo, monterades direkt på originalfäste på bakaxel, vare sig det var 1031 stål bakaxel eller 1031 aluminium bakaxel (bild 14 & 16).

Anledningen till att det behövdes specialadapter till frambroms berodde naturligtvis för att man använde betydligt större bromsskiva än original menas man körde med en mindre bromsskiva bak, så då behövdes ingen specialadapter för detta.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Koen Van Brusselen)










Bromsbelägg (Läs hur bromsar funkar och när man skall byta ut bromsklossar>)


Varierande fabrikat – Pagid, Ferodo eller Raybestos.

Exempel på fabrikat 1986 –
Pagid: RS4 20mm eller RS9 25mm.
Ferodo: ID346 20mm eller DS11 20mm.
Raybestos: 3024 25mm.

(Läs hur bromsar funkar och när man skall byta ut bromsklossar>)

Vid tester med 604 på Nogaro i Frankrike 1986, med testföraren Peggen Andersson, så beskrev han (efter 375 varv!) de olika egenskaper bromar kontra bromsbelägg hade: ”Vid test av två olika typer av bromsbelägg, Pagid och Ferodo DS11, så mattades bromsarna och behövde högt tryck med bromsbelägg från Pagid menas Ferodo DS11 fungerade bra med både AP och Brembo”.




Bromsskiva Fram/Bak


AP (1984-86) och Brembo (1985-86). Ventilerade, borrade eller slitsade (eller både och).

Fram: Ø315-330mm x 28-30mm.
Bak: Ø280-305mm x 25,4-30mm.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg & Thor Rustad)




Bellhouse för Bromsskiva


Introducerades 1983, i aluminium och monterades på bromsskiva – Olika ytbehandlingar (läs färg) och varianter.

Bild 1-2 – 1984-1986
Bild 3-4 – 1985-1986
Bild 5-6 – 1986 (och ja, bellhouse för bromsskiva fram sitter felmonterad).
Bild 7 – 1983

1986 introducerades Volvo Motorsport ett ventilerat Bellhouse med kylarflänsar fram (samt ventilerad centrumbults-nav), detta för att leda bort värme från hjulnavet då hjullager ofta havererade på grund av den höga värmeutvecklingen (bild 5).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Koen Van Brusselen)





Ytterligare kylning för bromsar


Luftkanaler monterade mellan bromsar och frontspoiler för att maximera kylning för frambromsar (bild 1-2), detta var något som först dök upp på en Volvobil 1985, då med Eggenberger Motorsport.

Kylarkåpa/tallrik i plast från BBS för fram- eller bakfälg med flänsar på insidan (introducerades 1984), som i sin väg ledde in luft och som då skulle hjälpa till att kyla bromsarna (bild 3-5). Detta användes oftast i sammanhang när man körde på banor i länder med varmare klimat, så som till exempel Australien eller i Spanien.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)



error: Content is protected!