BROMSAR

Bromsar


Hydrauliska och justerbara bromsar med bromsvåg/balans – Fram och bak (bromsservo i motorrum borttagen). Justering via ratt i kupé (olika placeringar av justeringsratt – bild 3-4).

Påfyllnings av bromsvätska (exempel AP 550 Racing) via behållare (i metall eller i plast) i motorrum på vänsterstyrda bilar menas på högerstyrda bilar fanns påfyllningen (samt bromscylindrarna som syns i bild 11) inne i kupén innanför instrumentpanel (bild 9-10). Detta berodde naturligtvis på grund av värmen från grenrör och turbo som hade fått oljan att koka.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Kari Hakanen, Tony Mårtensson & Thor Rustad)







Broms-ok


Fabrikat AP Lockheed 4-kolvs ok (introducerades 1983) eller Brembo 4-kolvs ok (introducerades 1985 på test). 1984 så använde man en mindre typ av bromsok både fram och bak (som ofta refereras till som ”Klossok” eller ”Close Back”). Man gick sedan över till ett större bromsok fram 1985, detta för ökad bromskraft fram.

Under 1983-84, för de team som inte hade så stor budget, så körde man med Volvos 240 turbo standard (Girling, bild 1-2) fast med hårdare bromsklossar (race-version), vilket fungerade alldeles utmärkt då man hade förhållandevis låg effekt (250-295hk) i bilarna under de två säsongerna.

Under 1985 så testade och tävlade Magnum Racing bromsar i från Brembo på bil 605 samt 604, något Volvo Motorsport fortsatte med 1986 på både 605 och 604 men även också på rallybilen LPO340, där 605 och LPO340 hade en annan modell av Brembo (bild 11-12). Trots att Brembo vägde hela 10 kilo mindre än AP så fortsatte AP att förbli Volvos standardbromsar för tävling åren 1985-86, detta tros ha varit en ekonomisk orsak då Brembo hade en betydligt större prislapp än AP.

Det fanns sedan två olika varianter av bromsok gällande hur man monterade dem, 1. AP som var sidomonterade (precis som Volvo original) eller 2. Brembo som var bakmonterade (Brembo (bild 11-12).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Pelle Nilsson, Anders Lindberg, Thor Rustad & Volvo)






Bromsbelägg (bromsklossar)


Varierande fabrikat – Pagid, Ferodo eller Raybestos.

Exempel på fabrikat 1986 –
Pagid: RS4 20 mm eller RS9 25 mm.
Ferodo: ID346 20 mm eller DS11 20 mm.
Raybestos: 3024 25 mm.

Vid tester med 604 på Nogaro i Frankrike med föraren Peggen Andersson så beskrev han (efter 375 varv!) de olika egenskaper bromok kontra bromsbelägg hade: ”Vid test av två olika typer av bromsbelägg, Pagid och Ferodo DS11, så mattades bromsarna och behövde högt tryck med bromsbelägg från Pagid menas Ferodo DS11 fungerade bra med både AP och Brembo”.



Bromsskiva Fram/Bak


Ventilerade, slitsade eller borrade eller både och. Fanns från AP (1984-86) och Brembo (1985-86).

Fram: Ø315-330 mm x 28-30 mm.
Bak: Ø280-305 mm x 25,4-30 mm.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg & Thor Rustad)



Bellhouse för Bromsskiva


I aluminium, skruvad på bromsskiva. Olika ytbehandlingar (läs färg) och varianter.

1986 introducerades ett ventilerat Bellhouse med kylarflänsar fram (samt ventilerad centrumbults-nav), detta för att leda bort värme från hjullager som ofta havererade på grund av den höga värmeutvecklingen (bild 5).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Koen Van Brusselen)



Kylning för bromsar


Luftkanaler monterade mellan bromsar och frontspoiler för maximal kylning (endast frambromsar). Kylarkåpa/tallrik i plast (från BBS) för framfälg med flänsar på insidan som skulle leda bort värme och underlätta kylning av bromsarna (bild 3-5). Detta användes oftast i sammanhang när man körde på banor i varma länder så som i till exempel Australien eller i Spanien.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Pelle Nilsson, Anders Lindberg, Thor Rustad & Volvo)



error: Content is protected!