BRÄNSLESYSTEM

Bränslesystem


Bosch K-Jetronic CIS insprutning (specialbeställt av Volvo från Bosch) – Kontinuerligt mekanisk insprutning (7,6 bars tryck vid 6000 rpm) med 8-portar bränslehuvud (i aluminium) varav fyra portar var pluggade (stängda). Utbytbar kona i luftmassemätaren (i bild 5-6). Detta system kom först 1984.

De första bilarna (1983) använde sig av ett modifierat Volvo original insprutningssystem med fyra portar. Under 1984 så använde man även bränslehuvud (i stål) från Mercedes V8 (bild 11) och luftmassemätare från Porsche 928 (bild 11) eller alternativt ett 6-kanals bränslehuvud tillsammans med Volvos egna i helgjuten luftbox i gummi (bild 12-14).

Under 1984/85 så testade man diagonalt mekanisk- kontra elektronisk-insprutning på Grålle, som då var Volvos egna prototyp baserat på en 760 Turbo (bild 17-18).

Ett exempel på hur mycket bränsle en turbomotor under denna tiden förbrände – På Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien), som var en stadsbana som var 10,925m lång, så gick det åt cirka 40l bensin på 10 varv och man körde runt 60 varv (under 3,5h) så totalt cirka 240l bensin totalt.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Rolf Öhberg)









Luftstyrning för bränsleinsprutning


Handgjorda konsoler/boxar i epoxi och glasfiber med inbyggda förstärkningar och muttrar och som ingick i bränsle-insprutningssystemet och som monterades på original luftburk (bild 3-4, 7, 9 & 11 och så vidare). Designades av Björn Scheuer och handbyggdes av Leif Frykås på Volvo Motorsport och kom först 1984. Extra luftintag via höger strålkastarkonsol (bild 17-19).

På bild 14 och så är den övre luftbox slät till ytan, dessa var en eftermarknadsprodukt från Steffansson Automotive, dessa var lättare då det var gjorda i lättare och inte lika tjockt material och sades spricka.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Pelle Nilsson, Anders Lindberg, Peter Kroeber, Garaget.org & Koen Van Brusselen)












(Annons)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A Volvo? Passa då på för nu säljer hemsidan nytillverkade luftboxar som är lika perfekta och handgjorda precis som på 80-talet.

Pris: 1200€/set (fyra delar).

Kontakta mig för mer information!

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)









Bränsletank


Måttbeställd bränslecell (från till exempel Marston) på 120 liter (bild 3) med yttermonterad skyddslåda i aluminium (bild 4). Catch-tank på cirka 4-5 liter (1985 tillkom en som rymde hela 10 liter bild 1&6 byggd av Magnum Racing) i bagageutrymmet med högmatande bränslepumpar via Volvofilter. Snabbsystem för tankning med två anslutningar. Till en början var skyddslådan endast en box som sedan utvecklades med en extra plåt i en skarpare vinkel för att leda bort oönskat luftflöde som kom under bilen (bild 9-10).

För rally fanns en mindre version av standardtank på Volvo 240, och som rymde totalt 30 liter (bild 7-8).

I bild 9 så ser man något jag är väldigt glad att kunna visa för er läsare då detta var en väldigt unik och aldrig igen sedd tolkning av regelverket i Svensk Grupp-A; Distanser mellan bränsletank (som var 3-6cm långa) och kaross, detta var för att sänka viktpunkten av bränsletanken och på så sätt skapa en positiv viktfördelning. Detta gjorde dock endast (så vitt jag vet) på 405-bilen som tävlade i Svenska Grupp-A 1989 och aldrig internationellt. (Tolkning man gjorde här var att reglementet sa att bränsletanken måste sitta under golvet i bagaget, men det stod inget om att den var tvungen att sitta direkt mot golvet).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Peter Kroeber)






error: Content is protected!