Effekt 1984-1989 (hk=hästkrafter, kW=Kilowatt (skrivna tal kan justeras)
1983 > 250hk @ 6.000rpm (186kW)
1984 > 295hk @ 6.000rpm (220kW)
1985 > 320hk @ 6.600rpm (238kW)
1986 > 350hk @ 6.600rpm (261kW)
1987 > 350hk @ 6.600rpm (250kW) – (finns dokument från test i Februari 1987 som anger 274kW = 368hk)
1988 > 360hk @ 6.600rpm (268kW)
1989 > 370-380hk @ 6.600rpm (276-283kW) – (med svensk Grupp-A tilläggsklassning – bil #405)
Notera att 1987 så fanns det en Generation 4 motor, som var en del av Porsche-Projektet (även mer känt som PP-Projektet) som var en bromsbänk-/dynotestad motor från Volvo Motorsport och som totalt uppmätte 396hk (295kW), detta är dock den enda motor av sitt slag och förmodligen den enda kända motor som uppmätte nära 400hk, detta var ej med svensk Grupp-A tilläggsklassning utan internationell. Och denna motor satt i bil #604 när den levererades till Finland 1987.
Mannen på Volvos test-center och ansvarig för bromsbänk var Bengt Andersson ✞ (i bild och film).
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)
Effekt i Nm
400 Nm – 4.000-6.000Rpm (420Nm – 4.000-5.5000Rpm – 1986). Maxeffekt nåddes vid 5.500-6.600Rpm och varvstopp nåddes vid 7.700Rpm).
Hastighet (uppmätt med slutväxel – 3.73:1 (skrivna tal kan justeras)
0-64,3km/h > 3,4s.
0-80,5km/h > 4,3s.
0-96,5km/h > 6,0s.
0-144,8km/h > 9,8s.
0-161km/h > 12,5s.
0-201,1km/h > 23,5s.
402 meter > 14,2s.
Stående kilometer > 25,6s.
Roliga fakta (daterat 1990 och lånat av motortidningen Teknikens Värld)
Test mellan BMW E30 M3, Ford Sierra Cosworth R500 och Volvo 240 Turbo:
Hastighet (acceleration genom växlarna) | Tid i sekunder > | ||
Med 75-90% differential låsning. | Volvo 240 Turbo(#405) | Ford Sierra Cosworth | BMW M3 |
Förare | Åke Ernstsson | Stig Blomqvist | Peggen Andersson |
50-70km/h | 1,2s |
1,6s | 1,4s |
50-90km/h | 2,4s | 2,8s | 2,8s |
50-110km/h | 4,0s | 4,0s | 4,2s |
50-130km/h | 5,6s | 5,2s | 5,8s |
50-150km/h | 8,2s | 6,7s | 8,1s |
50-170km/h | 11,6s | 8,4s | 11,0s |
50-190km/h | 16,7s | 10,7s | 15,1s |
Acceleration på fjärde (4) växel | |||
Med 75-90% differential låsning. | Tid i sekunder > | ||
90-110km/h | 2,5s | 3,2s | 3,6s |
90-130km/h | 3,5s | 5,2s | 6,8s |
90-150km/h | 4,8s | 6,6s | 9,4s |
90-170km/h | 7,8s | 8,4s | 12,4s |
Övrig information | Totalhastighet > | ||
Hastighet efter 600m | 193,5km/h | 206,7km/h | 195,7km/h |
Toppfart | 275km/h | 310km/h | 290km/h |
Mer roliga fakta (informationen är daterad 1984 och lånad från biltidningen Bilsport)
Var det något som en Volvo 240T Grupp-A lämnade så var det bra prestanda (även en original 240 Turbo)! Här kommer visa uppgifter om diverse prestanda från 1984 i en jämförelsetabell mellan Volvo 240 Turbo Original (bil 1), Volvo 240 Turbo Cup (bil 2) och Volvo 240 Turbo Grupp-A (bil 3).
Jämförelsen är från 1984, och är för att ge er läsare en ungefärligt beskrivning om vad skillnaderna var mellan de tre olika bilarna, vilket säkert många av er redan vet. Så detta är för er som inte vet eller som vill bli uppdaterade igen.
(Foto credit – Bilsport & Race Foto)
Data
|
|||
Bil | Volvo 240 Turbo | Volvo 240 Tubo Cup | Volvo 240 Turbo Grupp-A |
Förare: | Volvos egen förare | Mats Edefell | Peggen Andersson |
Motor/Effekt: | B21ET / 155hk | B21A / 200hk | B21ET / 300hk |
Laddtryck turbo: | 0,7 kilo | 0,8 kilo | 1,5 kilo med intercooler |
Kompression | 7,5:1 | 6,5:1 | 6,5:1 (7,2:1 med vatteninsprutning) |
Kolvar | Gjutna kolvar | Från B21ET | Smidda kolvar |
Kamaxel | A | A | A |
Vevstakar | Original | Original (slipade) | Original (slipade) |
Motorblock | B21ET | B21A | B21ET |
Topplock | B21E | B21A | B23E |
Växellåda | 4 växlar med Over-drive | 4 växlar | 5 växlar (Getrag Motorsport) |
Koppling | Volvo Original | R-Sport tävlingskoppling | Sintrad Sachs-tävlingskoppling |
Utväxling bakaxel | 3,73:1 | 4,10:1 | 3,73:1 (alternativt 3,15:1) |
Bränslesystem | Bosch bränsleinsprutninginsprutning | En Strombergförgasare | Bosch bränsleinsprutning (Porsche + Mercedes) |
Oljekylning | Fanns ej | En 19-raders Setrab | En 19-raders Setrab |
Hjulupphängning | Standard | 240 Turbo krängningshämmare, rallyfjädrar med rallystötdämpare | Gummibussningar ersatta med uniballs. Hårda fjädrar fram & Volvo 245 fjädrar bak. Racingstötdämpare från Bilstein, 25 mm krängningshämmare fram och 16,19,21 eller 23 mm krängningshämmare bak. |
Bromsar | Standard | Standard med taxi-bromsbelägg, eller standard | Standard med racingbromsbelägg. Har fungerat fint enligt Peggen! |
Fälgar | 6″x15″ |
6″x15″ | 8,5″x16″ |
Vikt | 1410kg |
1090kg |
1050kg |
Toppfart | ca 195km/h | 210km/h | 260km/h (med 3,15:1 utväxling) |
Toppfart på Falkenberg (bild 4) | 165km/h | 190km/h | 215km/h |
Varvtid på Falkenberg (bild 4) | 55s | 49s | 45s |